Personenauto's

Laatste update:

Lage instapkosten grootste kans op groei autodelen

Inmiddels doet 1 procent van de Nederlanders aan autodelen. Dat blijkt uit de TNS NIPO monitor Autodelen. Autodelen wordt vooral als oplossing gezien wanneer de eigen auto te duur wordt (46%) of vervangen moet worden (26%).

Het gaat volgens TNS NIPO om een select gezelschap van vooral hoogopgeleide, jonge stedelingen met een actief en sociaal leven. Autodelen is iets wat bij hun sociale identiteit hoort. Ze hebben meer dan gemiddeld andere autodelers in hun vrienden- of kennissenkring (78 procent). Ze vinden ook dat autodelen iets is wat bij hen past.

Het onderzoeksbureau verwacht niet dat autodelen tot deze groep beperkt blijft. Ruim zestig procent van de autodelers geeft aan pas in 2011 of later met autodelen te zijn gestart. In Nederland staat daarnaast een vrij grote groep van 19 procent open voor autodelen. Maar er kan niet aangetoond worden dat die positieve grondhouding ten opzichte van autodelen ook leidt tot daadwerkelijk autodelen. Een derde van deze groep heeft zich in ieder geval al verdiept in de mogelijkheden.

De kans op groei voor autodelen wordt onder andere bevorderd door lage ‘switching costs’; starten met autodelen vergt nauwelijks investeringen. En de wet van de toenemende meeropbrengsten: hoe meer gebruikers, hoe groter het aanbod en de variëteit van auto’s in de buurt en hoe lager wellicht de prijs. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Lage instapkosten grootste kans op groei autodelen | Fleet&Mobility

Lage instapkosten grootste kans op groei autodelen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het gaat volgens TNS NIPO om een select gezelschap van vooral hoogopgeleide, jonge stedelingen met een actief en sociaal leven. Autodelen is iets wat bij hun sociale identiteit hoort. Ze hebben meer dan gemiddeld andere autodelers in hun vrienden- of kennissenkring (78 procent). Ze vinden ook dat autodelen iets is wat bij hen past.

Het onderzoeksbureau verwacht niet dat autodelen tot deze groep beperkt blijft. Ruim zestig procent van de autodelers geeft aan pas in 2011 of later met autodelen te zijn gestart. In Nederland staat daarnaast een vrij grote groep van 19 procent open voor autodelen. Maar er kan niet aangetoond worden dat die positieve grondhouding ten opzichte van autodelen ook leidt tot daadwerkelijk autodelen. Een derde van deze groep heeft zich in ieder geval al verdiept in de mogelijkheden.

De kans op groei voor autodelen wordt onder andere bevorderd door lage ‘switching costs’; starten met autodelen vergt nauwelijks investeringen. En de wet van de toenemende meeropbrengsten: hoe meer gebruikers, hoe groter het aanbod en de variëteit van auto’s in de buurt en hoe lager wellicht de prijs.