Dragintra: Een mobiliteitsadvies moet maatwerk zijn

Erik Wijbenga, country manager Netherlands, Dragintra Fleet Services. (Foto: Dragintra)

In de afgelopen maanden was er veel te doen over de laatste mogelijkheden om elektrische auto’s te bestellen die nog kunnen worden ingezet voor eind 2019, waardoor de berijder/medewerker kan profiteren van de gunstige lagere bijtelling. Met verwondering heb ik gekeken naar de grenzen van dienstverlening daarbij: waarbij de ene leverancier probeert om van de aflevering van een nieuwe auto een belevenis te maken, kan de ander de auto bijkans afleveren zonder wieldoppen. Het blijkt dat een hoge mate van dienstverlening er minder toe doet als er een financieel voordeel kan worden behaald.

Het bracht mij op deze gedachte: als het persoonlijke voordeel voor de medewerker concreet kan worden gemaakt, is deze sneller bereid om over te stappen naar nieuwe vormen van mobiliteit. Dan zijn de mogelijkheden van het laden voor de deur of de werkelijke actieradius van een auto minder relevant.

De parallel die ik hierbij wil maken is de manier waarop medewerkers gedwongen of vrijwillig de keuze wordt voorgeschoteld van alternatieve mobiliteitsvormen, alternatieven naast of in plaats van de vaste leaseauto. Dagelijks stellen werkgevers ons vragen als: hoe kunnen wij een aantrekkelijk pakket aan voorwaarden bieden die bijdragen aan de keuzevrijheid voor medewerkers en de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf?

Carconfigurator

De werkgever investeert veel tijd en geld in het faciliteren van nieuwe vormen van mobiliteit, maar staat onvoldoende stil bij het onder de aandacht van de werknemers brengen van deze nieuwe vormen van mobiliteit en het inzichtelijk maken van wat dan het persoonlijke financieel voordeel voor de medewerker zou zijn. Dit heeft natuurlijk te maken met de grote hoeveelheid aan variabelen die bepalend zijn voor de uitkomst. Hoe kan de medewerker een keuze maken voor een andere vorm van mobiliteit als de persoonlijke consequenties onduidelijk blijven? Leaseauto’s kunnen op maat worden uitgezocht via een carconfigurator, maar vaak geldt dat maatwerk niet voor het vergelijk tussen de verschillende vormen van mobiliteit. En dat vergelijk dient juist te worden gemaakt voordat er toegang wordt gegeven tot een carconfigurator. Zo krijgt de medewerker een helder inzicht in de eigen mogelijkheden die er zijn op het gebied van andere vormen van mobiliteit, op praktisch en financieel gebied. Een mobiliteitsadvies op maat! En zoals gezegd: hoe concreter het inzicht, hoe groter de bereidheid om een andere keuze te maken.

Dragintra: Een mobiliteitsadvies moet maatwerk zijn | Fleet&Mobility

Dragintra: Een mobiliteitsadvies moet maatwerk zijn

Erik Wijbenga, country manager Netherlands, Dragintra Fleet Services. (Foto: Dragintra)

In de afgelopen maanden was er veel te doen over de laatste mogelijkheden om elektrische auto’s te bestellen die nog kunnen worden ingezet voor eind 2019, waardoor de berijder/medewerker kan profiteren van de gunstige lagere bijtelling. Met verwondering heb ik gekeken naar de grenzen van dienstverlening daarbij: waarbij de ene leverancier probeert om van de aflevering van een nieuwe auto een belevenis te maken, kan de ander de auto bijkans afleveren zonder wieldoppen. Het blijkt dat een hoge mate van dienstverlening er minder toe doet als er een financieel voordeel kan worden behaald.

Het bracht mij op deze gedachte: als het persoonlijke voordeel voor de medewerker concreet kan worden gemaakt, is deze sneller bereid om over te stappen naar nieuwe vormen van mobiliteit. Dan zijn de mogelijkheden van het laden voor de deur of de werkelijke actieradius van een auto minder relevant.

De parallel die ik hierbij wil maken is de manier waarop medewerkers gedwongen of vrijwillig de keuze wordt voorgeschoteld van alternatieve mobiliteitsvormen, alternatieven naast of in plaats van de vaste leaseauto. Dagelijks stellen werkgevers ons vragen als: hoe kunnen wij een aantrekkelijk pakket aan voorwaarden bieden die bijdragen aan de keuzevrijheid voor medewerkers en de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf?

Carconfigurator

De werkgever investeert veel tijd en geld in het faciliteren van nieuwe vormen van mobiliteit, maar staat onvoldoende stil bij het onder de aandacht van de werknemers brengen van deze nieuwe vormen van mobiliteit en het inzichtelijk maken van wat dan het persoonlijke financieel voordeel voor de medewerker zou zijn. Dit heeft natuurlijk te maken met de grote hoeveelheid aan variabelen die bepalend zijn voor de uitkomst. Hoe kan de medewerker een keuze maken voor een andere vorm van mobiliteit als de persoonlijke consequenties onduidelijk blijven? Leaseauto’s kunnen op maat worden uitgezocht via een carconfigurator, maar vaak geldt dat maatwerk niet voor het vergelijk tussen de verschillende vormen van mobiliteit. En dat vergelijk dient juist te worden gemaakt voordat er toegang wordt gegeven tot een carconfigurator. Zo krijgt de medewerker een helder inzicht in de eigen mogelijkheden die er zijn op het gebied van andere vormen van mobiliteit, op praktisch en financieel gebied. Een mobiliteitsadvies op maat! En zoals gezegd: hoe concreter het inzicht, hoe groter de bereidheid om een andere keuze te maken.