Achtergrond Mobiliteit | Sturen vanuit het hoofdkantoor
Praktijkcase

Laatste update:

Arval en Leaseplan kijken verder dan vlootomvang

Arval-ceo Philippe Bismut tijdens de bijeenkomst in Parijs. (Foto: Arval)

De vergaderingen op de hoofdkantoren van de grote leasemaatschappijen gaan niet langer over vlootomvang en zakelijke contracten, maar om het aanbieden van een breed portfolio aan mobiliteitsdiensten.

Natuurlijk vormen operationele leasecontracten met een looptijd van gemiddeld 36 maanden nog altijd de belangrijkste bron van inkomsten. Maar om klanten in alle mobiliteitsbehoeften te voorzien, positioneren vrijwel alle leasemaatschappijen zich als mobiliteitsaanbieder in de breedste zin des woords. Arval organiseerde onlangs een persbijeenkomst in home-town Parijs en presenteerde de nieuwste producten. De belangrijkste speerpunten: elektrische voertuigen, deelauto’s, werknemers (B2E), private lease en zelfs onderhoud voor de privéauto van werknemers. Daarbij worden zo nodig partnerships gezocht. Zo is The New Motion partner vanwege het omvangrijke laadnetwerk in Europa. Maar ook zijn er allianties met Renault en Nissan om als ‘joint forces’ de EV-markt te bestormen.

Rechtstreeks benaderen

Arval-ceo Philippe Bismut sprak de ambitie uit dat in 2020 van de nieuwe orders 5 procent een EV is. Er wordt ingezet op tal van nieuwe ontwikkelingen, ook omdat nog niet duidelijk welke het hardste zal gaan. Daarnaast verschilt het per land hoe een trend aanslaat. Zo doet B2E in Nederland minder goed aan dan in andere Europese landen, weet Liam Donnely, directeur van Arval Nederland. Waar in andere landen private lease via de werkgevers loopt, is daarom in ons land gekozen voor een rechtstreekse benadering. Het bedrijf probeert nu ook werknemers die hun privéauto zakelijk gebruiken, aan zich te binden. Daarvoor lanceert het Arval For Me: een platform waarmee consumenten een bezoek aan de garage regelen binnen het netwerk van Arval. “Er is altijd de angst om te veel te betalen en of de reparatie goed wordt uitgevoerd”, stelt Hugo Salaun, marketing & digital director bij Arval, “en die angst willen wij wegnemen.”

One Leaseplan

Ook bij Leaseplan, dat koerst op een beursgang in juni, is het internationale hoofdkantoor het startpunt. Voorheen hadden de landen afzonderlijk veel autonomie; nu wordt de strategie centraal bepaald. Onder de noemer One Leaseplan worden EV-strategieën, Car as a Service en een B2C-remarketingnetwerk opgebouwd. In Nederland wordt ook autodeelconcept Sammsamm bij dochtermaatschappij Mobility Mixx weggehaald om het onder eigen vleugels op te pakken. Er moet dit jaar een Europees netwerk van twintig experience stores (verkoop van ex-leaseauto’s) zijn opgezet. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een B2C-remarketingplatform waarop wereldwijd ex-leaseauto’s worden verhandeld. De focus van Leaseplan blijft de auto, maar of dat een deelauto, zelfrijdende auto, private leaseauto of gecombineerd met OV is, wil Leaseplan allemaal kunnen regelen voor zijn klanten. Het moet de leasemaatschappij toekomstbestendig maken, en klaar voor verkoop.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Arval en Leaseplan kijken verder dan vlootomvang | Fleet&Mobility
Achtergrond Mobiliteit | Sturen vanuit het hoofdkantoor

Arval en Leaseplan kijken verder dan vlootomvang

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Arval-ceo Philippe Bismut tijdens de bijeenkomst in Parijs. (Foto: Arval)

Natuurlijk vormen operationele leasecontracten met een looptijd van gemiddeld 36 maanden nog altijd de belangrijkste bron van inkomsten. Maar om klanten in alle mobiliteitsbehoeften te voorzien, positioneren vrijwel alle leasemaatschappijen zich als mobiliteitsaanbieder in de breedste zin des woords. Arval organiseerde onlangs een persbijeenkomst in home-town Parijs en presenteerde de nieuwste producten. De belangrijkste speerpunten: elektrische voertuigen, deelauto’s, werknemers (B2E), private lease en zelfs onderhoud voor de privéauto van werknemers. Daarbij worden zo nodig partnerships gezocht. Zo is The New Motion partner vanwege het omvangrijke laadnetwerk in Europa. Maar ook zijn er allianties met Renault en Nissan om als ‘joint forces’ de EV-markt te bestormen.

Rechtstreeks benaderen

Arval-ceo Philippe Bismut sprak de ambitie uit dat in 2020 van de nieuwe orders 5 procent een EV is. Er wordt ingezet op tal van nieuwe ontwikkelingen, ook omdat nog niet duidelijk welke het hardste zal gaan. Daarnaast verschilt het per land hoe een trend aanslaat. Zo doet B2E in Nederland minder goed aan dan in andere Europese landen, weet Liam Donnely, directeur van Arval Nederland. Waar in andere landen private lease via de werkgevers loopt, is daarom in ons land gekozen voor een rechtstreekse benadering. Het bedrijf probeert nu ook werknemers die hun privéauto zakelijk gebruiken, aan zich te binden. Daarvoor lanceert het Arval For Me: een platform waarmee consumenten een bezoek aan de garage regelen binnen het netwerk van Arval. “Er is altijd de angst om te veel te betalen en of de reparatie goed wordt uitgevoerd”, stelt Hugo Salaun, marketing & digital director bij Arval, “en die angst willen wij wegnemen.”

One Leaseplan

Ook bij Leaseplan, dat koerst op een beursgang in juni, is het internationale hoofdkantoor het startpunt. Voorheen hadden de landen afzonderlijk veel autonomie; nu wordt de strategie centraal bepaald. Onder de noemer One Leaseplan worden EV-strategieën, Car as a Service en een B2C-remarketingnetwerk opgebouwd. In Nederland wordt ook autodeelconcept Sammsamm bij dochtermaatschappij Mobility Mixx weggehaald om het onder eigen vleugels op te pakken. Er moet dit jaar een Europees netwerk van twintig experience stores (verkoop van ex-leaseauto’s) zijn opgezet. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een B2C-remarketingplatform waarop wereldwijd ex-leaseauto’s worden verhandeld. De focus van Leaseplan blijft de auto, maar of dat een deelauto, zelfrijdende auto, private leaseauto of gecombineerd met OV is, wil Leaseplan allemaal kunnen regelen voor zijn klanten. Het moet de leasemaatschappij toekomstbestendig maken, en klaar voor verkoop.