‘Fleetmanagement kent voor ons geen grenzen meer’

Ike Gerritsen: We hebben kennis van de specifieke wetgeving van elk land. (Foto: Traxall)

Elk bedrijf met een groeiende vloot komt vroeg of laat voor dezelfde vraag te staan: blijf ik mijn voertuigen zelf beheren of besteed ik het uit? ‘Een externe wagenparkbeheerder verdient zich dubbel en dwars terug’, zegt Ike Gerritsen van Traxall Nederland.

Voor veel internationaal opererende bedrijven is de keuze voor het uitbesteden van het wagenparkbeheer een logische stap. Vanwege de aanzienlijke kostenbesparingen hanteren ze vaak een multi-bidding inkoopstrategie en hebben dan een externe wagenparkbeheerder nodig om deze strategie goed te implementeren én te faciliteren. In 2017 zagen zes toonaangevende fleetmanagement-organisaties uit Nederland, België, Engeland, Frankrijk, Spanje en Italië de potentie van internationale samenwerking en richtten een joint venture op om gezamenlijk internationale klanten te bedienen: Traxall International.

Inmiddels heeft Traxall ruim 200.000 voertuigen onder zijn hoede in 26 landen in Europa, Rusland, Turkije, Marokko en Zuid-Amerika. Traxall kan het wagenparkbeheer in steeds meer landen aanbieden. “We zijn er trots op dat recent de grootste wagenparkbeheerorganisaties van Polen, Turkije en Rusland gekozen hebben zich bij ons aan te sluiten”, vertelt Ike Gerritsen, commercieel directeur bij Traxall Nederland. “Daarnaast verwachten we op korte termijn verdere uitbreiding in (Noord-)Europa, waardoor we in nog meer landen onze klanten van dienst kunnen zijn. In fleetmanagement zijn er bij ons geen grenzen meer.”

Ervaringen

Volgens Gerritsen blijft de vraag naar diensten op het gebied van fleetmanagement groeien. Volledig uitbesteden van het wagenpark is daarbij een veel gekozen optie. “We zien de tendens dat ook bedrijven met kleinere wagenparken vaker kiezen voor volledige uitbesteding. Afgelopen jaar hebben we meerdere bedrijven met een vloot van 100 auto’s als klant mogen verwelkomen“, aldus Gerritsen. “De belangrijkste redenen zijn dat ze willen besparen op kosten, het bestelproces efficiënter willen inrichten en betere rapportagemogelijkheden.

Een extern wagenparkbeheerder verdient zich dubbel en dwars terug.” Traxall heeft het klantenbestand de afgelopen jaren fors zien groeien en ziet nog volop uitbreidingsmogelijkheden, zowel in Nederland als in andere landen. Gerritsen: “Vaak komen nieuwe klanten bij ons omdat ze van hun collega’s in andere landen of andere bedrijven uit de regio hebben gehoord dat ze goede ervaringen met ons hebben.”

Onafhankelijk

Om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen heeft Traxall de ontwikkeling van alle software in eigen huis. Gerritsen: “Denk daarbij aan een eigen carconfifgurator, maar ook aan een eigen wagenparkbeheersysteem en de (internationale) rapportagemogelijkheden. Om dit te ontwikkelen en continu up-to-date te houden hebben we softwareontwikkelaars in heel Europa zitten.” Om klanten optimaal te bedienen werkt Traxall met een land-specifieke aanpak. “In Spanje kennen ze de Nederlandse bijtelling bijvoorbeeld niet. Omdat wij in alle landen ook echt fysiek aanwezig zijn hebben wij daadwerkelijk kennis van en ervaring met de lokale gewoonten en wetgeving.”

Traxall kan alle soorten klanten en vloten bedienen: dankzij de onafhankelijkheid en hoge dekkingsgraad ziet het bedrijf een sterke groei bij de grotere vloten met een internationaal karakter. Maar ook bij de kleinere, lokale wagenparken zit groei. “Deze bedrijven dachten voorheen dat uitbesteden alleen maar zinvol was voor grote of internationale fleetowners. Wij laten juist zien dat er ook voor deze bedrijven nog veel valt te optimaliseren en besparen.”

Elk bedrijf met een groeiende vloot komt vroeg of laat voor dezelfde vraag te staan: blijf ik mijn voertuigen zelf beheren of besteed ik het uit? ‘Een externe wagenparkbeheerder verdient zich dubbel en dwars terug’, zegt Ike Gerritsen van Traxall Nederland.

