Thema Bedrijfswagens | Kleine ondernemers laten bedrijfswagenlease links liggen

René René
• Laatste update:

De verkoop van lichte bedrijfswagens zit al langere tijd in de lift. Het lijkt echter of de leasemarkt daar nog niet voor de volle honderd procent van weet te profiteren. Marien Kreuger, directeur operations van leasemaatschappij Arval, ziet dat ook. Sinds twee jaar is de ontwikkeling van juist deze markt en die voor private lease een speerpunt van het bedrijf. “We hebben toen een nieuw team samengesteld en getraind om de bedrijfswagenmarkt beter te kunnen bewerken. Verscheidende klanten met een bedrijfswagenvloot ergens tussen twee en tweeduizend auto’s telt, startten sindsdien bij Arval.” Volgens Kreuger werpt die aanpak vruchten af, maar blijft het midden- en kleinbedrijf nog achter – hoewel Arval er speciale leaseproducten voor ontwikkeld heeft -. Dat de leasemarkt voor personenauto’s booming is, komt vooral door de snelgroeiende belangstelling voor private lease, zegt hij. “Voor de kleinere ondernemer ligt dit anders. Die denkt nog vaak aan koop met financiering, waarbij het Vamil-voordeel (fiscale regeling, red.) direct in zijn eigen zak terugvloeit. Zijn boekhouder zal daar meestal geen bezwaar tegen maken.”

Of daar op afzienbare termijn verandering in komt, noemt Kreuger koffiedik kijken. Specifieke voordelen van operational lease, zoals het uit handen nemen van alle administratieve handelingen, bieden maar beperkt voordeel voor een kleine ondernemer. “Dat wordt al heel anders wanneer een bedrijf pakweg vijftien of meer auto’s in de vloot heeft. Niettemin is er nog heel veel volume in het segment daaronder.”

Mooie aanbieding

Volgens Kreuger is het niet zozeer een probleem om kleine zelfstandigen te bereiken als wel een mentaliteitskwestie. “Zo nemen wij de investeringsaftrek in het maandbedrag op, maar dat oogt heel anders dan een fiscaal voordeel ineens. Bovendien koopt de gemiddelde zelfstandige ondernemer eens in de zes, zeven jaar een nieuwe bestelauto. Daarvoor kijkt hij dan wel rond op internet, maar vervolgens gaat hij bij een of twee dealers langs. Als één van hen dan met een mooie aanbieding inclusief financiering komt, dan is de koop snel gesloten. Dan komt de leasemaatschappij niet eens in beeld.”

Veel eenpitters kiezen liever koop met financiering

Bij Wensink Lease is het weinig anders, laat accountmanager Arnold Uyt den Boogaard weten. “De markt trekt steeds verder aan en ook vanuit de hoek van de zzp’ers komen meer orders. Maar die komen bij ons vooral als captives vanuit de financial lease en de rentes daar zijn, zoals bekend, bijzonder laag. Daarom is dat voor ons nu geen aantrekkelijk businessmodel.” Hij vervolgt: “Wensink Lease is gelieerd aan Wensink Bedrijfswagens en een groter aantal leasecontracten voor lichte bedrijfsauto’s zou niet voor hogere verkoopcijfers zorgen. Verder bestaan we eind 2018 pas vier jaar. Mede om die redenen hebben we tot dusver nog geen speciale focus op deze deelmarkt ontwikkeld”. Wensink Bedrijfswagens, met het kantoor in Apeldoorn als centrale vestiging, is dealer van Ford, Mercedes-Benz en Fuso.

Standaardisering

Uit onderzoek door Terberg Leasing bleek enkele jaren geleden dat 70 procent van zijn mkb-klanten de bedrijfsautolease het liefst zou standaardiseren. In 2014 kwam Terberg daarom met een gericht online concept op de markt. Intussen is dit aan herziening toe. Product owner en accountmanager Servaas Reijnen: “Vernieuwen is constant nodig, omdat de tijden veranderen en de markt meegaat. Wat niet verandert, is de noodzaak om bij bestaande klanten goed in beeld te blijven.” Terberg Leasing biedt nog steeds standaard voertuigconcepten aan maar wie wil, kan ook zelf zijn voertuig samenstellen. “Sommige ondernemers vinden standaarduitvoeringen en -pakketten prettig, anderen hebben zo hun eigen wensen. Het moet allebei mogelijk zijn en als leasemaatschappij is het onze taak om daarin snel en flexibel te schakelen.” Ook Reijnen is bekend met het fenomeen van de kleine zelfstandige die zich oriënteert op internet en vervolgens zijn auto koopt bij de dealer die met een aantrekkelijk voorstel komt. “De boekhouder kan hem adviseren om als alternatief over lease na te denken.”

