Liever de diepte dan de breedte

ICLH: service als speerpunt, auto als focus

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Armand van Veen is sinds dit jaar directeur van de International Car Lease Holding, de lease-jointventure tussen dealerholding Van Mossel en keukengigant Mandemakers. Hij kent het klappen van de zweep: hiervoor was hij onder andere ceo van Athlon Car Lease, toen dat nog onderdeel was van De Lage Landen (inmiddels is het eigendom van Mercedes-Benz).

Zo groot als Athlon of Leaseplan is ICLH niet, maar met een vloot van 55 duizend auto’s in Nederland, België en Duitsland staat het bedrijf inmiddels wel in de top 5 van de Automotive Leasemaatschappij Top 25.

Maar waar de andere grote spelers tot een bank, investeerders of merkimporteur behoren, is ICLH onderdeel van een grote automotive holding, met diverse merkdealerschappen, werkplaatsen en schadebedrijven. De filosofie en strategie van het bedrijf zijn er dan ook op gericht om hier zoveel mogelijk synergievoordeel uit te halen. En dat vertaalt zich bijvoorbeeld in een andere uitleg van het begrip ‘mobility as a service’.

“Onze belofte is niet dat we mobiliteit in de breedste zin des woords bieden, met een mobiliteitsbudget en een treinkaart”, zegt Van Veen. “Ik snap dat andere grote leasemaatschappijen dat wel doen, bijvoorbeeld om ook de mobiliteit van andere medewerkers dan alleen de leaserijders te faciliteren, maar onze belofte zit juist in die automobiliteit. Carmobility as a service dus. Onze klanten vragen dat ook van ons. Van onze vloot is 15 procent grijs kenteken, en daar gaat het erom om zo snel mogelijk weer de weg op te kunnen. En ook voor personenauto’s kunnen wij de complete mobiliteit invullen, van aanschaf tot en met onderhoud en schadeservice. Daar zit ons onderscheidend vermogen.”

Groeistrategie

ICLH wil groeien naar een vloot van 70 duizend auto’s in 2020 en ziet die groei vooral in België en Duitsland.  De recente overname van Leasense in België is daar een bewijs van. “Groei is belangrijk, maar wel met behoud van rendement en een hoge operationele kwaliteit”, zegt Van Veen. “Want wij willen de beste service leveren. Daar is ons netwerk op ingericht.” Het bedrijf maakt de afgelopen jaren een flinke groei door, evenals moedermaatschappij Van Mossel, die door diverse overnames is uitgegroeid tot de tweede dealerholding van Nederland volgens de Auto-motive Dealerholding Top 60. “Voor een buitenstaander lijkt het er soms misschien op alsof we groeien om het groeien, maar dat is zeker niet het geval. Door onze groeistrategie, waarbij we alle activiteiten rond automobiliteit per regio kunnen aanbieden, komt ook onze propositie het beste tot zijn recht. Onze kracht zit in het feit dat we onze leaseactiviteiten ontwikkelen waar ook onze dealer- en schadeactiviteiten zitten. Zo kunnen we onze berijders snel een maximale service bieden en elke mobiliteitsvraag oplossen. Zo hebben we bij de overname van schadebedrijf Care door enkele Schadenet-bedrijven waaronder Van Mossel, alleen bedrijven uit de failliete boedel overgenomen die op ons netwerk aansluiten. Zoals die in Rotterdam, waar we ook met ons labels Profilease en V&M Leasing actief zijn. Binnen deze strategie past ook Van Mossel Premium Service, waarmee we deze maand starten en waarbij onze berijders terecht kunnen bij de dichtstbijzijnde Van Mossel vestiging voor alle reparaties, onderhoud en bandenwissels, inclusief gratis haal- en brengservice.”

Natuurlijk is Van Veen niet blind voor de huidige ontwikkelingen, zoals die van bezit naar gebruik en multimobiliteit. “Maar de auto houdt daarin een belangrijke rol. Wij investeren nu in een carsharing-pilot. Natuurlijk is daar ook een intern spanningsveld omdat het dan niet gaat om de aanschaf van zoveel mogelijk auto’s, maar juist om efficiënt gebruik. Maar je moet wel met de markt mee durven bewegen; het heeft niet zoveel zin om cd’s op de markt te brengen als iedereen op Spotify zit.”

