Iedereen moet iets met duurzaamheid

5 vragen aan | Peter Soonius, Natuur&Milieu: ‘Beleid moet consistenter’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Peter Soonius (Beeld: Natuur & Milieu)

Aan een schoner klimaat willen bijdragen met een milieubewust mobiliteitsbeleid is volgens Peter Soonius, programmamanager mobiliteit bij Natuur & Milieu, al lang geen geitenwollensokken-issue meer. “Alle bedrijven zijn ervan doordrongen dat ze aan verduurzaming van mobiliteit moeten werken.”

Welke boodschap heb je voor fleetmanagers?

“Bouw flexibel gebruik van middelen in je mobiliteitsbeleid in, verschoon je wagenpark, zorg voor een aantrekkelijk mobiliteitsmix én kijk goed naar de TCO van elektrische auto’s. Een EV is al na gemiddeld zo’n 15 tot 20 duizend kilometer goedkoper dan een brandstofauto.”

Op welke manier praten ­jullie met het bedrijfsleven over duurzame mobiliteit?

“We willen bedrijven vooral informeren en inspireren over hoe je de klimaatimpact van zakelijke mobiliteit kunt reduceren. Toen we in 2016 met de trein onderweg waren naar Parijs voor het klimaatakkoord, zijn we samen met de NS gestart met de coalitie Anders Reizen. Destijds telden we 15 deelnemers; inmiddels zijn dat er 75, waaronder alle ministeries, maar ook banken en bedrijven als Unilever, Vattenfall, Alliander en PwC. Al die organisaties delen hun ideeën en plannen over hun duurzame mobiliteitsaanpak en staan voor het verminderen van CO2-uitstoot.”

Kun je daar voorbeelden van noemen?

“Er wordt over uiteenlopende onderwerpen gepraat: van de invoering van een mobiliteitsbudget tot een restrictief parkeerbeleid, plaatsing van laadpalen of de inrichting van een flexibel post-corona mobiliteitsbeleid. Door corona wordt er anders gekeken naar flexibel werken en reizen. Daardoor wordt ook weer bewuster nagedacht over de auto als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. In de coalitie werken we veel met best practices. Zo hebben Vodafone Ziggo, maar ook de ABN Amro bank het beleid eigenlijk omgedraaid: alle medewerkers krijgen daar een NS business card en pas als je echt een eigen auto nodig hebt, wordt daar kritisch naar gekeken.”

Welke overheidsmaatregel heeft grote impact op dit mobiliteitsbeleid?

“Vanaf 2023 moeten bedrijven met meer dan 100 werknemers de CO2-uitstoot van het zakelijk en woonwerk verkeer van hun medewerkers gaan bijhouden. Ze moeten die uitstoot rapporteren aan de overheid en als ze niet aan de maximum norm voldoen (deze wordt bepaald op het Nederlandse gemiddelde, red), dan hebben ze vier jaar de tijd om de nodige maatregelen te nemen om de uitstoot te verlagen. Hierdoor hebben fleetmanagers ook meer inzicht in de CO2-uitstoot per medewerkers, waarmee ze makkelijk duurzaam reisgedrag kunnen stimuleren.”

Wat staat bovenaan op jouw agenda dit jaar?

“In mobiliteit blijft het draaien om anders en schoner reizen en minder kilometers. Inmiddels zijn we gelukkig wel zo ver dat steeds meer mensen zich ervan bewust zijn dat we anders met het klimaat en het milieu ­moeten omgaan. We blijven de Haagse ­politiek erop wijzen hoe we het beste en meest duurzaam door deze energietransitie kunnen heenkomen. Mobiliteit is daar een onderdeel van. We pleiten voor een ­duidelijk en helder langetermijnbeleid wat betreft stimuleringsmaatregelen zodat fleetmanagers daar ook een constanter beleid op kunnen voeren.”

5 vragen aan | Peter Soonius, Natuur&Milieu: ‘Beleid moet consistenter’ | Fleet&Mobility
Iedereen moet iets met duurzaamheid

5 vragen aan | Peter Soonius, Natuur&Milieu: ‘Beleid moet consistenter’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Peter Soonius (Beeld: Natuur & Milieu)

Welke boodschap heb je voor fleetmanagers?

“Bouw flexibel gebruik van middelen in je mobiliteitsbeleid in, verschoon je wagenpark, zorg voor een aantrekkelijk mobiliteitsmix én kijk goed naar de TCO van elektrische auto’s. Een EV is al na gemiddeld zo’n 15 tot 20 duizend kilometer goedkoper dan een brandstofauto.”

Op welke manier praten ­jullie met het bedrijfsleven over duurzame mobiliteit?

“We willen bedrijven vooral informeren en inspireren over hoe je de klimaatimpact van zakelijke mobiliteit kunt reduceren. Toen we in 2016 met de trein onderweg waren naar Parijs voor het klimaatakkoord, zijn we samen met de NS gestart met de coalitie Anders Reizen. Destijds telden we 15 deelnemers; inmiddels zijn dat er 75, waaronder alle ministeries, maar ook banken en bedrijven als Unilever, Vattenfall, Alliander en PwC. Al die organisaties delen hun ideeën en plannen over hun duurzame mobiliteitsaanpak en staan voor het verminderen van CO2-uitstoot.”

Kun je daar voorbeelden van noemen?

“Er wordt over uiteenlopende onderwerpen gepraat: van de invoering van een mobiliteitsbudget tot een restrictief parkeerbeleid, plaatsing van laadpalen of de inrichting van een flexibel post-corona mobiliteitsbeleid. Door corona wordt er anders gekeken naar flexibel werken en reizen. Daardoor wordt ook weer bewuster nagedacht over de auto als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. In de coalitie werken we veel met best practices. Zo hebben Vodafone Ziggo, maar ook de ABN Amro bank het beleid eigenlijk omgedraaid: alle medewerkers krijgen daar een NS business card en pas als je echt een eigen auto nodig hebt, wordt daar kritisch naar gekeken.”

Welke overheidsmaatregel heeft grote impact op dit mobiliteitsbeleid?

“Vanaf 2023 moeten bedrijven met meer dan 100 werknemers de CO2-uitstoot van het zakelijk en woonwerk verkeer van hun medewerkers gaan bijhouden. Ze moeten die uitstoot rapporteren aan de overheid en als ze niet aan de maximum norm voldoen (deze wordt bepaald op het Nederlandse gemiddelde, red), dan hebben ze vier jaar de tijd om de nodige maatregelen te nemen om de uitstoot te verlagen. Hierdoor hebben fleetmanagers ook meer inzicht in de CO2-uitstoot per medewerkers, waarmee ze makkelijk duurzaam reisgedrag kunnen stimuleren.”

Wat staat bovenaan op jouw agenda dit jaar?

“In mobiliteit blijft het draaien om anders en schoner reizen en minder kilometers. Inmiddels zijn we gelukkig wel zo ver dat steeds meer mensen zich ervan bewust zijn dat we anders met het klimaat en het milieu ­moeten omgaan. We blijven de Haagse ­politiek erop wijzen hoe we het beste en meest duurzaam door deze energietransitie kunnen heenkomen. Mobiliteit is daar een onderdeel van. We pleiten voor een ­duidelijk en helder langetermijnbeleid wat betreft stimuleringsmaatregelen zodat fleetmanagers daar ook een constanter beleid op kunnen voeren.”