Elektrisch rijden

De opkomst van elektrische voertuigen kan wel voor veranderingen op de leasemarkt zorgen, vermoedt Kreuger, ook al omdat de accupakketten zo kostbaar zijn. Natuurlijk moet er een goede reden zijn voor de overstap naar elektrisch rijden, zoals milieubeperkingen in de binnenstad of eisen van de opdrachtgevers, zegt hij. “Maar onbekend maakt onbemind en zeker wat de accu’s betreft, is er nog veel onzekerheid. Vooral rondom de levensduur. Dat kan leasing interessanter maken voor een groep die daar nu nog niet mee bezig is.” Een probleem voor beide partijen is het volstrekte gebrek aan transparantie met betrekking tot de restwaarde. Ook hier is het nog koffiedik kijken. In een constructie zoals Renault die hanteerde – waarbij de koper van een elektrische auto de accu moet huren – ziet Kreuger niets. “Het was misschien een goede manier om vertrouwen te wekken, maar er was weinig animo voor. Ik vind het geen goed idee om die zaken uit elkaar te trekken. Ze bieden het nu ook niet meer zo actief aan. Trouwens: in sommige landen is het helemaal niet toegestaan.”

‘Koop past ons beter’

Bemiddelingsorganisatie Ergon helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de regio Eindhoven bij het vinden van een werkplek. De organisatie heeft een wagenpark van 180 zeer uiteenlopende voertuigen, allemaal in eigendom. “Vanuit het oogpunt van total cost of ownership past koop ons beter”, aldus inkoper Bart van Dorst. “We sluiten een overeenkomst met onze leveranciers over terugkoop met een vaste restwaardegarantie.” Het gaat om vrijwel allemaal dieselauto’s, al rijden ze gemiddeld niet meer dan 9 à 10 duizend kilometer per jaar. Vanwege het lage verbruik, de trekkracht en de uitwisselbaarheid. We willen gemakkelijk met voertuigen kunnen schuiven tussen de verschillende locaties. Vandaar dat we zoveel mogelijk met vergelijkbare auto’s werken.” Toch kan Ergon, dankzij de beperkte omvang van het werkgebied, ook elektrische auto’s inzetten. In de vloot zijn daarom meerdere Nissans E-NV 200 opgenomen en, als poolauto’s, een viertal Volkswagens e-Up.

Thema Bedrijfswagens | Kleine ondernemers laten bedrijfswagenlease links liggen | Fleet&Mobility

Thema Bedrijfswagens | Kleine ondernemers laten bedrijfswagenlease links liggen

René René
• Laatste update:

De verkoop van lichte bedrijfswagens zit al langere tijd in de lift. Het lijkt echter of de leasemarkt daar nog niet voor de volle honderd procent van weet te profiteren. Marien Kreuger, directeur operations van leasemaatschappij Arval, ziet dat ook. Sinds twee jaar is de ontwikkeling van juist deze markt en die voor private lease een speerpunt van het bedrijf. “We hebben toen een nieuw team samengesteld en getraind om de bedrijfswagenmarkt beter te kunnen bewerken. Verscheidende klanten met een bedrijfswagenvloot ergens tussen twee en tweeduizend auto’s telt, startten sindsdien bij Arval.” Volgens Kreuger werpt die aanpak vruchten af, maar blijft het midden- en kleinbedrijf nog achter – hoewel Arval er speciale leaseproducten voor ontwikkeld heeft -. Dat de leasemarkt voor personenauto’s booming is, komt vooral door de snelgroeiende belangstelling voor private lease, zegt hij. “Voor de kleinere ondernemer ligt dit anders. Die denkt nog vaak aan koop met financiering, waarbij het Vamil-voordeel (fiscale regeling, red.) direct in zijn eigen zak terugvloeit. Zijn boekhouder zal daar meestal geen bezwaar tegen maken.”

Of daar op afzienbare termijn verandering in komt, noemt Kreuger koffiedik kijken. Specifieke voordelen van operational lease, zoals het uit handen nemen van alle administratieve handelingen, bieden maar beperkt voordeel voor een kleine ondernemer. “Dat wordt al heel anders wanneer een bedrijf pakweg vijftien of meer auto’s in de vloot heeft. Niettemin is er nog heel veel volume in het segment daaronder.”

Mooie aanbieding

Volgens Kreuger is het niet zozeer een probleem om kleine zelfstandigen te bereiken als wel een mentaliteitskwestie. “Zo nemen wij de investeringsaftrek in het maandbedrag op, maar dat oogt heel anders dan een fiscaal voordeel ineens. Bovendien koopt de gemiddelde zelfstandige ondernemer eens in de zes, zeven jaar een nieuwe bestelauto. Daarvoor kijkt hij dan wel rond op internet, maar vervolgens gaat hij bij een of twee dealers langs. Als één van hen dan met een mooie aanbieding inclusief financiering komt, dan is de koop snel gesloten. Dan komt de leasemaatschappij niet eens in beeld.”

