Interview | Netbeheerder Stedin bouwt mobiliteitsbeleid vol EV-mogelijkheden

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
De nieuwe generatie EV's heeft voldoende range, aldus Van Vliet (l) en Draaijer. (Foto: Paul Voorham)

Netbeheerder Stedin en energieleverancier Eneco zijn in februari vorig jaar officieel gesplitst. Michel Draaijer (48), hoofd logistiek en materieel, en Edwin van Vliet (51), inkoper business & support services bij Stedin, werkten al samen met een team aan een nieuw mobiliteitsbeleid. Na de splitsing heeft de Stedin Groep het beleid verder aangescherpt voor zowel dienstauto’s en servicebusjes als de leaseauto’s. “Er bestonden veel verschillende mobiliteitsregelingen door elkaar. Door overnames, splitsingen en samenvoegingen was het beleid enigszins een ratjetoe geworden. Nu ligt er een centraal plan, waarbij altijd nog ruimte voor maatwerk is voor de medewerkers”, zegt Draaijer. 

Er zijn bij onze kantoren EV-deelauto’s geplaatst.

De groep bestaat nu uit netbeheerder Stedin, infrabedrijf Joulz en netwerkbedrijf DNWG Groep. Die laatste moet echter nog in de groep worden geïntegreerd, dus het nieuwe mobiliteitsbeleid is nog niet op DNWG van toepassing. Van Vliet en Draaijer maken in het autobeleid onderscheid tussen service-, dienst- en arbeidsvoorwaardelijke auto’s. “Als netbeheerder is het in de transitie naar duurzame energie belangrijk om voorop te lopen en het goede voorbeeld te geven”, stelt Van Vliet. “Het gaat niet primair om de besparing”, voegt Draaijer daar aan toe, “en alles dát wordt bespaard, wordt direct geïnvesteerd in verdere verduurzaming van het wagenpark.”

Zero emission

Het doel is om in 2020 een volledig emissieloos personenautopark te hebben. “Dat zullen dan voornamelijk EV’s zijn, omdat die momenteel de meest toegankelijke optie zijn. Maar we staan ook open voor waterstof zodra daar voldoende tank­mogelijkheden voor zijn. We hebben al 2 Toyota’s Mirai als pilot ingezet”, aldus Van Vliet. Tot dit jaar mocht een leaseauto bij Stedin maximaal 105 gram CO2/km uitstoten: sinds 1 januari dit jaar moeten alle nieuw te bestellen dienstauto’s CO2-uitstootvrij zijn. Een dienstauto is bij Stedin een functiegebonden auto. Daar rijden er nu 500 van rond. Om de EV-drempelvrees weg te halen, mogen berijders die meer dan 12,5 duizend zakelijke kilometers per jaar met hun dienstauto maken, in de nieuwe regeling de auto ook privé rijden. Ze krijgen dan, als dat mogelijk is, ook een laadpaal thuis. “Stedin heeft veel medewerkers die in de zomer bijvoorbeeld gaan kamperen met het gezin. Daarom mogen zij ook voor een bepaalde periode kiezen voor een conventionele auto”, aldus Draaijer.

De arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s zijn 1 januari 2019 aan de beurt. “Het functieniveau waarbij er recht is op een leaseauto is opgeschroefd. Dat geldt nu alleen nog maar voor bepaalde management- en directiefuncties. Bestaande afspraken blijven bestaan, we pakken dus niemand de leaseauto af. Die regelingen sterven vanzelf uit als mensen uit dienst treden”, aldus Van Vliet. Binnen het betreffende leasebudget mogen alle merken EV’s gekozen worden. “Er rijden inderdaad ook een paar Tesla’s in ons wagenpark”, antwoordt Draaijer.

Nieuwe regeling

In de nieuwe regeling is het niet meer mogelijk om een auto op conventionele brandstof als leaseauto te kiezen. Medewerkers die om die reden afzien van een leaseauto, krijgen een OV-kaart plus budget. “Dat houdt in een OV jaarkaart waarmee je vrij kunt reizen door heel Nederland, ook in de vrije tijd”, aldus Van Vliet. Uit eigen onderzoek naar het gebruik van de huidige autovloot, blijkt volgens Draaijer dat de zakelijke vervoersbewegingen in 95 procent van de gevallen ook met een EV hadden gekund. “Onze auto’s rijden zo’n 80 tot 85 kilometer per dag. Nu de tweede generatie EV’s er is, die een actieradius van 300 kilometer halen, is er geen excuus meer om niet over te stappen op elektrisch rijden.”