Minder labels

De forse groei van ICLH komt mede door een aantal overnames; daarmee heeft het bedrijf dus ook extra labels toegevoegd. Het zijn er in totaal nu zeven: Profilease en V&M Leasing in de Rijnmond, Directlease als dé internetspeler in Nederland, België en Duitsland, Auto Lease Groningen en Leasequality in het noorden, J&T Autolease in Tilburg en Antwerpen en natuurlijk Van Mossel Leasing. In de nabije toekomst zal het aantal labels wel worden ingedikt, zegt Van Veen. “Met drie labels hebben we voldoende om het verschil te kunnen blijven maken en kunnen we onze investeringen concentreren op slechts drie van onze merken. We hebben de oplossingen in huis voor klanten met een mobiliteitsbehoefte in Nederland, België en Duitsland, maar we blijven ons zeer sterk richten op onze regionale kracht.”

Actie

De service die het bedrijf op het gebied van automobiliteit biedt is ook een onderscheidende factor bij die andere grote trend: private lease, waarin de totale markt fors groeit. “Service lijkt zich hier meer te vertalen naar het gemak voor de consument om snel de juiste informatie te vergaren en om een transactie te kunnen doen: transparantie en geen verrassingen.” Ook ICLH pikt een graantje van deze groeimarkt mee. “Veel aanvragen komen binnen via Van Mossel Leasing, dat natuurlijk de meest directe link heeft met onze dealeroutlets. Maar we zien de grootste stijging bij Directlease, omdat het concept bij uitstek geschikt is voor internetverkoop. Wij zetten al in een vroeg stadium in op private lease en kennen de consument natuurlijk ook door en door. Daarom hadden wij geen moeite met hoe en waar de private leaseauto moet worden afgeleverd, of met het feit dat consumenten andere voorwaarden en bescherming eisen dan zakelijke klanten.”

En ook bij ICLH komt een deel van de contracten binnen via acties bij supermarkten (Carrefour) en andere retailers (Woonexpress). “Dat soort acties werkt omdat je op plaatsen komt waar consumenten toch vaker zijn dan in de autoshowroom. Bij de laatste actie lag het aantal binnengehaalde contracten vier keer zo hoog als verwacht. Nee, over aantallen doe ik geen uitspraken.”

Ander segment

Van Veen verwacht niet dat ICLH met zijn groeiambities het gevecht met de andere grote leasemaatschappijen aan moet gaan. “Wij richten ons primair op een ander segment, dat van het mkb. We hebben klanten met 1 contract tot en met klanten met drieduizend contracten, maar het merendeel zit tussen de 1 en 50 en dat zal zo blijven. Dat zijn ook de klanten die de meeste behoefte hebben aan een persoonlijke benadering en een hoge servicegraad en dan komt onze aanpak met regionale dekking op automobiliteit het beste tot zijn recht. Natuurlijk komen we elkaar weleens tegen, of het nu in zakelijke markt is of bij privélease; de markt is zeer competitief en ieder wil zijn deel van de taart.”  

Vreemde eend

ICLH is onder de grote leasebedrijven een vreemde eend in de bijt omdat het tot een automotive retailholding behoort, waar de anderen onderdeel zijn van investeringsvehikels, banken of autofabrikanten. Dat betekent dat de zustermaatschappijen van ICLH ook concurrenten moeten bedienen. Volgens Armand van Veen leidt dit niet tot spanningen. “De andere dochtermaatschappijen moeten ook hun concurrentiepositie behouden, dus de markt laat ook niet toe dat de activiteiten verstrikt raken. Dat geldt natuurlijk voor iedereen; ook als wij een auto inzetten van een merk dat niet in het Van Mossel-portfolio zit, moeten we een goede deal kunnen maken.”

