Personenauto's

Laatste update:

Vlaamse regering houdt 3,8 miljoen euro EV-subsidie over

Per EV kon maximaal 4 duizend euro subsidie ontvangen worden. (Foto: Shutterstock)

Van de Vlaamse subsidiepot van 5 miljoen euro voor de aanschaf van EV’s, is slechts 1,15 miljoen gebruikt. Dat meldt het Belgische dagblad De Tijd. Het overschot van de zogenoemde ‘zero-emissiepremie’ mag dit jaar nog gebruikt worden.

Bij de aankoop van een EV kon aanspraak worden gemaakt op maximaal 4 duizend euro aan subsidie. Uiteindelijk hebben 321 Vlaamse particulieren een premie van gemiddeld 3.587 euro gekregen. Daardoor zat er eind vorig jaar nog altijd 3,8 miljoen euro in de subsidiepot. Er wordt gesuggereerd dat kopers op nieuwe elektrische modellen wachten die door diverse fabrikanten voor dit jaar zijn aangekondigd.

De Vlaamse minister van Energie, Bart Tommelein wil in 2020 60 duizend volledig elektrische auto’s op de Vlaamse wegen hebben. Voorlopig blijft de verkoop van EV’s in die regio beperkt. In de eerste negen maanden van 2017 werden in België 2.043 elektrische auto’s geregistreerd, blijkt uit cijfers van de automobielfederatie Febiac. Daarmee maakten EV’s 0,47 procent van de autoverkopen in België uit.

Subsidiepot schuift door

Tommelein heeft ook aangekondigd in 2020 zeker 5.000 extra publieke laadpunten in Vlaanderen te hebben geplaatst. Om tegemoet te komen aan de verwachte stijgende vraag naar EV’s worden de niet-uitgedeelde zero-emissiepremies van 2017 verschoven naar 2018, bevestigt de woordvoerster van Tommelein aan De Tijd. In 2016, toen 2 miljoen euro in de pot bleef zitten, keerde het overschot terug naar de Vlaamse begroting.

De 3,8 miljoen euro uit 2017 komt bovenop de 5 miljoen euro die de Vlaamse regering ook dit jaar weer reserveert om de drempel voor de aankoop van EV’s te verlagen, en zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Maar, in plaats van 4.000 euro in 2017, kunnen Vlamingen dit jaar nog maximaal 3.000 euro premie krijgen.

In Nederland is er geen EV-subsidie voor particulieren, maar daar wordt wel actief voor gelobbyd, onder andere om ervoor te zorgen dat ex-leaseauto’s niet allemaal geëxporteerd worden.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Vlaamse regering houdt 3,8 miljoen euro EV-subsidie over | Fleet&Mobility

Vlaamse regering houdt 3,8 miljoen euro EV-subsidie over

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Per EV kon maximaal 4 duizend euro subsidie ontvangen worden. (Foto: Shutterstock)

Bij de aankoop van een EV kon aanspraak worden gemaakt op maximaal 4 duizend euro aan subsidie. Uiteindelijk hebben 321 Vlaamse particulieren een premie van gemiddeld 3.587 euro gekregen. Daardoor zat er eind vorig jaar nog altijd 3,8 miljoen euro in de subsidiepot. Er wordt gesuggereerd dat kopers op nieuwe elektrische modellen wachten die door diverse fabrikanten voor dit jaar zijn aangekondigd.

De Vlaamse minister van Energie, Bart Tommelein wil in 2020 60 duizend volledig elektrische auto’s op de Vlaamse wegen hebben. Voorlopig blijft de verkoop van EV’s in die regio beperkt. In de eerste negen maanden van 2017 werden in België 2.043 elektrische auto’s geregistreerd, blijkt uit cijfers van de automobielfederatie Febiac. Daarmee maakten EV’s 0,47 procent van de autoverkopen in België uit.

Subsidiepot schuift door

Tommelein heeft ook aangekondigd in 2020 zeker 5.000 extra publieke laadpunten in Vlaanderen te hebben geplaatst. Om tegemoet te komen aan de verwachte stijgende vraag naar EV’s worden de niet-uitgedeelde zero-emissiepremies van 2017 verschoven naar 2018, bevestigt de woordvoerster van Tommelein aan De Tijd. In 2016, toen 2 miljoen euro in de pot bleef zitten, keerde het overschot terug naar de Vlaamse begroting.

De 3,8 miljoen euro uit 2017 komt bovenop de 5 miljoen euro die de Vlaamse regering ook dit jaar weer reserveert om de drempel voor de aankoop van EV’s te verlagen, en zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Maar, in plaats van 4.000 euro in 2017, kunnen Vlamingen dit jaar nog maximaal 3.000 euro premie krijgen.

In Nederland is er geen EV-subsidie voor particulieren, maar daar wordt wel actief voor gelobbyd, onder andere om ervoor te zorgen dat ex-leaseauto’s niet allemaal geëxporteerd worden.