Leasing en verhuur

Laatste update:

Tex Gunning (ceo Leaseplan): Ik heb impact van afgeketste beursgang onderschat

Tex Gunning, ceo Leaseplan (Beeld: Leaseplan)

Leaseplan sloot een turbulent jaar, waarin een beursgang afketste, af met een gerapporteerde winst die 9 procent lager lag dan in 2017. Desondanks wijkt ceo Tex Gunning niet af van de gekozen strategie: het digitaal aanbieden van alle autogerelateerde services aan bedrijven en particulieren. ‘De belangrijkste verandering die ik heb ingezet, is de M in Mobility-as-a-Service vervangen voor de C van Cars.’

Sinds ceo Tex Gunning (68) ongeveer twee jaar geleden bij Leaseplan kwam, zette het bedrijf een strategie in van – samengevoegd – One Digital Leaseplan: de organisatie werd vergaand gecentraliseerd aangestuurd, zodat best practices uit het ene land sneller zouden kunnen worden geadopteerd door andere. Waarbij die dienstverlening – waarin autogebruik centraal staat – zoveel mogelijk moet worden gedigitaliseerd. Daarvoor werd Leaseplan Digital opgetuigd, een bedrijf van inmiddels 200 mensen dat producten en services ontwikkelt voor onder andere remarketingplatform Carnext en Leaseplan zelf. “We zijn tegenwoordig een techbedrijf”, aldus Gunning, die na een leven als topman bij onder andere TNT Express, AkzoNobel, Vedior en Unilever in 2016 terechtkwam bij Leaseplan.

Leaseplan in cijfers:

Omzet 9,5 miljard euro (+1,7%)
Winst 423,6 miljoen euro (-9,2%), mede als gevolg van een afboeking op het wagenpark van 108,9 miljoen euro na belastingen (EUR 132 miljoen voor belastingen).
Verkoop aan consumenten via CarnNext: ongeveer 50.000 auto’s (+65%)
Verkoop auto’s totaal: 260.000 auto’s
Vloot: 1,8 miljoen auto’s (+4,4%)
Used Car as a Service (occasionlease): 8.000 stuks (+150%)
Carnext werd uitgebreid van 10 naar 22 landen.
Eind Q4 was 21 procent van de auto’s die terugkomen uit de lease, via Carnext zelf verkocht; eind Q4 2017 was dit 15 procent.

Alles integreren

lp texgunning evr 5844 3000px“Ik kende Leaseplan noch de leasewereld zelf erg goed”, zegt Gunning nu. “Een zoektocht op internet, samen met mijn vrouw, maakte me enthousiast: we kwamen tot de conclusie dat Leaseplan in de vorm van destijds over tien jaar niet meer zou bestaan. Het verschil met andere branches is dat hier echt alles verandert. Dat gevoel van destijds bleek te kloppen. De veranderingen waaraan de leasebranche en de autobranche worden blootgesteld, heb ik nergens eerder zo meegemaakt. Nergens is de digitale revolutie zo voelbaar. Veranderingen in aandrijflijn, de ontwikkeling van autonomous en connected cars, mobility as a service. Met als belangrijkste drivers of change de politiek, het klimaat, de technologie en veranderend consumentengedrag. Die uitdaging voelde ik, al had ik hem natuurlijk niet zo scherp op mijn netvlies als nu.”

De rol van Leaseplan werd snel duidelijk, zegt Gunning: van het namens de klant zorgen voor een lage tco van een dieselauto, naar een digitaal-georiënteerde leverancier van alle auto gerelateerde diensten. “Wij worden een digitale integrator. Wij gaan alle services, auto, onderhoud, verkoop, financiering, digitaal integreren. Voor zowel onze zakelijke als particuliere klanten en van nieuwe auto’s tot en met occasions.”

Van MaaS naar CaaS

Opvallend is daarbij dat andere vervoersvormen, zoals het OV, niet in de strategie worden genoemd. “De belangrijkste wijziging onder mijn leiding is misschien wel dat we het modewoord MaaS hebben ingeruild voor CaaS. Ik vind dat je als onderneming zo dicht mogelijk bij je kern moet blijven. Mobility as a Service is een mooie term, die zegt dat allerlei verschillende vormen van vervoer aan elkaar worden geknoopt. Maar ten eerste: de meeste markten zijn nog niet zover. En ten tweede ligt onze expertise bij die auto. Voor je het weet hebben we fietsen en tramabonnementen, daar zijn andere bedrijven beter in. Uber is mobility as a service. Wij leveren dan liever de auto’s om Uber te faciliteren. Als dat MaaS voet aan de grond krijgt, dan moeten wij de partner voor die auto zijn. Wij houden vast aan de auto als middelpunt.”