ICLH: service als speerpunt, auto als focus | Fleet&Mobility
Liever de diepte dan de breedte

ICLH: service als speerpunt, auto als focus

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Armand van Veen is sinds dit jaar directeur van de International Car Lease Holding, de lease-jointventure tussen dealerholding Van Mossel en keukengigant Mandemakers. Hij kent het klappen van de zweep: hiervoor was hij onder andere ceo van Athlon Car Lease, toen dat nog onderdeel was van De Lage Landen (inmiddels is het eigendom van Mercedes-Benz).

Zo groot als Athlon of Leaseplan is ICLH niet, maar met een vloot van 55 duizend auto’s in Nederland, België en Duitsland staat het bedrijf inmiddels wel in de top 5 van de Automotive Leasemaatschappij Top 25.

Maar waar de andere grote spelers tot een bank, investeerders of merkimporteur behoren, is ICLH onderdeel van een grote automotive holding, met diverse merkdealerschappen, werkplaatsen en schadebedrijven. De filosofie en strategie van het bedrijf zijn er dan ook op gericht om hier zoveel mogelijk synergievoordeel uit te halen. En dat vertaalt zich bijvoorbeeld in een andere uitleg van het begrip ‘mobility as a service’.

“Onze belofte is niet dat we mobiliteit in de breedste zin des woords bieden, met een mobiliteitsbudget en een treinkaart”, zegt Van Veen. “Ik snap dat andere grote leasemaatschappijen dat wel doen, bijvoorbeeld om ook de mobiliteit van andere medewerkers dan alleen de leaserijders te faciliteren, maar onze belofte zit juist in die automobiliteit. Carmobility as a service dus. Onze klanten vragen dat ook van ons. Van onze vloot is 15 procent grijs kenteken, en daar gaat het erom om zo snel mogelijk weer de weg op te kunnen. En ook voor personenauto’s kunnen wij de complete mobiliteit invullen, van aanschaf tot en met onderhoud en schadeservice. Daar zit ons onderscheidend vermogen.”

Groeistrategie

ICLH wil groeien naar een vloot van 70 duizend auto’s in 2020 en ziet die groei vooral in België en Duitsland.  De recente overname van Leasense in België is daar een bewijs van. “Groei is belangrijk, maar wel met behoud van rendement en een hoge operationele kwaliteit”, zegt Van Veen. “Want wij willen de beste service leveren. Daar is ons netwerk op ingericht.” Het bedrijf maakt de afgelopen jaren een flinke groei door, evenals moedermaatschappij Van Mossel, die door diverse overnames is uitgegroeid tot de tweede dealerholding van Nederland volgens de Auto-motive Dealerholding Top 60. “Voor een buitenstaander lijkt het er soms misschien op alsof we groeien om het groeien, maar dat is zeker niet het geval. Door onze groeistrategie, waarbij we alle activiteiten rond automobiliteit per regio kunnen aanbieden, komt ook onze propositie het beste tot zijn recht. Onze kracht zit in het feit dat we onze leaseactiviteiten ontwikkelen waar ook onze dealer- en schadeactiviteiten zitten. Zo kunnen we onze berijders snel een maximale service bieden en elke mobiliteitsvraag oplossen. Zo hebben we bij de overname van schadebedrijf Care door enkele Schadenet-bedrijven waaronder Van Mossel, alleen bedrijven uit de failliete boedel overgenomen die op ons netwerk aansluiten. Zoals die in Rotterdam, waar we ook met ons labels Profilease en V&M Leasing actief zijn. Binnen deze strategie past ook Van Mossel Premium Service, waarmee we deze maand starten en waarbij onze berijders terecht kunnen bij de dichtstbijzijnde Van Mossel vestiging voor alle reparaties, onderhoud en bandenwissels, inclusief gratis haal- en brengservice.”

