Vuil wordt weer schoon

Bijzonder beheer | Amsterdam introduceert elektrische vuilniswagen

Diederik Diederik
• Laatste update:
In het centrum van Amsterdam rijden 7 hybride vuilniswagens in stilte rond. (Foto's: Gemeente Amsterdam)

De nieuwe elektrische vuilniswagen, gebaseerd op een gebruikte DAF, is door E-trucks in samenwerking met carrosseriebouwer Geesinknorba omgebouwd naar elektrische aandrijving. Het voertuig is bovendien aangepast aan de mogelijkheid ook op waterstof te rijden – als voorschot op de komst van de eerste waterstoftankstations, die de stad nu nog niet heeft. Amsterdam heeft ook zeven hybride huisvuilwagens aangeschaft, die zowel elektrisch als op diesel rijden. Bovendien komen er meer auto’s die op waterstof rijden: de eerste drie daarvan moeten vanaf 2019 gaan rijden. 

Piepsysteem

De chauffeurs worden door E-trucks opgeleid voor de specifieke eigenschappen van de elektrische vuilniswagen. “Fietsers horen de auto bijvoorbeeld soms niet”, vertelt Albert van Winden, programmamanager optimalisatie afvalketen Amsterdam. “We hebben wel een piepsysteem aan boord om mensen te laten horen dat we eraan komen, maar chauffeurs moeten toch extra goed opletten.” Ook wordt de chauffeurs aangeraden om binnendoor naar het afvalverwerkingspunt te rijden, in plaats van over de snelweg. De actieradius bedraagt officieel 120 kilometer. Het opladen moet binnen 10 uur voor elkaar zijn p37 bijzonderbeheerdedamvia het 50A-oplaadpunt op de thuisbasis. Het onderhoud wordt verzorgd door E-trucks. Dat zorgt er ook voor dat storingen op locatie worden verholpen of dat er een gelijkwaardige vuilniswagen wordt geleverd als dat niet lukt. Hoeveel op onderhoudskosten kan worden bespaard, is nog niet duidelijk, zegt Van Winden. Welke besparing op uitstoot de overgang gaat opleveren, is evenmin bekend. Van Winden rekent voor: “Een ruwe schatting van de huidige emissies komt op 1 tot 13 ton NOx en 20 tot 60 kg fijnstof per jaar, afhankelijk van de verhouding EURO V- en EURO VI-voertuigen. Eén liter diesel is gelijk aan 2,64 kg CO2. Als wij in een jaar 1,5 miljoen liter diesel besparen met onze inzamelvoertuigen, levert dat een reductie op van 3.960 ton CO2 per jaar. Elk groen voertuig levert circa 28.380 kg CO2-besparing per jaar op.” 

Er was eerst wel wat scepsis bij de mensen die met de nieuwe vuilniswagen moeten werken, maar die verdween al snel, vertelt Van Winden. “Ik kreeg een appje van een van onze medewerkers. Hij schreef dat hij in het centrum 6,9 ton afval had geladen, daarmee naar het afvalverwerkingspunt van AEB in Amsterdam-West was gereden en nu op de terugweg was. ‘Ik heb nog 21 procent batterij-energie over’, zei hij trots. Ook de medewerkers die achterop de wagen staan zijn tevreden. Een van hen vertelde me: ‘We kunnen nu gewoon met elkaar praten als we onderweg zijn!’ Er wordt dus erg positief gereageerd.”

De gemeente­reiniging in cijfers

De gezamenlijke afvalverwerkingsdiensten van de gemeente Amsterdam (verdeeld over de zeven deelgemeenten) hebben 420 medewerkers in dienst en beschikken over een p37 bijzonderbeheerwagenpark van in totaal 140 voertuigen. In 2016 verbruikte het inzamelwagenpark in totaal 1,4 miljoen liter dieselolie en legde bij elkaar 2,7 miljoen kilometer af. Dat is gemiddeld 91 kilometer en 47 liter diesel per voertuig per dag. Een ‘normale’ veertigtonner op de snelweg rijdt tussen 3 en 4 kilometer per liter diesel, de inzamelwagens gemiddeld 2 kilometer. In totaal produceerden de inzamelwagens 3.500 ton CO2 in 2016. De gemeente Amsterdam wil zijn CO₂-uitstoot in 2025 met 45 procent te hebben verlaagd ten opzichte van 2012.

