‘Slim laadmanagement bespaart duizenden euro’s’

Edwin de Veen: In Nederland zijn stroomnetwerken vaak krap bemeten. (Foto: Mennekes)

Met de almaar groeiende elektrische autovloot stijgt ook de vraag naar oplaadpunten en laadpleinen met smart charging. Mennekes eMobility heeft een systeem ontwikkeld dat het gebruik van het bedrijfsstroomnetwerk optimaliseert. En daarmee duizenden euro’s bespaart.

‘De schakelaar naar elektrisch rijden is nu echt óm, zeker zakelijk”, stelt Edwin de Veen, directeur bij Mennekes eMobility Nederland. “Voor zakelijk én privé is de afweging tegenwoordig niet meer of je volgende auto diesel of benzine wordt, of zelfs maar hybride. De keuze is hooguit nog tussen plug-in hybride of volledig elektrisch.”

Gevolg is een snel toenemende druk op de laadinfrastructuur. De Veen: “Die groeit dubbel zo snel: er komen meer e-cars én het gemiddelde vermogen per auto stijgt.” Dat merken vooral ondernemers met middelgrote wagenparken en bedrijven met grote klantenparkeerplaatsen voorzien van e-laadpunten. De Veen: “De laadpalen zijn daar meestal gekoppeld aan de bestaande stroomaansluiting van het bedrijf, waar ook de kantoren, airco’s en bijvoorbeeld koelinstallaties aan hangen. De primaire bedrijfsfuncties hebben voorrang; alleen als er bandbreedte over is kan die naar de laadpalen.” Dat wringt: “Nu het gebruik van laadpalen verder toeneemt, zien veel ondernemers zich gedwongen om hun elektrische infrastructuur uit te breiden.

Dat betekent flinke investeringen én veel hogere jaarlijkse lasten vanwege duurdere aansluitingen. Zo’n capaciteitstarief kan oplopen tot tienduizenden euro’s.” Met ‘dynamisch energiemanagement’ van Mennekes eMobility zijn zulke ingrijpende aanpassingen minder snel nodig. De Veen: “Het is een softwaretoepassing die wij in de meterkast van het bedrijf inbouwen. De software leest af welke installaties en/of voertuigen zijn aangesloten, verdeelt de stroom over de afnemers en vlakt pieken af. Daardoor kun je het aantal oplaadpunten op het laadplein fors uitbreiden zónder dure uitbreiding van je bedrijfsnet-capaciteit.”

Nauwkeurigheid en bedrijfszekerheid zijn gegarandeerd, benadrukt De Veen. “Ons systeem leest de laadinfo direct uit via de aangesloten apparaten. Dus niet via cloud of back-office maar altijd real-time. De klant bepaalt zelf welke vitale functies altijd voorrang krijgen – denk aan kassa-systemen, verlichting en toegangs- of beveiligingssystemen. De overige functies kunnen meedoen in de smart charging capaciteit voor auto’s op het laadplein. Het dynamisch energiemanagement van Mennekes eMobility ‘ziet’ van elke aangekoppelde de laadstatus en de energievraag en kan auto’s boosten of smoren. Zo verdeelt het de beschikbare capaciteit gelijkmatig, efficiënt en rendabel.”

Optimalisatie geeft ruimte

Groot voordeel van die optimalisatie, benadrukt De Veen, is dat je minder snel hoeft op te schalen naar een groter en duurder netwerk. “In Nederland zijn de stroomnetwerken goed maar meestal wat krap bemeten. Dan is optimalisatie heel belangrijk. Met een regelmodule vanaf een paar honderd euro kun je het aantal laadpalen op je laadplein al van 20 naar 40 uitbreiden, op korte termijn en zonder ingrijpende extra investeringen. En als er toch netwerkaanpassing nodig is, kun je volstaan met een kleinere en voordeliger stap.”