Ook medewerkers zonder leaseauto kunnen een OV Vrij kaart krijgen. “We doen er op dit moment nog een pilot mee”, zegt Van Vliet. “We willen monitoren hoe vaak er gebruik van wordt gemaakt en hoeveel het kost. Niet iedere locatie is even goed bereikbaar met het OV. Mensen die met hun eigen auto komen, krijgen een woon-werkvergoeding. Deze wordt jaarlijks met een paar cent per kilometer afgebouwd om het OV-gebruik te stimuleren.”

5 tips 

1 Goede communicatie is een must
2 Begin klein met een pilot en rol het pas breed uit als het goed werkt
3 Ga uit van mogelijkheden, steek je energie in wat kan en niet in wat niet kan
4 Durf ook toe te geven als iets niet werkt
5 Doe het samen 

Daarnaast worden bij de kantoren ook elektrische deelauto’s geplaatst waar iedereen gebruik van kan maken. “Dat doen we in samenwerking met Greenwheels. We gebruiken hun platform om onze eigen deelauto’s te faciliteren en zij maken de auto’s periodiek schoon en zorgen voor de reparaties en het onderhoud”, aldus Draaijer. “Daarnaast kunnen medewerkers een Greenwheels-auto op straat pakken. De Renault Zoë wordt ingezet als eigen deelauto. We zijn gestart in Rotterdam met autodelen en inmiddels staan er op vijf locaties door het land deel-Zoë’s”, vervolgt Van Vliet. “Die zijn te openen met de personeelspas, waar je bijvoorbeeld ook het pand mee in kan. Op deze manier willen we de bezettingsgraad omhoog krijgen en stilstaande pool- en afdelingsauto’s uitbannen. Het is vooral handig voor mensen die projectmatig werk doen, of werkvoorbereiders.”

P12 2 stedinSlimme meter

Als laatste in de uitrol van het nieuwe mobiliteits­beleid worden de bestelauto’s aangepakt. Draaijer: “We hebben twee Nissans e-NV200 rijden uit de eerste generatie. We merken dat de actieradius voor onze busjes aan de korte kant is. De nieuwe generatie biedt echter kansen. Die belooft een dubbele range. Voor klein grijs gaan we daarom vanaf de zomer al EV’s inzetten. Denk daarbij ook aan de elektrische Renault Kangoo. Voor de grotere bestelauto’s is het nog even aankijken. We gaan nu testrijden met de elektrische uitvoeringen van de Volkswagen Crafter en de Renault Master. Vanaf 2020 moeten alle nieuw te bestellen bestelauto’s emissievrij zijn. De voertuigen die in de tussentijd worden besteld en conventionele aandrijving hebben, hebben een korter contract, dat maximaal tot eind 2020 loopt.” De afgelopen tijd is het aantal grijze kentekens in de vloot gegroeid”, vertelt Van Vliet. “De wet schrijft voor dat alle huishoudens in Nederland in 2020 een slimme meter moeten hebben. Op dit moment installeren we er zo’n 350 duizend per jaar. Daar hebben we tijdelijk meer busjes en monteurs voor nodig, maar dat wordt straks weer afgebouwd.”

De woon-werkvergoeding wordt afgebouwd.

Draagvlak

 De mannen zitten nu midden in de fase van het creëren van draagvlak. “We moeten onze collega’s meenemen in deze verandering”, stelt Draaijer. “Ik ga nu met een collega alle MT’s langs om de plannen toe te lichten. We krijgen dan vooral veel vragen over de laadinfrastructuur, die kunnen we dan direct beantwoorden. Voor de implementatie van het nieuwe beleid is ook een externe expert ingehuurd. “Zo’n implementatie is enorm tijdrovend. Een deel is overigens nog altijd maatwerk, daar
moet je pragmatisch mee omgaan”, aldus Draaijer. “Aandacht en goede communicatie helpen bij het creëren van draagvlak.” 

Stedin in cijfers

Het hoofdkantoor van Stedin is gevestigd in Rotterdam, door het hele land telt de Groep 25 locaties, variërend van grote kantoorlocaties tot kleine opkomstplekken met enkele bureaus. Er werken bij de groep 4.500 mensen en het wagenpark bestaat uit 1.300 bestelauto’s, 500 dienstauto’s en 270 arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s. DNWG, dat momenteel geïntegreerd wordt in de Stedin groep, telt ook nog eens 219 voertuigen in totaal. Bij iedere vestiging worden laadpalen geplaatst. Vestigingen die verbouwd worden, krijgen vijftig laadpalen, die slim laden, liefst met zelf opgewekte zonne-energie. Inmiddels rijden er ongeveer 50 EV’s in de vloot van Stedin. Er wordt met 2 leasemaatschappijen samen­gewerkt: Alphabet voor de personenauto’s en de Rotterdamse leasemaatschappij Roteb Lease voor het grijze park.

