Vragen over leasing | Leasefiets: ook fiscaal aantrekkelijk

Barend Lambrechtsen Barend Lambrechtsen
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

Een beetje woonwerk-leasefiets, een speed pedelec, kost al snel meer dan 150 euro per maand. Wel inclusief alle diensten die we in onze auto gewend zijn. Nu is de investering ook best serieus, maar toch. Het is dus blijkbaar nog een nichemarkt. Wel geestig te bedenken dat die 7 procent bijtelling de opkomst van de leasefiets toch versnelt. Het blijft een rare gedachte zijn dat de werkgever extra moet betalen voor het privé-voordeel van de werknemer.

Eigen bijdrage

Bij automobiliteit heb ik daar al eens wat over geschreven. Met name de mogelijk exorbitant hoge laadkosten voor een elektrische auto. Daar hebben we met de leasefiets geen last van. De brandstof is de ‘eigen bijdrage’ van de werknemer. Ik zou een extra boterham op de lunchtafel neerzetten voor de ridders op de stalen rossen. Maar wat zou het nu betekenen voor de zzp’er, of beter gezegd de ondernemer als natuurlijk persoon? Als die een fiets leaset, dan is de bijtelling feitelijk het niet aftrekbare gedeelte van de kosten. De sigarendoos geeft het volgende dan weer: Bij Leasefiets.nl (van Friesland Lease) is een Sparta Buster te leasen, voor 152 euro per maand, ofwel 1.825 euro per jaar. Daar gaat de bijtelling van 332 euro vanaf. Dan betaalt de belastingdienst over 1.493 euro mee aan de kosten van deze fiets. Erg interessant natuurlijk, zeker als je deze na de leaseperiode nog over kunt nemen, wat overigens niet vanzelfsprekend is. Maar ja, de fiets kost 4.749 euro inclusief btw, ofwel 3.925 euro exclusief btw. Na drie jaar gebruik heb je totaal 5.475 euro betaald. De verzekering zal gerust duur zijn en ik weet dat een onderhoudscontract op fietsen met pechhulp ook een serieuze maandelijkse kostenpost is.

Fiscaal interessant

We zullen het jaar maar even aanzien, misschien einde dit jaar snel een fiets aanschaffen, als het fiscaal interessant is. Gewoon op de zaak, scheelt ook 28 procent KIA (kleinschaligheid investeringsaftrek). Dat compenseert ook weer vier jaar de bijtelling. Na het vijfde jaar rolt de fiets gewoon van de balans – hoe fijn is dat. Het lijkt me gewoon echt een fijn ding om te gebruiken, al fiets ik niet vaak. En fiscaal echt erg aantrekkelijk, ook (of met name zelfs) voor de zelfstandige. En als ik dan een keer strand, dan zie ik het wel. Met de mobiliteitskaart kom ik vast wel thuis. En met een fietsendrager (gekocht op de zaak) haal ik het ding wel weer op. Kopje aspergesoep bij de lunch dan echt verdiend.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl

Vragen over leasing | Leasefiets: ook fiscaal aantrekkelijk | Fleet&Mobility

Vragen over leasing | Leasefiets: ook fiscaal aantrekkelijk

Barend Lambrechtsen Barend Lambrechtsen
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

Een beetje woonwerk-leasefiets, een speed pedelec, kost al snel meer dan 150 euro per maand. Wel inclusief alle diensten die we in onze auto gewend zijn. Nu is de investering ook best serieus, maar toch. Het is dus blijkbaar nog een nichemarkt. Wel geestig te bedenken dat die 7 procent bijtelling de opkomst van de leasefiets toch versnelt. Het blijft een rare gedachte zijn dat de werkgever extra moet betalen voor het privé-voordeel van de werknemer.

Eigen bijdrage

Bij automobiliteit heb ik daar al eens wat over geschreven. Met name de mogelijk exorbitant hoge laadkosten voor een elektrische auto. Daar hebben we met de leasefiets geen last van. De brandstof is de ‘eigen bijdrage’ van de werknemer. Ik zou een extra boterham op de lunchtafel neerzetten voor de ridders op de stalen rossen. Maar wat zou het nu betekenen voor de zzp’er, of beter gezegd de ondernemer als natuurlijk persoon? Als die een fiets leaset, dan is de bijtelling feitelijk het niet aftrekbare gedeelte van de kosten. De sigarendoos geeft het volgende dan weer: Bij Leasefiets.nl (van Friesland Lease) is een Sparta Buster te leasen, voor 152 euro per maand, ofwel 1.825 euro per jaar. Daar gaat de bijtelling van 332 euro vanaf. Dan betaalt de belastingdienst over 1.493 euro mee aan de kosten van deze fiets. Erg interessant natuurlijk, zeker als je deze na de leaseperiode nog over kunt nemen, wat overigens niet vanzelfsprekend is. Maar ja, de fiets kost 4.749 euro inclusief btw, ofwel 3.925 euro exclusief btw. Na drie jaar gebruik heb je totaal 5.475 euro betaald. De verzekering zal gerust duur zijn en ik weet dat een onderhoudscontract op fietsen met pechhulp ook een serieuze maandelijkse kostenpost is.

Fiscaal interessant

We zullen het jaar maar even aanzien, misschien einde dit jaar snel een fiets aanschaffen, als het fiscaal interessant is. Gewoon op de zaak, scheelt ook 28 procent KIA (kleinschaligheid investeringsaftrek). Dat compenseert ook weer vier jaar de bijtelling. Na het vijfde jaar rolt de fiets gewoon van de balans – hoe fijn is dat. Het lijkt me gewoon echt een fijn ding om te gebruiken, al fiets ik niet vaak. En fiscaal echt erg aantrekkelijk, ook (of met name zelfs) voor de zelfstandige. En als ik dan een keer strand, dan zie ik het wel. Met de mobiliteitskaart kom ik vast wel thuis. En met een fietsendrager (gekocht op de zaak) haal ik het ding wel weer op. Kopje aspergesoep bij de lunch dan echt verdiend.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl