Van koploper naar achterhoede

Thema Mobiliteitsconcepten | EV-voortrekkerij nekt vooruitgang

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Dat de overheid wil investeren in de mobiliteit van de toekomst wordt wel duidelijk uit het regeerakkoord van kabinet Rutte lll. Voor de komende drie jaar wordt 2 miljard euro vrijgemaakt om een inhaalslag in de infrastructuur te realiseren met een prominente rol voor mobility as a service (maas) en de zelfrijdende auto. In het akkoord staan plannen om de tank- en infrastructuur klaar te maken voor een nieuw wagenpark, waarbij de levering en exploitatie van de laadapparatuur de verantwoordelijkheid blijft van marktpartijen zelf. Het Infrastuctuurfonds wordt omgevormd tot een Mobiliteitsfonds, waarbij vanaf 2030 de financiële middelen worden verdeeld volgens ‘een nieuwe indeling die aansluit op de agenda voor slimme en duurzame mobiliteit’. Met de Mobiliteitsalliantie, waar onder meer ANWB, RAI Vereniging, VNA en Bovag deel van uitmaken, wil de overheid pilots uitvoeren met alternatieve vormen van vervoer en betaling, maar rekeningrijden komt er vooralsnog niet. Opvallend detail uit het regeerakkoord is de ambitie om in 2030 alleen nog de verkoop van emissieloze auto’s toe te staan. Volgens branchevereniging VNA vormt het regeerakkoord in ieder geval een basis voor een duurzamer mobiliteitsbeleid. 

Wedden op meerdere paarden

p24 tabel1In het Energieakkoord, dat in 2013 is ondertekend door 47 organisaties (van overheid tot maatschappelijke instellingen) wordt 2035 genoemd als het jaar dat alle auto’s emissievrij moeten kunnen rijden. Ook andere landen hebben soortgelijke doelen. Autofabrikanten zetten nu versneld in op vergroting van het aanbod van elektrisch aangedreven auto’s, (plug-in) hybrides en waterstofvarianten. Zo presenteert Hyundai de komende jaren een aantal nieuwe modellen met een elektrische aandrijflijn of op basis van waterstof (FCEV), en lanceerde het onlangs de Ioniq, die ook nog als hybride en plug-in hybride verkrijgbaar is. Volgend jaar komen de Hyundai Kona Electric en een nieuwe waterstofauto, de FCEV. BMW heeft met de i3 inmiddels een volledig elektrische auto in het assortiment, en daar komen een Mini (in 2019), X3 (2020) en (autonome) iNext (2021) bij. Andrew Mason, product communications manager bij BMW Nederland, schat dat het aandeel van hybride en volledig elektrische modellen in de nieuwverkoop van de BMW Group over tien jaar op 15-25 procent zal liggen. “Dit jaar is het doel om wereldwijd 100 duizend BMW’s i/iPerformance te verkopen.” 

De meeste fabrikanten wedden op meerdere paarden, waaronder ook verbrandingsmotoren. Mercedes-Benz meldde vorig jaar dat het ongeveer 7 miljard euro investeert in alternatieve aandrijflijnen en nog eens 2 miljard in nieuwe, schone diesels. “Motoren worden nog altijd schoner en zuiniger”, zegt Huub Dubbelman, woordvoerder van Mercedes-Benz Nederland. “Maar in 2025 moeten er minstens tien elektrische modellen in de showroom staan, inclusief de S-Klasse. Dan is een op de vijf verkochte Mercedessen elektrisch aangedreven.”