Om meer revenuen uit de auto te halen, werd het werkveld uitgebreid tot de occasionmarkt. Carnext.com, waar inmiddels jaarlijks 50 duizend ex-leaseauto’s online dan wel via de delivery stores rechtstreeks aan consumenten worden verkocht, zorgt voor een betere grip op de remarketing van de leaseauto’s. En in geval van occasionlease ook voor een langere leasetermijn en klantcontact. “De markt van car as a service is volgens Roland Berger ongeveer 68 miljard euro groot, de used car market 65 miljard euro. En beide groeien”, aldus Gunning.

Beurs van de beurs

Leaseplan bereidde het afgelopen jaar een beursgang voor, die in oktober afketste. “Die beursgang was niet mijn belangrijkste taak”, zegt Gunning. “Mijn hoofdopdracht is: breng de onderneming naar de volgende fase van ontwikkeling. Als de aandeelhouders – een consortium van investeerders – zien dat het bedrijf vervolgens meer waard wordt, dan weet je dat ze een deel willen cashen. Maar als de beurs onderuit gaat en je niet krijgt wat je voor je aandelen wil hebben, dan is het logisch dat je je terugtrekt. Ik was er zelf zeer relaxed onder. Ik ben hier om het bedrijf te runnen. Het is belangrijker voor de aandeelhouders dan voor ons. Ik heb wel onderschat wat het heeft betekend voor onze mensen. Die waren trots dat een Nederlands bedrijf na 50 jaar een beursgang zou maken. Dat voelt als volwassen worden. Die trots was dus wel even gekrenkt. Op dat vlak had ik me misschien empathischer moeten opstellen. Maar goed, al vrij snel daarna kwam de Kerstvakantie en daarna was het weer business a usual.” Het afketsen van de beursgang is voor Gunning zelf geen reden om te stoppen. “Zoals gezegd, het is niet de kern van ons bedrijf. Ik mag dan wel 68 zijn, ik heb nog niet over stoppen nagedacht.”

Geen commentaar

Toch leek het resultaat van Carnext in 2018 onder druk te staan, mede door de restwaardeverliezen in Turkije en Duitsland. “Het is incorrect om de inkomstendaling op remarketing toe te schrijven aan Carnext”, zegt Gunning. “Carnext verdient uiteindelijk aan de marge op een auto. Aan de auto’s die we rechtstreeks aan consumenten verkopen houden we meer marge over doordat we de tussenhandel eruit halen. Het enige dat je dus kan stellen is dat wanneer de restwaarde van bepaalde auto’s onder druk staat, deze marges in absolute zin lager worden.” Het bedrijf geeft geen cijfers over de aan Carnext toegeschreven kosten voor bijvoorbeeld het personeel.

Gunning wil niet ingaan op het artikel in het Financieel Dagblad, dat meldde dat Carnext wellicht wordt verkocht. Een reden daarvoor zou kunnen zijn dat de investeerders, na het mislopen van een beursgang (waarbij de waarde werd geschat op 7,5 miljard euro), toch een deel willen cashen. Een andere reden zou kunnen zijn dat het platform als zelfstandig bedrijf aan kracht wint, omdat ook andere leasemaatschappijen er dan gebruik van kunnen maken. “Wij hebben in dat betreffende artikel geen commentaar gegeven, dat zal ik nu ook niet doen.” (Een week na dit interview werd bekend dat Leaseplan Carnext verzelfstandigt, red.)

Megatrends

Gunning ziet een aantal megatrends die de strategie van Leaseplan ten goede komen. Zoals de elektrificering en het veranderende consumentengedrag. “Abonnementen worden steeds gewoner, kijk naar Netflix en Spotify. Private lease lift daar ook op mee. Op langere termijn zal dit ook voor occasions betekenen dat ze vaker worden geleaset dan gekocht. Hetzelfde geldt voor nieuwe auto’s: elektrificering stuwt het subscription model op, omdat er onzekerheid is over de restwaarde van de auto, de levensduur van de accu en de snelle technologische ontwikkeling. De verhouding tussen autoverkoop en leasing zal daarmee ook verder verschuiven, al durf ik nu niet te zeggen hoe die verhouding er over vijf jaar uitziet. Wel is de transitie naar elektrificering dan volledig ingezet.”

