Bestelautomarkt groeit dankzij ZZP'ers en de bouw
Personeel en mobiliteit

Laatste update:

Thema Bedrijfswagens & Connected Cars | Een besteller mag weer wat kosten

Met name in 2016 en 2017 maakten de bestelautoregistraties een flinke spurt. Dat komt deels doordat er oude auto’s uit de crisisjaren 2008-2013 werden vervangen, maar vooral doordat de economie flink aantrekt. Met name onder zzp’ers en in de bouw neemt de vraag toe. En daar wordt meer gevraagd dan alleen een functioneel werkpaard.

De verkopen van bestelauto’s zitten al een paar jaar in de lift. Het begint al bijna gewoon te worden, nu er voor het derde jaar achtereen tussen de 70 duizend en 80 duizend bestelauto’s worden geregistreerd. Dit jaar tot 1 augustus werden er 49.701 nieuwe bestellers op naam gezet, 5,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. “De groei vlakt wel af: drie jaar geleden lag die nog op 25 procent”, zegt Patrice Luscuere, manager productmarketing Bedrijfswagens bij Renault Nederland. De oudere bestelauto’s uit de crisisjaren zijn nu wel ingeruild. Daarbij is de groei van operational lease wat aan het afremmen. De groei zit op dit moment vooral bij zzp’ers”, aldus Luscuere. “Dat komt doordat het kleinbedrijf sneller beslissingen neemt. Er wordt eerder gereageerd op de conjunctuur, terwijl het bij grote fleetowners langer duurt, omdat die een langer besluitvormingstraject hebben.”

In de crisisjaren was het motto: als het maar rijdt. Dat is nu wel anders

Bij Ford Nederland ziet Daan Koppert, marketingmanager Commercial Vehicles, de groei uit de volle breedte van de markt komen. “Wij zien ook dat kleinere bedrijven uit de bouw en logistiek sneller opschalen. Dit is ook terug te zien in het aandeel PKZ (particulier kleinzakelijk) binnen de lichte bedrijfswagen markt, dat groeit met 29,5 procent ten opzichte van de eerste helft vorig jaar.”

De trend van de afgelopen jaren naar kleinere modellen is volgens Koppers alweer achter de rug. “Dat was een opleving tijdens de crisis: de segmentgroottes zijn nu stabiel en op het niveau van daarvoor.” Luscuere deelt die mening. Hij ziet elk jaar een andere verdeling van de verschillende marktsegmenten. “In 2017 lag de nadruk op het middensegment, bij ons dus de Trafic, waarbij de kleinere klasse van de Kangoo daalde in de verkoop. Dit jaar is het juist het segment van de Master dat het meest groeit. Maar daar moet je wel bij bedenken dat een paar grote fleetowners duidelijk hun stempel kunnen drukken op de verkoopcijfers.” De groei is niet beperkt tot nieuwe auto’s. Ook gebruikte bestelwagen zitten in de lift, zegt Bart Ruinemans. Hij is directeur van Ruinemans Bestelwagens in het Drentse Eesveen, een bedrijf waar permanent zo’n 150 tot 200 lichte bedrijfswagens in voorraad staan. De oudste zijn van bouwjaar 2010, de jongste zijn van 2018. Ook hier is de vraag flink gegroeid. Zelfs zo dat er een concurrentie is ontstaat tussen jong gebruikte bestelwagens en nieuwe.

Volgens Renault Nederland is de vraag vooral gericht op nieuw. “Met de huidige aanbiedingen die worden gedaan, is een jong gebruikte bestelauto minder interessant”, vindt Luscuere. Ruinemans beaamt dat. “Er wordt op dit moment veel gestunt en daarmee zijn nieuwe bestelwagens een concurrent voor de jong gebruikte exemplaren. Vroeger kon je bij de bepaling van de waarde van een gebruikte bestelwagen de catalogusprijs van een nieuwe als uitgangspunt nemen. Dat is op dit moment niet meer zo. Als ik een jonge auto inkoop, moet ik goed kijken naar de verkoopacties die de importeur van dat merk heeft op nieuwe bestelwagens. De autofabrikanten en importeurs doen er alles aan om hun bestelwagens te verkopen. En dat doen ze met allerlei kortingen en actie-aanbiedingen.” Voor Ruinemans is de gestegen verkoop van nieuwe bestelwagens niettemin een goed teken. “Op de lange termijn hebben we daar baat bij. Al die bestelwagens die nu op leasecontracten worden ingezet, komen over drie jaar beschikbaar op de occasionmarkt. Dat is goed voor ons.” 

