‘In 2030 rijden er 3 miljoen EV’s in Nederland’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
De lancering van het model vond gisteren plaats bij ElaadNL in Arnhem. Foto: ElaadNL

Deze cijfers zijn volgens TU Eindhoven (TU/e) het gevolg van het overheidsbesluit in 2030 alleen nog maar emissieloze auto’s toe te staan bij aankoop van een nieuwe auto. De TU/e heeft een rekenmodel ontwikkeld dat zij Sparkcity noemen, waarmee – rekening houdend met allerlei factoren – scenario’s over de groei van elektrisch rijden doorgerekend kunnen worden.

In het Sparkcity-model kan bijvoorbeeld ook worden ingezoomd op wijken en straten, hoe daar het EV-aandeel en de infrastructuur zich zullen ontwikkelen, rekening houdend met subsidies en beleid. Ook de effecten van een bepaald overheidsbeleid kunnen in het model worden meegenomen. Op deze manier kunnen overheden, netbeheerders en bedrijven samen scenario’s opstellen en doorrekenen. Het moet dus volgens initiatiefnemers TU/e, kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) makkelijk zijn om met het model te berekenen wat de consequenties zijn van het regeringsbeleid om in 2030 alleen nog maar emissieloze auto’s te verkopen.

Het gaat om voorspellingen, van de nieuwverkopen is op dit moment nog maar 1,5 procent een EV (bron: RVO). Netbeheerder Stedin verwacht de komende twee jaar in de Randstad een verdubbeling van het aantal EV’s.

Een doorrekening van het effect van het overheidsbeleid om alleen nog maar emissieloze auto’s toe te laten vanaf 2030 op de EV-verkopen:

sparkcity model

‘In 2030 rijden er 3 miljoen EV’s in Nederland’ | Fleet&Mobility

‘In 2030 rijden er 3 miljoen EV’s in Nederland’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
De lancering van het model vond gisteren plaats bij ElaadNL in Arnhem. Foto: ElaadNL

Deze cijfers zijn volgens TU Eindhoven (TU/e) het gevolg van het overheidsbesluit in 2030 alleen nog maar emissieloze auto’s toe te staan bij aankoop van een nieuwe auto. De TU/e heeft een rekenmodel ontwikkeld dat zij Sparkcity noemen, waarmee – rekening houdend met allerlei factoren – scenario’s over de groei van elektrisch rijden doorgerekend kunnen worden.

In het Sparkcity-model kan bijvoorbeeld ook worden ingezoomd op wijken en straten, hoe daar het EV-aandeel en de infrastructuur zich zullen ontwikkelen, rekening houdend met subsidies en beleid. Ook de effecten van een bepaald overheidsbeleid kunnen in het model worden meegenomen. Op deze manier kunnen overheden, netbeheerders en bedrijven samen scenario’s opstellen en doorrekenen. Het moet dus volgens initiatiefnemers TU/e, kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) makkelijk zijn om met het model te berekenen wat de consequenties zijn van het regeringsbeleid om in 2030 alleen nog maar emissieloze auto’s te verkopen.

Het gaat om voorspellingen, van de nieuwverkopen is op dit moment nog maar 1,5 procent een EV (bron: RVO). Netbeheerder Stedin verwacht de komende twee jaar in de Randstad een verdubbeling van het aantal EV’s.

Een doorrekening van het effect van het overheidsbeleid om alleen nog maar emissieloze auto’s toe te laten vanaf 2030 op de EV-verkopen:

sparkcity model