‘Slim laadmanagement bespaart duizenden euro’s’ | Fleet&Mobility

‘Slim laadmanagement bespaart duizenden euro’s’

Edwin de Veen: In Nederland zijn stroomnetwerken vaak krap bemeten. (Foto: Mennekes)

Met de almaar groeiende elektrische autovloot stijgt ook de vraag naar oplaadpunten en laadpleinen met smart charging. Mennekes eMobility heeft een systeem ontwikkeld dat het gebruik van het bedrijfsstroomnetwerk optimaliseert. En daarmee duizenden euro’s bespaart.

‘De schakelaar naar elektrisch rijden is nu echt óm, zeker zakelijk”, stelt Edwin de Veen, directeur bij Mennekes eMobility Nederland. “Voor zakelijk én privé is de afweging tegenwoordig niet meer of je volgende auto diesel of benzine wordt, of zelfs maar hybride. De keuze is hooguit nog tussen plug-in hybride of volledig elektrisch.”

Gevolg is een snel toenemende druk op de laadinfrastructuur. De Veen: “Die groeit dubbel zo snel: er komen meer e-cars én het gemiddelde vermogen per auto stijgt.” Dat merken vooral ondernemers met middelgrote wagenparken en bedrijven met grote klantenparkeerplaatsen voorzien van e-laadpunten. De Veen: “De laadpalen zijn daar meestal gekoppeld aan de bestaande stroomaansluiting van het bedrijf, waar ook de kantoren, airco’s en bijvoorbeeld koelinstallaties aan hangen. De primaire bedrijfsfuncties hebben voorrang; alleen als er bandbreedte over is kan die naar de laadpalen.” Dat wringt: “Nu het gebruik van laadpalen verder toeneemt, zien veel ondernemers zich gedwongen om hun elektrische infrastructuur uit te breiden.

Dat betekent flinke investeringen én veel hogere jaarlijkse lasten vanwege duurdere aansluitingen. Zo’n capaciteitstarief kan oplopen tot tienduizenden euro’s.” Met ‘dynamisch energiemanagement’ van Mennekes eMobility zijn zulke ingrijpende aanpassingen minder snel nodig. De Veen: “Het is een softwaretoepassing die wij in de meterkast van het bedrijf inbouwen. De software leest af welke installaties en/of voertuigen zijn aangesloten, verdeelt de stroom over de afnemers en vlakt pieken af. Daardoor kun je het aantal oplaadpunten op het laadplein fors uitbreiden zónder dure uitbreiding van je bedrijfsnet-capaciteit.”

Nauwkeurigheid en bedrijfszekerheid zijn gegarandeerd, benadrukt De Veen. “Ons systeem leest de laadinfo direct uit via de aangesloten apparaten. Dus niet via cloud of back-office maar altijd real-time. De klant bepaalt zelf welke vitale functies altijd voorrang krijgen – denk aan kassa-systemen, verlichting en toegangs- of beveiligingssystemen. De overige functies kunnen meedoen in de smart charging capaciteit voor auto’s op het laadplein. Het dynamisch energiemanagement van Mennekes eMobility ‘ziet’ van elke aangekoppelde de laadstatus en de energievraag en kan auto’s boosten of smoren. Zo verdeelt het de beschikbare capaciteit gelijkmatig, efficiënt en rendabel.”

Optimalisatie geeft ruimte

Groot voordeel van die optimalisatie, benadrukt De Veen, is dat je minder snel hoeft op te schalen naar een groter en duurder netwerk. “In Nederland zijn de stroomnetwerken goed maar meestal wat krap bemeten. Dan is optimalisatie heel belangrijk. Met een regelmodule vanaf een paar honderd euro kun je het aantal laadpalen op je laadplein al van 20 naar 40 uitbreiden, op korte termijn en zonder ingrijpende extra investeringen. En als er toch netwerkaanpassing nodig is, kun je volstaan met een kleinere en voordeliger stap.”