Interview | Netbeheerder Stedin bouwt mobiliteitsbeleid vol EV-mogelijkheden | Fleet&Mobility

Interview | Netbeheerder Stedin bouwt mobiliteitsbeleid vol EV-mogelijkheden

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
De nieuwe generatie EV's heeft voldoende range, aldus Van Vliet (l) en Draaijer. (Foto: Paul Voorham)

Netbeheerder Stedin en energieleverancier Eneco zijn in februari vorig jaar officieel gesplitst. Michel Draaijer (48), hoofd logistiek en materieel, en Edwin van Vliet (51), inkoper business & support services bij Stedin, werkten al samen met een team aan een nieuw mobiliteitsbeleid. Na de splitsing heeft de Stedin Groep het beleid verder aangescherpt voor zowel dienstauto’s en servicebusjes als de leaseauto’s. “Er bestonden veel verschillende mobiliteitsregelingen door elkaar. Door overnames, splitsingen en samenvoegingen was het beleid enigszins een ratjetoe geworden. Nu ligt er een centraal plan, waarbij altijd nog ruimte voor maatwerk is voor de medewerkers”, zegt Draaijer. 

Er zijn bij onze kantoren EV-deelauto’s geplaatst.

De groep bestaat nu uit netbeheerder Stedin, infrabedrijf Joulz en netwerkbedrijf DNWG Groep. Die laatste moet echter nog in de groep worden geïntegreerd, dus het nieuwe mobiliteitsbeleid is nog niet op DNWG van toepassing. Van Vliet en Draaijer maken in het autobeleid onderscheid tussen service-, dienst- en arbeidsvoorwaardelijke auto’s. “Als netbeheerder is het in de transitie naar duurzame energie belangrijk om voorop te lopen en het goede voorbeeld te geven”, stelt Van Vliet. “Het gaat niet primair om de besparing”, voegt Draaijer daar aan toe, “en alles dát wordt bespaard, wordt direct geïnvesteerd in verdere verduurzaming van het wagenpark.”

Zero emission

Het doel is om in 2020 een volledig emissieloos personenautopark te hebben. “Dat zullen dan voornamelijk EV’s zijn, omdat die momenteel de meest toegankelijke optie zijn. Maar we staan ook open voor waterstof zodra daar voldoende tank­mogelijkheden voor zijn. We hebben al 2 Toyota’s Mirai als pilot ingezet”, aldus Van Vliet. Tot dit jaar mocht een leaseauto bij Stedin maximaal 105 gram CO2/km uitstoten: sinds 1 januari dit jaar moeten alle nieuw te bestellen dienstauto’s CO2-uitstootvrij zijn. Een dienstauto is bij Stedin een functiegebonden auto. Daar rijden er nu 500 van rond. Om de EV-drempelvrees weg te halen, mogen berijders die meer dan 12,5 duizend zakelijke kilometers per jaar met hun dienstauto maken, in de nieuwe regeling de auto ook privé rijden. Ze krijgen dan, als dat mogelijk is, ook een laadpaal thuis. “Stedin heeft veel medewerkers die in de zomer bijvoorbeeld gaan kamperen met het gezin. Daarom mogen zij ook voor een bepaalde periode kiezen voor een conventionele auto”, aldus Draaijer.

De arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s zijn 1 januari 2019 aan de beurt. “Het functieniveau waarbij er recht is op een leaseauto is opgeschroefd. Dat geldt nu alleen nog maar voor bepaalde management- en directiefuncties. Bestaande afspraken blijven bestaan, we pakken dus niemand de leaseauto af. Die regelingen sterven vanzelf uit als mensen uit dienst treden”, aldus Van Vliet. Binnen het betreffende leasebudget mogen alle merken EV’s gekozen worden. “Er rijden inderdaad ook een paar Tesla’s in ons wagenpark”, antwoordt Draaijer.

Nieuwe regeling

In de nieuwe regeling is het niet meer mogelijk om een auto op conventionele brandstof als leaseauto te kiezen. Medewerkers die om die reden afzien van een leaseauto, krijgen een OV-kaart plus budget. “Dat houdt in een OV jaarkaart waarmee je vrij kunt reizen door heel Nederland, ook in de vrije tijd”, aldus Van Vliet. Uit eigen onderzoek naar het gebruik van de huidige autovloot, blijkt volgens Draaijer dat de zakelijke vervoersbewegingen in 95 procent van de gevallen ook met een EV hadden gekund. “Onze auto’s rijden zo’n 80 tot 85 kilometer per dag. Nu de tweede generatie EV’s er is, die een actieradius van 300 kilometer halen, is er geen excuus meer om niet over te stappen op elektrisch rijden.”

