Jubilerend Car2Go vervangt vooral OV

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het merk Smart zelf vindt dat het autodeelmodel vooral geen concurrent is van andere vormen van stedelijke mobiliteit zoals het openbaar vervoer of de taxi, maar veel meer een ideale aanvulling op bestaande systemen.

In Amsterdam rijden er in totaal 300 Car2Go Smarts rond en met het onderzoek wilde de gemeente Amsterdam een beter beeld krijgen van hoe de deelauto’s worden gebruikt. Car2Go had in april 2013 in totaal 11.500 geregistreerde klanten, waarvan 25 procent regelmatig gebruik maakt van de deelauto.

Car2Go bestaat vandaag vijf jaar en is sinds november 2011 ook in Amsterdam actief. Van de klanten van Car2Go heeft 45 procent geen auto, 40,4 procent heeft één auto en 11,8 procent heeft twee auto’s. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 1,9 procent de enige auto weg heeft gedaan en 2,2 procent van de respondenten heeft de tweede of derde auto weggedaan.
De gemeente Amsterdam heeft berekend hierdoor 65.600 euro mis te lopen aan inkomsten van parkeervergunningen. Maar de gederfde inkomsten worden volgens Amsterdam aangevuld door uitgifte van nieuwe vergunningen. Een berekening van de gederfde inkomsten als gevolg van het niet parkeren van bezoekers is komt uit op 105.000 euro per jaar.

Het blijkt dat Car2Go een kleine bijdrage levert de verbetering van de luchtkwaliteit in Amsterdam. Het aantal kilometers dat nu namelijk niet meer met de eigen auto wordt gereden door abonnees van Car2Go is 230.000. Het totaal aantal kilometers dat Amsterdammers in de stad afleggen zijn er 788 miljoen per jaar. Dat komt neer op een reductie van 0.03 procent aan autokilometers.

Pieter Swinkels, woordvoerder van het Programmabureau Luchtkwaliteit bij de gemeente Amsterdam, vertelt Dagblad Metro dat er een duidelijke trend te zien is dat mensen meer bereid zijn om een auto te delen met meerdere mensen. “In het afgelopen jaar hebben ongeveer 15.000 mensen geleerd hoe comfortabel het is om elektrisch te rijden. Dat is meer dan in welke wereldstad ook. En een stad is nou eenmaal altijd in beweging en blijkbaar zorgt dat ervoor dat het soms sneller is om een auto te pakken dan met de bus of tram te gaan.” Volgens Swinkels is er nog ruimte om het Car2GO project verder uit te breiden.