E-brandstof nodig om klimaatdoelstelling te halen

Thema Duurzaamheid | eFuel Alliantie ziet snellere weg naar minder CO2

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Mazda sluit zich als eerste autofabrikant aan bij de E-fuel Alliantie. (Foto: Shutterstock)

Diverse Europese overheden, zoals Nederland en Duitsland, geven met hun subsidiebeleid voor de aanschaf van elektrische auto’s een grote impuls aan de elektrificatie van het wagenpark in de EU. En met succes: in 2020 lag het marktaandeel op 10,5 procent, 6,5 procentpunt hoger dan in 2019. Dat betekent dus ook dat het overgrote deel van de nieuwe auto’s nog op brandstof rijdt, en hetzelfde geldt voor bijna het complete rijdende wagenpark. Om hiervan de CO2-uitstoot terug te dringen, zijn volgens de eFuel Alliance, de nog in ontwikkeling zijnde, synthetische brandstoffen een prima oplossing.

Bescherming

Deze efuels zijn CO2-neutraal geproduceerde vloeibare brandstoffen op basis van waterstof en CO2 en biobrandstoffen die voldoen aan de kwaliteitsnormen voor fossiele brandstoffen. De zogenoemde drop-in brandstoffen worden tijdens het productieproces toegevoegd aan de fossiele. Momenteel werkt autofabrikant Audi aan de ontwikkeling van e-benzine en e-diesel, waarbij deze brandstoffen klimaatneutraal ontwikkeld worden met behulp van elektriciteit. De alliantie is een initiatief van Uniti, de Duitse federatie van middelgrote brandstofleveranciers, maar inmiddels doen ook andere auto branchepartijen mee. Zo zijn onder meer olie- en additievenfabrikant Liqui Moly, brandstofleverancier Gulf, tankstationketen Avia en mobiliteitsbedrijf DKV partner van het initiatief. Onderdelendistributeur LKQ Europe sloot zich eind vorig jaar aan en Mazda dit jaar, als eerste autofabrikant. Volgens brandstofproducenten en leveranciers levert het gebruik van synthetisch geproduceerde brandstoffen een reductie van de CO2emissie op van 89 procent in vergelijking met reguliere diesel. “Het is de manier om een onmiddellijke vermindering van de CO2-uitstoot te realiseren. Deze brandstoffen leveren ecologisch en economisch een belangrijke bijdrage aan de bescherming van het klimaat”, aldus Arnd Franz, ceo van LKQ Europe.

Infrastructuur

Een voordeel van e-brandstoffen is dat de huidige infrastructuur van tankstations niet aangepast hoeft te worden. Daarnaast maken ze gebruik van bestaande aandrijfl ijnen, waardoor de autofabrikanten niet op torenhoge kosten worden gejaagd. “De brandstofmotor zal in regio’s met een zwakke infrastructuur ook altijd belangrijk blijven”, stelt Franz. Hiermee doelt hij op de Oost-Europese landen waar de elektrificatie achterblijft ten opzichte van voorlopers zoals Nederland en Duitsland. De eFuel Alliance wil dat de EU synthetische brandstoffen erkent als een essentieel onderdeel van het Europese klimaatbeschermingsbeleid en ze gelijk stelt aan andere technologieën. Ook autofabrikant Mazda, dat onlangs met de MX-30 zijn eerste elektrische auto uitbracht, steunt de alliantie. “Als industrie moeten we de emissies zoveel mogelijk verminderen”, zegt Wojciech Halarewicz, vice president communications & public affairs bij Mazda. “E-fuels zijn een snellere weg dan de elektrificatie om klimaatneutraliteit in het vervoer te bereiken en moet daarom naast die elektrificatie worden ingezet.”

E-brandstoffen leveren een belangrijke bijdragen aan de bescherming van het klimaat.

De belangrijkste doelstelling van de alliantie is de opname van e-brandstoffen in de in 2021 geplande herziening van de EU-verordening voor CO2-wagenparklimieten voor auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen. “De EU heeft de kans om er voor te zorgen dat zowel elektrische voertuigen, als voertuigen die op CO2-neutrale brandstoffen rijden ingezet kunnen worden als middelen waarmee autofabrikanten hun emissies kunnen verminderen”, zegt Halarewitz. Vervolgens hopen de leden van het initiatief dat volgend jaar bij het vaststellen van de Europese CO2-grenswaarden ook grenswaarden voor het wagenpark van vrachtwagens en zware bedrijfsvoertuigen worden opgenomen. Wat de alliantie betreft worden e-brandstoffen niet alleen gebruikt als vloeibare energiebronnen in de vervoers- en de bouwsector, maar ook in de chemische industrie. Hierbij hebben zij de wens dat de e-brandstoffen de conventionele fossiele brandstoffen op termijn zullen vervangen.