Ook medewerkers zonder leaseauto kunnen een OV Vrij kaart krijgen. “We doen er op dit moment nog een pilot mee”, zegt Van Vliet. “We willen monitoren hoe vaak er gebruik van wordt gemaakt en hoeveel het kost. Niet iedere locatie is even goed bereikbaar met het OV. Mensen die met hun eigen auto komen, krijgen een woon-werkvergoeding. Deze wordt jaarlijks met een paar cent per kilometer afgebouwd om het OV-gebruik te stimuleren.”

5 tips 

1 Goede communicatie is een must
2 Begin klein met een pilot en rol het pas breed uit als het goed werkt
3 Ga uit van mogelijkheden, steek je energie in wat kan en niet in wat niet kan
4 Durf ook toe te geven als iets niet werkt
5 Doe het samen 

Daarnaast worden bij de kantoren ook elektrische deelauto’s geplaatst waar iedereen gebruik van kan maken. “Dat doen we in samenwerking met Greenwheels. We gebruiken hun platform om onze eigen deelauto’s te faciliteren en zij maken de auto’s periodiek schoon en zorgen voor de reparaties en het onderhoud”, aldus Draaijer. “Daarnaast kunnen medewerkers een Greenwheels-auto op straat pakken. De Renault Zoë wordt ingezet als eigen deelauto. We zijn gestart in Rotterdam met autodelen en inmiddels staan er op vijf locaties door het land deel-Zoë’s”, vervolgt Van Vliet. “Die zijn te openen met de personeelspas, waar je bijvoorbeeld ook het pand mee in kan. Op deze manier willen we de bezettingsgraad omhoog krijgen en stilstaande pool- en afdelingsauto’s uitbannen. Het is vooral handig voor mensen die projectmatig werk doen, of werkvoorbereiders.”

P12 2 stedinSlimme meter

Als laatste in de uitrol van het nieuwe mobiliteits­beleid worden de bestelauto’s aangepakt. Draaijer: “We hebben twee Nissans e-NV200 rijden uit de eerste generatie. We merken dat de actieradius voor onze busjes aan de korte kant is. De nieuwe generatie biedt echter kansen. Die belooft een dubbele range. Voor klein grijs gaan we daarom vanaf de zomer al EV’s inzetten. Denk daarbij ook aan de elektrische Renault Kangoo. Voor de grotere bestelauto’s is het nog even aankijken. We gaan nu testrijden met de elektrische uitvoeringen van de Volkswagen Crafter en de Renault Master. Vanaf 2020 moeten alle nieuw te bestellen bestelauto’s emissievrij zijn. De voertuigen die in de tussentijd worden besteld en conventionele aandrijving hebben, hebben een korter contract, dat maximaal tot eind 2020 loopt.” De afgelopen tijd is het aantal grijze kentekens in de vloot gegroeid”, vertelt Van Vliet. “De wet schrijft voor dat alle huishoudens in Nederland in 2020 een slimme meter moeten hebben. Op dit moment installeren we er zo’n 350 duizend per jaar. Daar hebben we tijdelijk meer busjes en monteurs voor nodig, maar dat wordt straks weer afgebouwd.”

De woon-werkvergoeding wordt afgebouwd.

Draagvlak

 De mannen zitten nu midden in de fase van het creëren van draagvlak. “We moeten onze collega’s meenemen in deze verandering”, stelt Draaijer. “Ik ga nu met een collega alle MT’s langs om de plannen toe te lichten. We krijgen dan vooral veel vragen over de laadinfrastructuur, die kunnen we dan direct beantwoorden. Voor de implementatie van het nieuwe beleid is ook een externe expert ingehuurd. “Zo’n implementatie is enorm tijdrovend. Een deel is overigens nog altijd maatwerk, daar
moet je pragmatisch mee omgaan”, aldus Draaijer. “Aandacht en goede communicatie helpen bij het creëren van draagvlak.” 

Stedin in cijfers

Het hoofdkantoor van Stedin is gevestigd in Rotterdam, door het hele land telt de Groep 25 locaties, variërend van grote kantoorlocaties tot kleine opkomstplekken met enkele bureaus. Er werken bij de groep 4.500 mensen en het wagenpark bestaat uit 1.300 bestelauto’s, 500 dienstauto’s en 270 arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s. DNWG, dat momenteel geïntegreerd wordt in de Stedin groep, telt ook nog eens 219 voertuigen in totaal. Bij iedere vestiging worden laadpalen geplaatst. Vestigingen die verbouwd worden, krijgen vijftig laadpalen, die slim laden, liefst met zelf opgewekte zonne-energie. Inmiddels rijden er ongeveer 50 EV’s in de vloot van Stedin. Er wordt met 2 leasemaatschappijen samen­gewerkt: Alphabet voor de personenauto’s en de Rotterdamse leasemaatschappij Roteb Lease voor het grijze park.