Zwaar hybrideleven

p24 aandrijvingToyota, dat de hybride salonfähig maakte, blijft deze aandrijflijn de komende jaren trouw. Elektrische Toyota’s komen er ook, maar wanneer is nog niet bekend, zegt Guido Roozekrans, communicatiemanager bij Toyota-importeur Louwman & Parqui. Het merk heeft al wel een waterstofauto in productie: de Mirai. Hiervan zijn er in de afgelopen twee jaar echter pas zeven verkocht in Nederland. Roozekrans wijst, net als de andere importeurs, op het feit dat er nog maar drie waterstofstations in Nederland staan. In 2020 moeten er twintig zijn, maar opschieten doet het niet. De importeurs kijken verlekkerd naar de landen om ons heen; Duitsland wil in de komende vijf jaar in samenwerking met het bedrijfsleven het aantal waterstofstations uitbreiden van 30 naar 400. Het lijkt erop dat Nederland zijn positie als gidsland voor nieuwe aandrijftechnologieën, misschien wel dankzij de subsidies op hybrides, op langere termijn heeft verspeeld. “Wij komen dit jaar met de Mercedes GLC op waterstof, maar die gaat in eerste instantie naar landen waar een goede waterstofinfrastructuur bestaat, zoals Japan, Noorwegen en Engeland”, zegt Dubbelman. “Daar zijn de overheden de motor achter deze omwenteling. In Nederland staan we er slechter voor dan tien jaar geleden; al het geld is ingezet op elektrisch rijden en dat heeft de ontwikkeling vertraagd.”

Oskar Voorsmit, business development manager bij Pitpoint, leverancier van schone brandstoffen, kan zich wel vinden in het commentaar van de importeurs. “Dit najaar wordt bekend gemaakt wat voor subsidie er voor waterstoftankstations gaat gelden. De innovaties moeten uit het bedrijfsleven komen, maar zonder subsidie zal geen marktpartij erop inzetten in de huidige marktsituatie. Willen we als Nederland ook in waterstof een rol spelen, dan moeten er nu stappen worden gezet – anders is de doelstelling van 20 tankstations in 2020 onhaalbaar.”

p24 tabel2

Laadpaal als kip

TEKST: MAARTEN BOKSLAG
Nederland telt momenteel 28 duizend ‘vrije’ laadpalen (aldus de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) en 78 duizend mensen hebben een laadpaal aan huis. Het merendeel van de vrije laadpalen is universeel, zoals die van Fastned, die met 50 kW alle merken en systemen auto’s laden. En dan zijn er nog de merkspecifieke palen, zoals die van Tesla, die een vermogen hebben van 90 kW. Dan betekent: vijf kwartier laden voor 400 km rijden. De snelle groei maakt een einde aan het bekende kip-eiprobleem tussen infrastructuur en het auto-aanbod, maar zorgt tegelijkertijd voor een sneue aanblik. De zestig laadpalen van Fastned ontvangen per dag slechts drie bezoekers. Fastned-directeur Michiel Langezaal: “Wij voorspellen een exponentiële groei, waarbij er in 2021 100 duizend volledig elektrische auto’s rijden. Ook onze omzet groeit exponentieel. Het is een kwestie van tijd voor we winst gaan maken. We draaien break-even bij ongeveer vijftien bezoekers per dag.” 

Fastned krijgt ook steeds meer concurrentie, van partijen als Allego, oliemaatschappijen en enkele kleinere spelers. Onlangs nam Shell The New Motion over, een laadpaal-aan-huisleverancier (vaak verstrekt via de leasemaatschappij die de EV inzet) en heeft een netwerk van 50 duizend openbare laadpalen, verspreid over 25 landen in Europa en telt 100 duizend kaarthouders. Door de overname denkt het bedrijf beter in staat te zijn verder te groeien in Europa. Directeur Sytze Zuidema van The New Motion verwacht dat ook de OEM’s de markt op zullen komen. “Dat gebeurt nu al, kijk maar naar BMW: dat maakt echt de transformatie van auto als bezit naar mobility as a service. Via autodeeldiensten en leasing, maar ook door laadpunten aan te bieden met de eigen merknaam en het eigen logo erop. De meeste fabrikanten zijn echter nog niet zo ver als BMW, Daimler of Tesla.”