Uitstraling

Want uiteindelijk zijn nieuwe auto’s occasions-in-de-maak. “In de crisisjaren na 2008 daalde de nieuwverkoop en dat merkten wij ook: in 2008 kwamen er aanmerkelijk minder bestelauto’s uit de lease. En de auto’s die terugkwamen, waren minder van kwaliteit omdat ze meer hadden gereden.”

Ook als het gaat om gebruikte bestelwagens zoekt een klant eerst en vooral een auto die er netjes uitziet, merkt Ruinemans. “Er wordt het meest gelet op de uitstraling van de bestelwagen. Een auto moet netjes zijn en representatief, zonder deuken of krassen. Wij investeren daar ook in, we herstellen deukjes, vervangen beschadigde spiegelkappen en bumperhoeken en we doen ook bekledingreparaties. Bij de inkoop scheiden we al het kaf van het koren: een auto die er afgeleefd uitziet, kopen we niet in.” Dat was in de crisisjaren wel anders, herinnert hij zich: “Toen was het motto: als het maar rijdt.” 

Luscuere ziet bij Renault nu zelfs een trend naar meer uiterlijk vertoon. “Juist zzp-ers willen dat hun bestelauto luxe is aangekleed. Met name het uiterlijk. Ze willen vaak leren bekleding, lichtmetalen wielen, dat soort zaken.” Zelfs in de kleuren komt het terug, zegt Luscuere. “De meest verkochte kleur op bestelauto’s is wit, gevolgd door zwart en zilvergrijs metallic.”

juist zzp’ers willen dat hun bestelauto luxe is aangekleed.

Ook bij Ford valt de groeiende vraag naar blingbling op. “Met de aantrekkende economie en groeiende aantal zzp’ers zien we inderdaad een verschuiving naar rijker uitgeruste bedrijfswagens”, zegt Daan Koppers. “Uitstraling, comfort en het gemak van bijvoorbeeld een automatische transmissie is voor deze doelgroep belangrijk. We zien dat ook terug in onze orders want de nieuwe Transit Connect met de nieuwe 8-traps automaat is een veel bestelde uitvoering. Het aandeel automaat steeg bij dit model van 12 naar 25 procent.” Bij Renault is onder zzp’ers de Trafic het meest gevraagde model. Vaak wordt zo’n auto dan uitgerust met een dubbele cabine. “De meeste zzp’ers nemen dan het middelste motortype erbij, de dCI 125”, aldus Luscuere.” Groei zit er ook in de verkoop van elektrisch aangedreven bestelwagens. Renault Nederland heeft hiervoor de Kangoo Z.E. en Master Z.E. in het programma. “De groei daar komt vooral van gemeentes, en Post NL heeft dit jaar een aantal Z.E.’s in gebruik genomen.”

Pakketdistributie

Als het gaat om de inrichting van bestelauto’s, valt op dat de vraag naar dubbele cabines toeneemt. “Dat is in lijn met de groeiende PKZ-klantengroep”, zegt Daan Koppert, woordvoerder bij Ford Nederland. “Veel klanten gebruiken hun bedrijfswagen immers ook privé. Binnen de bouwsector zien we specifiek een toename van bedrijfswageninrichtingen en in de immer groeiende distributiemarkt is goed te zien dat de vraag toeneemt naar bestelwagens en chassis cabines met gesloten laadbakken die geschikt zijn voor pakketdistributie.” Voor Renault zijn het vooral de zzp’ers in de bouwsector die nieuwe bestelauto’s aanschaffen. “Dat is een sector waar we vanouds sterk zijn vertegenwoordigd met Renault”, zegt Luscuere. “Een paar jaar geleden zag je nog dat bedrijven daar met oude bestelauto’s reden. Nu worden ze massaal ingeruild.”

Waar blijven de inruilers?

De occasionverkoop van bestellers is dit jaar 9,9 procent gestegen. Ook de vraag naar gebruikte bestellers is al jaren hoog. De export van occasions is de laatste jaren stabiel gebleven. Volgens Bart Ruinemans heeft dat verschillende redenen. “Het waren veelal oudere bestelwagens die we naar het buitenland verkochten, en die gingen vooral naar Oekraïne. Maar daar zijn nu importrestricties gekomen dus die markt is vrijwel weggevallen.” Bovendien wordt in steeds meer landen de import van Euro 2 en Euro 3-diesels verboden. “Dat zijn de auto’s die wij wel eens inruilen. Die kun je bijna niet meer exporteren.”

Kopers van gebruikte bestelwagens stellen minder eisen aan de inrichting, zegt Ruinemans. “Bedrijven die een auto willen die is ingericht met zaken als laden en kasten en werkbanken, kopen meestal een nieuwe bestelwagen. Bij ons beperkt de vraag zich tot tussenwanden en betimmering van de vloer en de wanden. Wel verkopen we veel imperials en sidebars, en ook wel lichtmetalen wielen.” 

