Personenauto's

Laatste update:

‘Focus op laadgedrag zorgt voor minder files’

Fleet- en mobiliteitsmanagers doen er verstandig aan om van een leasepolicy naar smart mobility management te gaan, als zij tenminste stekkerauto’s in het wagenpark hebben. Dat werd vandaag geadviseerd tijdens een presentatie bij Ernst & Young (EY) over het oplossen van files bij de laadpaal.

Om de laadvoorzieningen in het bedrijf niet teveel (tegelijk) onder spanning te zetten, is het verstandig om ook het laadgebruik mee te nemen in het beleid. Ernst & Young is van plan in samenwerking met publieke en private partijen een pilot op te zetten voor valet charging, een parkeerservice voor EV’s en phev’s. Een directe oplossing bedacht door drie studenten van de Erasmus Universiteit.

Gevoelig voor negatieve incentives
Uit de interviews van student Rowan Siskens met medewerkers van EY en netbeheerder Stedin bleek dat het laadgedrag van berijders alleen te veranderen was met een financiële prikkel. Medestudent Brent Bodenhorst Meyer verduidelijkt dat medewerkers enkel gevoelig zijn voor een negatieve incentive. “Wanneer ze dus zouden moeten bijbetalen bij ‘slecht’ laadgedrag.”

Uit een enquête van de derde student, Kristinka Wilmink, blijkt dat automobilisten vooral focussen op het rijbereik en de prijs van een EV bij hun besluit om EV te gaan rijden. “Ook snellaadtijd is van invloed, maar opvallend zijn de gewone laadtijd – thuis en op het werk – en de omrijtijd niet van invloed.” 

De ochtendspits bij de laadpaal ontstaat ook omdat EY het laden op het werk vergoed, maar thuis niet. Voor phev’s-rijders is er nog een oplossing om zoveel mogelijk EV-kilometers te maken, dan kunnen werkgevers bijvoorbeeld 1 liter brandstof op dertig kilometer vergoeden. Per 1 juli houdt EY nu de TNO-en Travelcard-normen aan voor deze vergoeding, vanwege de grote afwijking in verbruikcijfers. Door ook de valet charging in het mobiliteitsbeleid aan te bieden, is het beleid compleet, aldus EY.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Focus op laadgedrag zorgt voor minder files’ | Fleet&Mobility

‘Focus op laadgedrag zorgt voor minder files’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Om de laadvoorzieningen in het bedrijf niet teveel (tegelijk) onder spanning te zetten, is het verstandig om ook het laadgebruik mee te nemen in het beleid. Ernst & Young is van plan in samenwerking met publieke en private partijen een pilot op te zetten voor valet charging, een parkeerservice voor EV’s en phev’s. Een directe oplossing bedacht door drie studenten van de Erasmus Universiteit.

Gevoelig voor negatieve incentives
Uit de interviews van student Rowan Siskens met medewerkers van EY en netbeheerder Stedin bleek dat het laadgedrag van berijders alleen te veranderen was met een financiële prikkel. Medestudent Brent Bodenhorst Meyer verduidelijkt dat medewerkers enkel gevoelig zijn voor een negatieve incentive. “Wanneer ze dus zouden moeten bijbetalen bij ‘slecht’ laadgedrag.”

Uit een enquête van de derde student, Kristinka Wilmink, blijkt dat automobilisten vooral focussen op het rijbereik en de prijs van een EV bij hun besluit om EV te gaan rijden. “Ook snellaadtijd is van invloed, maar opvallend zijn de gewone laadtijd – thuis en op het werk – en de omrijtijd niet van invloed.” 

De ochtendspits bij de laadpaal ontstaat ook omdat EY het laden op het werk vergoed, maar thuis niet. Voor phev’s-rijders is er nog een oplossing om zoveel mogelijk EV-kilometers te maken, dan kunnen werkgevers bijvoorbeeld 1 liter brandstof op dertig kilometer vergoeden. Per 1 juli houdt EY nu de TNO-en Travelcard-normen aan voor deze vergoeding, vanwege de grote afwijking in verbruikcijfers. Door ook de valet charging in het mobiliteitsbeleid aan te bieden, is het beleid compleet, aldus EY.