Thema Mobiliteitsconcepten | EV-voortrekkerij nekt vooruitgang | Fleet&Mobility
Van koploper naar achterhoede

Thema Mobiliteitsconcepten | EV-voortrekkerij nekt vooruitgang

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Dat de overheid wil investeren in de mobiliteit van de toekomst wordt wel duidelijk uit het regeerakkoord van kabinet Rutte lll. Voor de komende drie jaar wordt 2 miljard euro vrijgemaakt om een inhaalslag in de infrastructuur te realiseren met een prominente rol voor mobility as a service (maas) en de zelfrijdende auto. In het akkoord staan plannen om de tank- en infrastructuur klaar te maken voor een nieuw wagenpark, waarbij de levering en exploitatie van de laadapparatuur de verantwoordelijkheid blijft van marktpartijen zelf. Het Infrastuctuurfonds wordt omgevormd tot een Mobiliteitsfonds, waarbij vanaf 2030 de financiële middelen worden verdeeld volgens ‘een nieuwe indeling die aansluit op de agenda voor slimme en duurzame mobiliteit’. Met de Mobiliteitsalliantie, waar onder meer ANWB, RAI Vereniging, VNA en Bovag deel van uitmaken, wil de overheid pilots uitvoeren met alternatieve vormen van vervoer en betaling, maar rekeningrijden komt er vooralsnog niet. Opvallend detail uit het regeerakkoord is de ambitie om in 2030 alleen nog de verkoop van emissieloze auto’s toe te staan. Volgens branchevereniging VNA vormt het regeerakkoord in ieder geval een basis voor een duurzamer mobiliteitsbeleid. 

Wedden op meerdere paarden

p24 tabel1In het Energieakkoord, dat in 2013 is ondertekend door 47 organisaties (van overheid tot maatschappelijke instellingen) wordt 2035 genoemd als het jaar dat alle auto’s emissievrij moeten kunnen rijden. Ook andere landen hebben soortgelijke doelen. Autofabrikanten zetten nu versneld in op vergroting van het aanbod van elektrisch aangedreven auto’s, (plug-in) hybrides en waterstofvarianten. Zo presenteert Hyundai de komende jaren een aantal nieuwe modellen met een elektrische aandrijflijn of op basis van waterstof (FCEV), en lanceerde het onlangs de Ioniq, die ook nog als hybride en plug-in hybride verkrijgbaar is. Volgend jaar komen de Hyundai Kona Electric en een nieuwe waterstofauto, de FCEV. BMW heeft met de i3 inmiddels een volledig elektrische auto in het assortiment, en daar komen een Mini (in 2019), X3 (2020) en (autonome) iNext (2021) bij. Andrew Mason, product communications manager bij BMW Nederland, schat dat het aandeel van hybride en volledig elektrische modellen in de nieuwverkoop van de BMW Group over tien jaar op 15-25 procent zal liggen. “Dit jaar is het doel om wereldwijd 100 duizend BMW’s i/iPerformance te verkopen.” 

De meeste fabrikanten wedden op meerdere paarden, waaronder ook verbrandingsmotoren. Mercedes-Benz meldde vorig jaar dat het ongeveer 7 miljard euro investeert in alternatieve aandrijflijnen en nog eens 2 miljard in nieuwe, schone diesels. “Motoren worden nog altijd schoner en zuiniger”, zegt Huub Dubbelman, woordvoerder van Mercedes-Benz Nederland. “Maar in 2025 moeten er minstens tien elektrische modellen in de showroom staan, inclusief de S-Klasse. Dan is een op de vijf verkochte Mercedessen elektrisch aangedreven.”

Zwaar hybrideleven

p24 aandrijvingToyota, dat de hybride salonfähig maakte, blijft deze aandrijflijn de komende jaren trouw. Elektrische Toyota’s komen er ook, maar wanneer is nog niet bekend, zegt Guido Roozekrans, communicatiemanager bij Toyota-importeur Louwman & Parqui. Het merk heeft al wel een waterstofauto in productie: de Mirai. Hiervan zijn er in de afgelopen twee jaar echter pas zeven verkocht in Nederland. Roozekrans wijst, net als de andere importeurs, op het feit dat er nog maar drie waterstofstations in Nederland staan. In 2020 moeten er twintig zijn, maar opschieten doet het niet. De importeurs kijken verlekkerd naar de landen om ons heen; Duitsland wil in de komende vijf jaar in samenwerking met het bedrijfsleven het aantal waterstofstations uitbreiden van 30 naar 400. Het lijkt erop dat Nederland zijn positie als gidsland voor nieuwe aandrijftechnologieën, misschien wel dankzij de subsidies op hybrides, op langere termijn heeft verspeeld. “Wij komen dit jaar met de Mercedes GLC op waterstof, maar die gaat in eerste instantie naar landen waar een goede waterstofinfrastructuur bestaat, zoals Japan, Noorwegen en Engeland”, zegt Dubbelman. “Daar zijn de overheden de motor achter deze omwenteling. In Nederland staan we er slechter voor dan tien jaar geleden; al het geld is ingezet op elektrisch rijden en dat heeft de ontwikkeling vertraagd.”

Oskar Voorsmit, business development manager bij Pitpoint, leverancier van schone brandstoffen, kan zich wel vinden in het commentaar van de importeurs. “Dit najaar wordt bekend gemaakt wat voor subsidie er voor waterstoftankstations gaat gelden. De innovaties moeten uit het bedrijfsleven komen, maar zonder subsidie zal geen marktpartij erop inzetten in de huidige marktsituatie. Willen we als Nederland ook in waterstof een rol spelen, dan moeten er nu stappen worden gezet – anders is de doelstelling van 20 tankstations in 2020 onhaalbaar.”

p24 tabel2

Laadpaal als kip

TEKST: MAARTEN BOKSLAG
Nederland telt momenteel 28 duizend ‘vrije’ laadpalen (aldus de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) en 78 duizend mensen hebben een laadpaal aan huis. Het merendeel van de vrije laadpalen is universeel, zoals die van Fastned, die met 50 kW alle merken en systemen auto’s laden. En dan zijn er nog de merkspecifieke palen, zoals die van Tesla, die een vermogen hebben van 90 kW. Dan betekent: vijf kwartier laden voor 400 km rijden. De snelle groei maakt een einde aan het bekende kip-eiprobleem tussen infrastructuur en het auto-aanbod, maar zorgt tegelijkertijd voor een sneue aanblik. De zestig laadpalen van Fastned ontvangen per dag slechts drie bezoekers. Fastned-directeur Michiel Langezaal: “Wij voorspellen een exponentiële groei, waarbij er in 2021 100 duizend volledig elektrische auto’s rijden. Ook onze omzet groeit exponentieel. Het is een kwestie van tijd voor we winst gaan maken. We draaien break-even bij ongeveer vijftien bezoekers per dag.” 

Fastned krijgt ook steeds meer concurrentie, van partijen als Allego, oliemaatschappijen en enkele kleinere spelers. Onlangs nam Shell The New Motion over, een laadpaal-aan-huisleverancier (vaak verstrekt via de leasemaatschappij die de EV inzet) en heeft een netwerk van 50 duizend openbare laadpalen, verspreid over 25 landen in Europa en telt 100 duizend kaarthouders. Door de overname denkt het bedrijf beter in staat te zijn verder te groeien in Europa. Directeur Sytze Zuidema van The New Motion verwacht dat ook de OEM’s de markt op zullen komen. “Dat gebeurt nu al, kijk maar naar BMW: dat maakt echt de transformatie van auto als bezit naar mobility as a service. Via autodeeldiensten en leasing, maar ook door laadpunten aan te bieden met de eigen merknaam en het eigen logo erop. De meeste fabrikanten zijn echter nog niet zo ver als BMW, Daimler of Tesla.”