Veel eenpitters kiezen liever koop met financiering

Bij Wensink Lease is het weinig anders, laat accountmanager Arnold Uyt den Boogaard weten. “De markt trekt steeds verder aan en ook vanuit de hoek van de zzp’ers komen meer orders. Maar die komen bij ons vooral als captives vanuit de financial lease en de rentes daar zijn, zoals bekend, bijzonder laag. Daarom is dat voor ons nu geen aantrekkelijk businessmodel.” Hij vervolgt: “Wensink Lease is gelieerd aan Wensink Bedrijfswagens en een groter aantal leasecontracten voor lichte bedrijfsauto’s zou niet voor hogere verkoopcijfers zorgen. Verder bestaan we eind 2018 pas vier jaar. Mede om die redenen hebben we tot dusver nog geen speciale focus op deze deelmarkt ontwikkeld”. Wensink Bedrijfswagens, met het kantoor in Apeldoorn als centrale vestiging, is dealer van Ford, Mercedes-Benz en Fuso.

Standaardisering

Uit onderzoek door Terberg Leasing bleek enkele jaren geleden dat 70 procent van zijn mkb-klanten de bedrijfsautolease het liefst zou standaardiseren. In 2014 kwam Terberg daarom met een gericht online concept op de markt. Intussen is dit aan herziening toe. Product owner en accountmanager Servaas Reijnen: “Vernieuwen is constant nodig, omdat de tijden veranderen en de markt meegaat. Wat niet verandert, is de noodzaak om bij bestaande klanten goed in beeld te blijven.” Terberg Leasing biedt nog steeds standaard voertuigconcepten aan maar wie wil, kan ook zelf zijn voertuig samenstellen. “Sommige ondernemers vinden standaarduitvoeringen en -pakketten prettig, anderen hebben zo hun eigen wensen. Het moet allebei mogelijk zijn en als leasemaatschappij is het onze taak om daarin snel en flexibel te schakelen.” Ook Reijnen is bekend met het fenomeen van de kleine zelfstandige die zich oriënteert op internet en vervolgens zijn auto koopt bij de dealer die met een aantrekkelijk voorstel komt. “De boekhouder kan hem adviseren om als alternatief over lease na te denken.”

Elektrisch rijden

De opkomst van elektrische voertuigen kan wel voor veranderingen op de leasemarkt zorgen, vermoedt Kreuger, ook al omdat de accupakketten zo kostbaar zijn. Natuurlijk moet er een goede reden zijn voor de overstap naar elektrisch rijden, zoals milieubeperkingen in de binnenstad of eisen van de opdrachtgevers, zegt hij. “Maar onbekend maakt onbemind en zeker wat de accu’s betreft, is er nog veel onzekerheid. Vooral rondom de levensduur. Dat kan leasing interessanter maken voor een groep die daar nu nog niet mee bezig is.” Een probleem voor beide partijen is het volstrekte gebrek aan transparantie met betrekking tot de restwaarde. Ook hier is het nog koffiedik kijken. In een constructie zoals Renault die hanteerde – waarbij de koper van een elektrische auto de accu moet huren – ziet Kreuger niets. “Het was misschien een goede manier om vertrouwen te wekken, maar er was weinig animo voor. Ik vind het geen goed idee om die zaken uit elkaar te trekken. Ze bieden het nu ook niet meer zo actief aan. Trouwens: in sommige landen is het helemaal niet toegestaan.”

‘Koop past ons beter’

Bemiddelingsorganisatie Ergon helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de regio Eindhoven bij het vinden van een werkplek. De organisatie heeft een wagenpark van 180 zeer uiteenlopende voertuigen, allemaal in eigendom. “Vanuit het oogpunt van total cost of ownership past koop ons beter”, aldus inkoper Bart van Dorst. “We sluiten een overeenkomst met onze leveranciers over terugkoop met een vaste restwaardegarantie.” Het gaat om vrijwel allemaal dieselauto’s, al rijden ze gemiddeld niet meer dan 9 à 10 duizend kilometer per jaar. Vanwege het lage verbruik, de trekkracht en de uitwisselbaarheid. We willen gemakkelijk met voertuigen kunnen schuiven tussen de verschillende locaties. Vandaar dat we zoveel mogelijk met vergelijkbare auto’s werken.” Toch kan Ergon, dankzij de beperkte omvang van het werkgebied, ook elektrische auto’s inzetten. In de vloot zijn daarom meerdere Nissans E-NV 200 opgenomen en, als poolauto’s, een viertal Volkswagens e-Up.