Thema Bedrijfswagens & Connected Cars | Een besteller mag weer wat kosten | Fleet&Mobility
Bestelautomarkt groeit dankzij ZZP'ers en de bouw

Thema Bedrijfswagens & Connected Cars | Een besteller mag weer wat kosten

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

De verkopen van bestelauto’s zitten al een paar jaar in de lift. Het begint al bijna gewoon te worden, nu er voor het derde jaar achtereen tussen de 70 duizend en 80 duizend bestelauto’s worden geregistreerd. Dit jaar tot 1 augustus werden er 49.701 nieuwe bestellers op naam gezet, 5,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. “De groei vlakt wel af: drie jaar geleden lag die nog op 25 procent”, zegt Patrice Luscuere, manager productmarketing Bedrijfswagens bij Renault Nederland. De oudere bestelauto’s uit de crisisjaren zijn nu wel ingeruild. Daarbij is de groei van operational lease wat aan het afremmen. De groei zit op dit moment vooral bij zzp’ers”, aldus Luscuere. “Dat komt doordat het kleinbedrijf sneller beslissingen neemt. Er wordt eerder gereageerd op de conjunctuur, terwijl het bij grote fleetowners langer duurt, omdat die een langer besluitvormingstraject hebben.”

In de crisisjaren was het motto: als het maar rijdt. Dat is nu wel anders

Bij Ford Nederland ziet Daan Koppert, marketingmanager Commercial Vehicles, de groei uit de volle breedte van de markt komen. “Wij zien ook dat kleinere bedrijven uit de bouw en logistiek sneller opschalen. Dit is ook terug te zien in het aandeel PKZ (particulier kleinzakelijk) binnen de lichte bedrijfswagen markt, dat groeit met 29,5 procent ten opzichte van de eerste helft vorig jaar.”

De trend van de afgelopen jaren naar kleinere modellen is volgens Koppers alweer achter de rug. “Dat was een opleving tijdens de crisis: de segmentgroottes zijn nu stabiel en op het niveau van daarvoor.” Luscuere deelt die mening. Hij ziet elk jaar een andere verdeling van de verschillende marktsegmenten. “In 2017 lag de nadruk op het middensegment, bij ons dus de Trafic, waarbij de kleinere klasse van de Kangoo daalde in de verkoop. Dit jaar is het juist het segment van de Master dat het meest groeit. Maar daar moet je wel bij bedenken dat een paar grote fleetowners duidelijk hun stempel kunnen drukken op de verkoopcijfers.” De groei is niet beperkt tot nieuwe auto’s. Ook gebruikte bestelwagen zitten in de lift, zegt Bart Ruinemans. Hij is directeur van Ruinemans Bestelwagens in het Drentse Eesveen, een bedrijf waar permanent zo’n 150 tot 200 lichte bedrijfswagens in voorraad staan. De oudste zijn van bouwjaar 2010, de jongste zijn van 2018. Ook hier is de vraag flink gegroeid. Zelfs zo dat er een concurrentie is ontstaat tussen jong gebruikte bestelwagens en nieuwe.

Volgens Renault Nederland is de vraag vooral gericht op nieuw. “Met de huidige aanbiedingen die worden gedaan, is een jong gebruikte bestelauto minder interessant”, vindt Luscuere. Ruinemans beaamt dat. “Er wordt op dit moment veel gestunt en daarmee zijn nieuwe bestelwagens een concurrent voor de jong gebruikte exemplaren. Vroeger kon je bij de bepaling van de waarde van een gebruikte bestelwagen de catalogusprijs van een nieuwe als uitgangspunt nemen. Dat is op dit moment niet meer zo. Als ik een jonge auto inkoop, moet ik goed kijken naar de verkoopacties die de importeur van dat merk heeft op nieuwe bestelwagens. De autofabrikanten en importeurs doen er alles aan om hun bestelwagens te verkopen. En dat doen ze met allerlei kortingen en actie-aanbiedingen.” Voor Ruinemans is de gestegen verkoop van nieuwe bestelwagens niettemin een goed teken. “Op de lange termijn hebben we daar baat bij. Al die bestelwagens die nu op leasecontracten worden ingezet, komen over drie jaar beschikbaar op de occasionmarkt. Dat is goed voor ons.” 

Uitstraling

Want uiteindelijk zijn nieuwe auto’s occasions-in-de-maak. “In de crisisjaren na 2008 daalde de nieuwverkoop en dat merkten wij ook: in 2008 kwamen er aanmerkelijk minder bestelauto’s uit de lease. En de auto’s die terugkwamen, waren minder van kwaliteit omdat ze meer hadden gereden.”