Bijzonder beheer | Amsterdam introduceert elektrische vuilniswagen | Fleet&Mobility
Vuil wordt weer schoon

Bijzonder beheer | Amsterdam introduceert elektrische vuilniswagen

Diederik Diederik
• Laatste update:
In het centrum van Amsterdam rijden 7 hybride vuilniswagens in stilte rond. (Foto's: Gemeente Amsterdam)

De nieuwe elektrische vuilniswagen, gebaseerd op een gebruikte DAF, is door E-trucks in samenwerking met carrosseriebouwer Geesinknorba omgebouwd naar elektrische aandrijving. Het voertuig is bovendien aangepast aan de mogelijkheid ook op waterstof te rijden – als voorschot op de komst van de eerste waterstoftankstations, die de stad nu nog niet heeft. Amsterdam heeft ook zeven hybride huisvuilwagens aangeschaft, die zowel elektrisch als op diesel rijden. Bovendien komen er meer auto’s die op waterstof rijden: de eerste drie daarvan moeten vanaf 2019 gaan rijden. 

Piepsysteem

De chauffeurs worden door E-trucks opgeleid voor de specifieke eigenschappen van de elektrische vuilniswagen. “Fietsers horen de auto bijvoorbeeld soms niet”, vertelt Albert van Winden, programmamanager optimalisatie afvalketen Amsterdam. “We hebben wel een piepsysteem aan boord om mensen te laten horen dat we eraan komen, maar chauffeurs moeten toch extra goed opletten.” Ook wordt de chauffeurs aangeraden om binnendoor naar het afvalverwerkingspunt te rijden, in plaats van over de snelweg. De actieradius bedraagt officieel 120 kilometer. Het opladen moet binnen 10 uur voor elkaar zijn p37 bijzonderbeheerdedamvia het 50A-oplaadpunt op de thuisbasis. Het onderhoud wordt verzorgd door E-trucks. Dat zorgt er ook voor dat storingen op locatie worden verholpen of dat er een gelijkwaardige vuilniswagen wordt geleverd als dat niet lukt. Hoeveel op onderhoudskosten kan worden bespaard, is nog niet duidelijk, zegt Van Winden. Welke besparing op uitstoot de overgang gaat opleveren, is evenmin bekend. Van Winden rekent voor: “Een ruwe schatting van de huidige emissies komt op 1 tot 13 ton NOx en 20 tot 60 kg fijnstof per jaar, afhankelijk van de verhouding EURO V- en EURO VI-voertuigen. Eén liter diesel is gelijk aan 2,64 kg CO2. Als wij in een jaar 1,5 miljoen liter diesel besparen met onze inzamelvoertuigen, levert dat een reductie op van 3.960 ton CO2 per jaar. Elk groen voertuig levert circa 28.380 kg CO2-besparing per jaar op.” 

Er was eerst wel wat scepsis bij de mensen die met de nieuwe vuilniswagen moeten werken, maar die verdween al snel, vertelt Van Winden. “Ik kreeg een appje van een van onze medewerkers. Hij schreef dat hij in het centrum 6,9 ton afval had geladen, daarmee naar het afvalverwerkingspunt van AEB in Amsterdam-West was gereden en nu op de terugweg was. ‘Ik heb nog 21 procent batterij-energie over’, zei hij trots. Ook de medewerkers die achterop de wagen staan zijn tevreden. Een van hen vertelde me: ‘We kunnen nu gewoon met elkaar praten als we onderweg zijn!’ Er wordt dus erg positief gereageerd.”

De gemeente­reiniging in cijfers

De gezamenlijke afvalverwerkingsdiensten van de gemeente Amsterdam (verdeeld over de zeven deelgemeenten) hebben 420 medewerkers in dienst en beschikken over een p37 bijzonderbeheerwagenpark van in totaal 140 voertuigen. In 2016 verbruikte het inzamelwagenpark in totaal 1,4 miljoen liter dieselolie en legde bij elkaar 2,7 miljoen kilometer af. Dat is gemiddeld 91 kilometer en 47 liter diesel per voertuig per dag. Een ‘normale’ veertigtonner op de snelweg rijdt tussen 3 en 4 kilometer per liter diesel, de inzamelwagens gemiddeld 2 kilometer. In totaal produceerden de inzamelwagens 3.500 ton CO2 in 2016. De gemeente Amsterdam wil zijn CO₂-uitstoot in 2025 met 45 procent te hebben verlaagd ten opzichte van 2012.