‘Fleetmanagement kent voor ons geen grenzen meer’ | Fleet&Mobility

‘Fleetmanagement kent voor ons geen grenzen meer’

Ike Gerritsen: We hebben kennis van de specifieke wetgeving van elk land. (Foto: Traxall)

Elk bedrijf met een groeiende vloot komt vroeg of laat voor dezelfde vraag te staan: blijf ik mijn voertuigen zelf beheren of besteed ik het uit? ‘Een externe wagenparkbeheerder verdient zich dubbel en dwars terug’, zegt Ike Gerritsen van Traxall Nederland.

Voor veel internationaal opererende bedrijven is de keuze voor het uitbesteden van het wagenparkbeheer een logische stap. Vanwege de aanzienlijke kostenbesparingen hanteren ze vaak een multi-bidding inkoopstrategie en hebben dan een externe wagenparkbeheerder nodig om deze strategie goed te implementeren én te faciliteren. In 2017 zagen zes toonaangevende fleetmanagement-organisaties uit Nederland, België, Engeland, Frankrijk, Spanje en Italië de potentie van internationale samenwerking en richtten een joint venture op om gezamenlijk internationale klanten te bedienen: Traxall International.

Inmiddels heeft Traxall ruim 200.000 voertuigen onder zijn hoede in 26 landen in Europa, Rusland, Turkije, Marokko en Zuid-Amerika. Traxall kan het wagenparkbeheer in steeds meer landen aanbieden. “We zijn er trots op dat recent de grootste wagenparkbeheerorganisaties van Polen, Turkije en Rusland gekozen hebben zich bij ons aan te sluiten”, vertelt Ike Gerritsen, commercieel directeur bij Traxall Nederland. “Daarnaast verwachten we op korte termijn verdere uitbreiding in (Noord-)Europa, waardoor we in nog meer landen onze klanten van dienst kunnen zijn. In fleetmanagement zijn er bij ons geen grenzen meer.”

Ervaringen

Volgens Gerritsen blijft de vraag naar diensten op het gebied van fleetmanagement groeien. Volledig uitbesteden van het wagenpark is daarbij een veel gekozen optie. “We zien de tendens dat ook bedrijven met kleinere wagenparken vaker kiezen voor volledige uitbesteding. Afgelopen jaar hebben we meerdere bedrijven met een vloot van 100 auto’s als klant mogen verwelkomen“, aldus Gerritsen. “De belangrijkste redenen zijn dat ze willen besparen op kosten, het bestelproces efficiënter willen inrichten en betere rapportagemogelijkheden.

Een extern wagenparkbeheerder verdient zich dubbel en dwars terug.” Traxall heeft het klantenbestand de afgelopen jaren fors zien groeien en ziet nog volop uitbreidingsmogelijkheden, zowel in Nederland als in andere landen. Gerritsen: “Vaak komen nieuwe klanten bij ons omdat ze van hun collega’s in andere landen of andere bedrijven uit de regio hebben gehoord dat ze goede ervaringen met ons hebben.”

Onafhankelijk

Om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen heeft Traxall de ontwikkeling van alle software in eigen huis. Gerritsen: “Denk daarbij aan een eigen carconfifgurator, maar ook aan een eigen wagenparkbeheersysteem en de (internationale) rapportagemogelijkheden. Om dit te ontwikkelen en continu up-to-date te houden hebben we softwareontwikkelaars in heel Europa zitten.” Om klanten optimaal te bedienen werkt Traxall met een land-specifieke aanpak. “In Spanje kennen ze de Nederlandse bijtelling bijvoorbeeld niet. Omdat wij in alle landen ook echt fysiek aanwezig zijn hebben wij daadwerkelijk kennis van en ervaring met de lokale gewoonten en wetgeving.”

Traxall kan alle soorten klanten en vloten bedienen: dankzij de onafhankelijkheid en hoge dekkingsgraad ziet het bedrijf een sterke groei bij de grotere vloten met een internationaal karakter. Maar ook bij de kleinere, lokale wagenparken zit groei. “Deze bedrijven dachten voorheen dat uitbesteden alleen maar zinvol was voor grote of internationale fleetowners. Wij laten juist zien dat er ook voor deze bedrijven nog veel valt te optimaliseren en besparen.”

Elk bedrijf met een groeiende vloot komt vroeg of laat voor dezelfde vraag te staan: blijf ik mijn voertuigen zelf beheren of besteed ik het uit? ‘Een externe wagenparkbeheerder verdient zich dubbel en dwars terug’, zegt Ike Gerritsen van Traxall Nederland.