Thema Duurzaamheid | eFuel Alliantie ziet snellere weg naar minder CO2 | Fleet&Mobility
E-brandstof nodig om klimaatdoelstelling te halen

Thema Duurzaamheid | eFuel Alliantie ziet snellere weg naar minder CO2

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Mazda sluit zich als eerste autofabrikant aan bij de E-fuel Alliantie. (Foto: Shutterstock)

Diverse Europese overheden, zoals Nederland en Duitsland, geven met hun subsidiebeleid voor de aanschaf van elektrische auto’s een grote impuls aan de elektrificatie van het wagenpark in de EU. En met succes: in 2020 lag het marktaandeel op 10,5 procent, 6,5 procentpunt hoger dan in 2019. Dat betekent dus ook dat het overgrote deel van de nieuwe auto’s nog op brandstof rijdt, en hetzelfde geldt voor bijna het complete rijdende wagenpark. Om hiervan de CO2-uitstoot terug te dringen, zijn volgens de eFuel Alliance, de nog in ontwikkeling zijnde, synthetische brandstoffen een prima oplossing.

Bescherming

Deze efuels zijn CO2-neutraal geproduceerde vloeibare brandstoffen op basis van waterstof en CO2 en biobrandstoffen die voldoen aan de kwaliteitsnormen voor fossiele brandstoffen. De zogenoemde drop-in brandstoffen worden tijdens het productieproces toegevoegd aan de fossiele. Momenteel werkt autofabrikant Audi aan de ontwikkeling van e-benzine en e-diesel, waarbij deze brandstoffen klimaatneutraal ontwikkeld worden met behulp van elektriciteit. De alliantie is een initiatief van Uniti, de Duitse federatie van middelgrote brandstofleveranciers, maar inmiddels doen ook andere auto branchepartijen mee. Zo zijn onder meer olie- en additievenfabrikant Liqui Moly, brandstofleverancier Gulf, tankstationketen Avia en mobiliteitsbedrijf DKV partner van het initiatief. Onderdelendistributeur LKQ Europe sloot zich eind vorig jaar aan en Mazda dit jaar, als eerste autofabrikant. Volgens brandstofproducenten en leveranciers levert het gebruik van synthetisch geproduceerde brandstoffen een reductie van de CO2emissie op van 89 procent in vergelijking met reguliere diesel. “Het is de manier om een onmiddellijke vermindering van de CO2-uitstoot te realiseren. Deze brandstoffen leveren ecologisch en economisch een belangrijke bijdrage aan de bescherming van het klimaat”, aldus Arnd Franz, ceo van LKQ Europe.

Infrastructuur

Een voordeel van e-brandstoffen is dat de huidige infrastructuur van tankstations niet aangepast hoeft te worden. Daarnaast maken ze gebruik van bestaande aandrijfl ijnen, waardoor de autofabrikanten niet op torenhoge kosten worden gejaagd. “De brandstofmotor zal in regio’s met een zwakke infrastructuur ook altijd belangrijk blijven”, stelt Franz. Hiermee doelt hij op de Oost-Europese landen waar de elektrificatie achterblijft ten opzichte van voorlopers zoals Nederland en Duitsland. De eFuel Alliance wil dat de EU synthetische brandstoffen erkent als een essentieel onderdeel van het Europese klimaatbeschermingsbeleid en ze gelijk stelt aan andere technologieën. Ook autofabrikant Mazda, dat onlangs met de MX-30 zijn eerste elektrische auto uitbracht, steunt de alliantie. “Als industrie moeten we de emissies zoveel mogelijk verminderen”, zegt Wojciech Halarewicz, vice president communications & public affairs bij Mazda. “E-fuels zijn een snellere weg dan de elektrificatie om klimaatneutraliteit in het vervoer te bereiken en moet daarom naast die elektrificatie worden ingezet.”

E-brandstoffen leveren een belangrijke bijdragen aan de bescherming van het klimaat.

De belangrijkste doelstelling van de alliantie is de opname van e-brandstoffen in de in 2021 geplande herziening van de EU-verordening voor CO2-wagenparklimieten voor auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen. “De EU heeft de kans om er voor te zorgen dat zowel elektrische voertuigen, als voertuigen die op CO2-neutrale brandstoffen rijden ingezet kunnen worden als middelen waarmee autofabrikanten hun emissies kunnen verminderen”, zegt Halarewitz. Vervolgens hopen de leden van het initiatief dat volgend jaar bij het vaststellen van de Europese CO2-grenswaarden ook grenswaarden voor het wagenpark van vrachtwagens en zware bedrijfsvoertuigen worden opgenomen. Wat de alliantie betreft worden e-brandstoffen niet alleen gebruikt als vloeibare energiebronnen in de vervoers- en de bouwsector, maar ook in de chemische industrie. Hierbij hebben zij de wens dat de e-brandstoffen de conventionele fossiele brandstoffen op termijn zullen vervangen.