Ook als het gaat om gebruikte bestelwagens zoekt een klant eerst en vooral een auto die er netjes uitziet, merkt Ruinemans. “Er wordt het meest gelet op de uitstraling van de bestelwagen. Een auto moet netjes zijn en representatief, zonder deuken of krassen. Wij investeren daar ook in, we herstellen deukjes, vervangen beschadigde spiegelkappen en bumperhoeken en we doen ook bekledingreparaties. Bij de inkoop scheiden we al het kaf van het koren: een auto die er afgeleefd uitziet, kopen we niet in.” Dat was in de crisisjaren wel anders, herinnert hij zich: “Toen was het motto: als het maar rijdt.” 

Luscuere ziet bij Renault nu zelfs een trend naar meer uiterlijk vertoon. “Juist zzp-ers willen dat hun bestelauto luxe is aangekleed. Met name het uiterlijk. Ze willen vaak leren bekleding, lichtmetalen wielen, dat soort zaken.” Zelfs in de kleuren komt het terug, zegt Luscuere. “De meest verkochte kleur op bestelauto’s is wit, gevolgd door zwart en zilvergrijs metallic.”

juist zzp’ers willen dat hun bestelauto luxe is aangekleed.

Ook bij Ford valt de groeiende vraag naar blingbling op. “Met de aantrekkende economie en groeiende aantal zzp’ers zien we inderdaad een verschuiving naar rijker uitgeruste bedrijfswagens”, zegt Daan Koppers. “Uitstraling, comfort en het gemak van bijvoorbeeld een automatische transmissie is voor deze doelgroep belangrijk. We zien dat ook terug in onze orders want de nieuwe Transit Connect met de nieuwe 8-traps automaat is een veel bestelde uitvoering. Het aandeel automaat steeg bij dit model van 12 naar 25 procent.” Bij Renault is onder zzp’ers de Trafic het meest gevraagde model. Vaak wordt zo’n auto dan uitgerust met een dubbele cabine. “De meeste zzp’ers nemen dan het middelste motortype erbij, de dCI 125”, aldus Luscuere.” Groei zit er ook in de verkoop van elektrisch aangedreven bestelwagens. Renault Nederland heeft hiervoor de Kangoo Z.E. en Master Z.E. in het programma. “De groei daar komt vooral van gemeentes, en Post NL heeft dit jaar een aantal Z.E.’s in gebruik genomen.”

Pakketdistributie

Als het gaat om de inrichting van bestelauto’s, valt op dat de vraag naar dubbele cabines toeneemt. “Dat is in lijn met de groeiende PKZ-klantengroep”, zegt Daan Koppert, woordvoerder bij Ford Nederland. “Veel klanten gebruiken hun bedrijfswagen immers ook privé. Binnen de bouwsector zien we specifiek een toename van bedrijfswageninrichtingen en in de immer groeiende distributiemarkt is goed te zien dat de vraag toeneemt naar bestelwagens en chassis cabines met gesloten laadbakken die geschikt zijn voor pakketdistributie.” Voor Renault zijn het vooral de zzp’ers in de bouwsector die nieuwe bestelauto’s aanschaffen. “Dat is een sector waar we vanouds sterk zijn vertegenwoordigd met Renault”, zegt Luscuere. “Een paar jaar geleden zag je nog dat bedrijven daar met oude bestelauto’s reden. Nu worden ze massaal ingeruild.”

Waar blijven de inruilers?

De occasionverkoop van bestellers is dit jaar 9,9 procent gestegen. Ook de vraag naar gebruikte bestellers is al jaren hoog. De export van occasions is de laatste jaren stabiel gebleven. Volgens Bart Ruinemans heeft dat verschillende redenen. “Het waren veelal oudere bestelwagens die we naar het buitenland verkochten, en die gingen vooral naar Oekraïne. Maar daar zijn nu importrestricties gekomen dus die markt is vrijwel weggevallen.” Bovendien wordt in steeds meer landen de import van Euro 2 en Euro 3-diesels verboden. “Dat zijn de auto’s die wij wel eens inruilen. Die kun je bijna niet meer exporteren.”

Kopers van gebruikte bestelwagens stellen minder eisen aan de inrichting, zegt Ruinemans. “Bedrijven die een auto willen die is ingericht met zaken als laden en kasten en werkbanken, kopen meestal een nieuwe bestelwagen. Bij ons beperkt de vraag zich tot tussenwanden en betimmering van de vloer en de wanden. Wel verkopen we veel imperials en sidebars, en ook wel lichtmetalen wielen.”