Natuurlijk is Van Veen niet blind voor de huidige ontwikkelingen, zoals die van bezit naar gebruik en multimobiliteit. “Maar de auto houdt daarin een belangrijke rol. Wij investeren nu in een carsharing-pilot. Natuurlijk is daar ook een intern spanningsveld omdat het dan niet gaat om de aanschaf van zoveel mogelijk auto’s, maar juist om efficiënt gebruik. Maar je moet wel met de markt mee durven bewegen; het heeft niet zoveel zin om cd’s op de markt te brengen als iedereen op Spotify zit.”

Minder labels

De forse groei van ICLH komt mede door een aantal overnames; daarmee heeft het bedrijf dus ook extra labels toegevoegd. Het zijn er in totaal nu zeven: Profilease en V&M Leasing in de Rijnmond, Directlease als dé internetspeler in Nederland, België en Duitsland, Auto Lease Groningen en Leasequality in het noorden, J&T Autolease in Tilburg en Antwerpen en natuurlijk Van Mossel Leasing. In de nabije toekomst zal het aantal labels wel worden ingedikt, zegt Van Veen. “Met drie labels hebben we voldoende om het verschil te kunnen blijven maken en kunnen we onze investeringen concentreren op slechts drie van onze merken. We hebben de oplossingen in huis voor klanten met een mobiliteitsbehoefte in Nederland, België en Duitsland, maar we blijven ons zeer sterk richten op onze regionale kracht.”

Actie

De service die het bedrijf op het gebied van automobiliteit biedt is ook een onderscheidende factor bij die andere grote trend: private lease, waarin de totale markt fors groeit. “Service lijkt zich hier meer te vertalen naar het gemak voor de consument om snel de juiste informatie te vergaren en om een transactie te kunnen doen: transparantie en geen verrassingen.” Ook ICLH pikt een graantje van deze groeimarkt mee. “Veel aanvragen komen binnen via Van Mossel Leasing, dat natuurlijk de meest directe link heeft met onze dealeroutlets. Maar we zien de grootste stijging bij Directlease, omdat het concept bij uitstek geschikt is voor internetverkoop. Wij zetten al in een vroeg stadium in op private lease en kennen de consument natuurlijk ook door en door. Daarom hadden wij geen moeite met hoe en waar de private leaseauto moet worden afgeleverd, of met het feit dat consumenten andere voorwaarden en bescherming eisen dan zakelijke klanten.”

En ook bij ICLH komt een deel van de contracten binnen via acties bij supermarkten (Carrefour) en andere retailers (Woonexpress). “Dat soort acties werkt omdat je op plaatsen komt waar consumenten toch vaker zijn dan in de autoshowroom. Bij de laatste actie lag het aantal binnengehaalde contracten vier keer zo hoog als verwacht. Nee, over aantallen doe ik geen uitspraken.”

Ander segment

Van Veen verwacht niet dat ICLH met zijn groeiambities het gevecht met de andere grote leasemaatschappijen aan moet gaan. “Wij richten ons primair op een ander segment, dat van het mkb. We hebben klanten met 1 contract tot en met klanten met drieduizend contracten, maar het merendeel zit tussen de 1 en 50 en dat zal zo blijven. Dat zijn ook de klanten die de meeste behoefte hebben aan een persoonlijke benadering en een hoge servicegraad en dan komt onze aanpak met regionale dekking op automobiliteit het beste tot zijn recht. Natuurlijk komen we elkaar weleens tegen, of het nu in zakelijke markt is of bij privélease; de markt is zeer competitief en ieder wil zijn deel van de taart.”  

Vreemde eend

ICLH is onder de grote leasebedrijven een vreemde eend in de bijt omdat het tot een automotive retailholding behoort, waar de anderen onderdeel zijn van investeringsvehikels, banken of autofabrikanten. Dat betekent dat de zustermaatschappijen van ICLH ook concurrenten moeten bedienen. Volgens Armand van Veen leidt dit niet tot spanningen. “De andere dochtermaatschappijen moeten ook hun concurrentiepositie behouden, dus de markt laat ook niet toe dat de activiteiten verstrikt raken. Dat geldt natuurlijk voor iedereen; ook als wij een auto inzetten van een merk dat niet in het Van Mossel-portfolio zit, moeten we een goede deal kunnen maken.”