Van bakfietsmoeder naar bakfietsbezorger

Bijzonder Beheer | Schone mobiliteit eindigt op de bakfiets

Diederik Diederik
• Laatste update:
> De bakfiets kan aan de lading worden aangepast

In de bakfietsende gemeenschap is Urban Arrow al lang een gevestigde naam, maar de belangstelling in de zakelijke markt groeit hard nu een transportfiets met opbergruimte een serieus alternatief wordt in een wereld waarin schoon stadstransport geen keuze, maar een plicht wordt.

Wat heeft de elektrische bakfiets bedrijven te bieden? “Naast alle logische voordelen in het drukke stadsverkeer vooral flexibiliteit”, zegt hoofd marketing Jehudi van de Brug. “Elke Urban Arrow heeft hetzelfde aluminium achterframe, met de elektrische Bosch-motor, batterij en stuur, maar het voorframe van de fiets is naar wens te bestellen.” Zo is de Urban Arrow er in tal van smaken, van de korte Shorty die met zijn laadgewicht van 85 kilo geschikt is voor bijvoorbeeld bezorgcateraars, tot de 3,36 meter lange Cargo XXL, die 125 kilo kan dragen in een op maat gemaakte flightcase of een cargobox, en een actieradius heeft van gemiddeld 35 kilometer. Nóg zwaarder werk kan worden verzorgd door de Tender-modellen, de enige driewielers in het assortiment, die minstens 300 kilo aankunnen en opnieuw met tal van opbouwopties kunnen worden uitgerust. Albert Heijn gebruikt ze voor het thuisbezorgen van boodschappen.

De zakelijke klant die in zee wil met Urban Arrow, krijgt te maken met een overzichtelijk proces. “We bieden de mogelijkheid om een fiets tot twee weken lang uit te proberen om na te gaan of hij geschikt is voor het van de klant – en om ermee om te leren gaan; je moet op zo’n fiets wél even leren rijden”, legt Van de Brug uit. “Wij bouwen de fiets naar de wens van de klant en voor de uitlevering zorgt een van onze dealers. Zij verzorgen ook het periodieke onderhoud van het frame en de Bosch-aandrijving – dat is bij een intensief gebruikte transportfiets essentieel, dus we hanteren vaste onderhoudsintervallen.” 

De markt is rijp

Wie een bakfiets wil leasen, kan terecht bij Friesland Lease, dat zorgt voor de lease- en bijbehorende onderhoudscontracten. De zakelijke markt is rijp voor de bakfiets, gelooft Van de Brug. “Het is niet zomaar een bakfiets, het is een doordacht transportconcept, dat prima kan worden ingepast in de vervoersbehoefte van bedrijven en ook nog een boost geeft aan je imago.”

Urban Arrow in cijfers

Urban Arrow bracht in 2011 zijn eerste familiebakfiets op de markt. Later volgde een steeds verder uitgebreide lijn van Cargo-modellen. De jaarlijkse productiecapaciteit bedraagt 7.500 fietsen en deze groeit jaarlijks met 30 procent. Het bedrijf is ook actief op 19 buitenlandse markten, waaronder Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, de VS en Canada. Momenteel komt zo’n 25 procent van de omzet uit de zakelijke markt, maar het doel is hard te groeien in die sector. De vanafprijzen van de bakfietsen variëren van 3.390 tot 4.490 euro, leasetarieven beginnen voor de kleinste Shorty bij 102 euro per maand (o.b.v. 36 maanden) en lopen tot 130 euro per maand voor de Cargo XXL Flatbed, de grootste tweewieler uit het assortiment. Urban Arrow heeft zijn hoofdvestiging in Amsterdam. De fabriek staat in Beverwijk. In totaal werken er bij het bedrijf 20 mensen. 

Bijzonder Beheer | Schone mobiliteit eindigt op de bakfiets | Fleet&Mobility
Van bakfietsmoeder naar bakfietsbezorger

Bijzonder Beheer | Schone mobiliteit eindigt op de bakfiets

Diederik Diederik
• Laatste update:
> De bakfiets kan aan de lading worden aangepast

In de bakfietsende gemeenschap is Urban Arrow al lang een gevestigde naam, maar de belangstelling in de zakelijke markt groeit hard nu een transportfiets met opbergruimte een serieus alternatief wordt in een wereld waarin schoon stadstransport geen keuze, maar een plicht wordt.

Wat heeft de elektrische bakfiets bedrijven te bieden? “Naast alle logische voordelen in het drukke stadsverkeer vooral flexibiliteit”, zegt hoofd marketing Jehudi van de Brug. “Elke Urban Arrow heeft hetzelfde aluminium achterframe, met de elektrische Bosch-motor, batterij en stuur, maar het voorframe van de fiets is naar wens te bestellen.” Zo is de Urban Arrow er in tal van smaken, van de korte Shorty die met zijn laadgewicht van 85 kilo geschikt is voor bijvoorbeeld bezorgcateraars, tot de 3,36 meter lange Cargo XXL, die 125 kilo kan dragen in een op maat gemaakte flightcase of een cargobox, en een actieradius heeft van gemiddeld 35 kilometer. Nóg zwaarder werk kan worden verzorgd door de Tender-modellen, de enige driewielers in het assortiment, die minstens 300 kilo aankunnen en opnieuw met tal van opbouwopties kunnen worden uitgerust. Albert Heijn gebruikt ze voor het thuisbezorgen van boodschappen.

De zakelijke klant die in zee wil met Urban Arrow, krijgt te maken met een overzichtelijk proces. “We bieden de mogelijkheid om een fiets tot twee weken lang uit te proberen om na te gaan of hij geschikt is voor het van de klant – en om ermee om te leren gaan; je moet op zo’n fiets wél even leren rijden”, legt Van de Brug uit. “Wij bouwen de fiets naar de wens van de klant en voor de uitlevering zorgt een van onze dealers. Zij verzorgen ook het periodieke onderhoud van het frame en de Bosch-aandrijving – dat is bij een intensief gebruikte transportfiets essentieel, dus we hanteren vaste onderhoudsintervallen.” 

De markt is rijp

Wie een bakfiets wil leasen, kan terecht bij Friesland Lease, dat zorgt voor de lease- en bijbehorende onderhoudscontracten. De zakelijke markt is rijp voor de bakfiets, gelooft Van de Brug. “Het is niet zomaar een bakfiets, het is een doordacht transportconcept, dat prima kan worden ingepast in de vervoersbehoefte van bedrijven en ook nog een boost geeft aan je imago.”

Urban Arrow in cijfers

Urban Arrow bracht in 2011 zijn eerste familiebakfiets op de markt. Later volgde een steeds verder uitgebreide lijn van Cargo-modellen. De jaarlijkse productiecapaciteit bedraagt 7.500 fietsen en deze groeit jaarlijks met 30 procent. Het bedrijf is ook actief op 19 buitenlandse markten, waaronder Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, de VS en Canada. Momenteel komt zo’n 25 procent van de omzet uit de zakelijke markt, maar het doel is hard te groeien in die sector. De vanafprijzen van de bakfietsen variëren van 3.390 tot 4.490 euro, leasetarieven beginnen voor de kleinste Shorty bij 102 euro per maand (o.b.v. 36 maanden) en lopen tot 130 euro per maand voor de Cargo XXL Flatbed, de grootste tweewieler uit het assortiment. Urban Arrow heeft zijn hoofdvestiging in Amsterdam. De fabriek staat in Beverwijk. In totaal werken er bij het bedrijf 20 mensen.