Hoewel Gunning dus wel beweging ziet op de markt van privélease, groeide dit domein bij Leaseplan Corporate ongeveer even snel als de totale vloot, waardoor het percentage in 2018 net als in 2017 op 3 procent ligt. “De kernfocus ligt op corporate bedrijven en MKB, en in mindere mate op de private lease”, zegt Gunning. “We bieden wel gestandaardiseerde producten en diensten aan particulieren aan, zowel in business-to-consumer als business-to-employee, via onze bestaande distributiekanalen om het kostenefficiënt te houden.” De vraag naar private lease is per land ook zeer verschillend; daarom wordt het domein private lease op landenniveau ingevuld (in Nederland is 10 procent van het totale wagenpark private lease).

Klimaatactivisten

Voor de strategie van Leaseplan maakt het volgens de ceo weinig tot niets uit welke aandrijflijnen er in de komende jaren leidend worden. Dat het bedrijf zijn eigen personeelsvloot in 2021 volledig elektrisch wil hebben, en de netto uitstoot van de volledige vloot van 1,8 miljoen auto’s in 2030 tot nul wil reduceren, heeft vooral te maken met duurzaamheid, stelt hij. “Toen ik hier kwam deden we veel aan goede doelen, maar als je ziet dat de transport goed is voor 20 procent van alle CO2-uitstoot, dan denk ik dat je het meeste voor de maatschappij doet door die terug te dringen. Ik snap ook wel dat wij dat niet voor de hele wereld kunnen doen, maar we doen ons deel. Onze medewerkers moeten klimaatactivisten worden en onze klanten ervan overtuigen hun vloot te elektrificeren.”

Tex Gunning (ceo Leaseplan): Ik heb impact van afgeketste beursgang onderschat | Fleet&Mobility

Tex Gunning (ceo Leaseplan): Ik heb impact van afgeketste beursgang onderschat

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Tex Gunning, ceo Leaseplan (Beeld: Leaseplan)

Sinds ceo Tex Gunning (68) ongeveer twee jaar geleden bij Leaseplan kwam, zette het bedrijf een strategie in van – samengevoegd – One Digital Leaseplan: de organisatie werd vergaand gecentraliseerd aangestuurd, zodat best practices uit het ene land sneller zouden kunnen worden geadopteerd door andere. Waarbij die dienstverlening – waarin autogebruik centraal staat – zoveel mogelijk moet worden gedigitaliseerd. Daarvoor werd Leaseplan Digital opgetuigd, een bedrijf van inmiddels 200 mensen dat producten en services ontwikkelt voor onder andere remarketingplatform Carnext en Leaseplan zelf. “We zijn tegenwoordig een techbedrijf”, aldus Gunning, die na een leven als topman bij onder andere TNT Express, AkzoNobel, Vedior en Unilever in 2016 terechtkwam bij Leaseplan.

Leaseplan in cijfers:

Omzet 9,5 miljard euro (+1,7%)
Winst 423,6 miljoen euro (-9,2%), mede als gevolg van een afboeking op het wagenpark van 108,9 miljoen euro na belastingen (EUR 132 miljoen voor belastingen).
Verkoop aan consumenten via CarnNext: ongeveer 50.000 auto’s (+65%)
Verkoop auto’s totaal: 260.000 auto’s
Vloot: 1,8 miljoen auto’s (+4,4%)
Used Car as a Service (occasionlease): 8.000 stuks (+150%)
Carnext werd uitgebreid van 10 naar 22 landen.
Eind Q4 was 21 procent van de auto’s die terugkomen uit de lease, via Carnext zelf verkocht; eind Q4 2017 was dit 15 procent.

Alles integreren

lp texgunning evr 5844 3000px“Ik kende Leaseplan noch de leasewereld zelf erg goed”, zegt Gunning nu. “Een zoektocht op internet, samen met mijn vrouw, maakte me enthousiast: we kwamen tot de conclusie dat Leaseplan in de vorm van destijds over tien jaar niet meer zou bestaan. Het verschil met andere branches is dat hier echt alles verandert. Dat gevoel van destijds bleek te kloppen. De veranderingen waaraan de leasebranche en de autobranche worden blootgesteld, heb ik nergens eerder zo meegemaakt. Nergens is de digitale revolutie zo voelbaar. Veranderingen in aandrijflijn, de ontwikkeling van autonomous en connected cars, mobility as a service. Met als belangrijkste drivers of change de politiek, het klimaat, de technologie en veranderend consumentengedrag. Die uitdaging voelde ik, al had ik hem natuurlijk niet zo scherp op mijn netvlies als nu.”

De rol van Leaseplan werd snel duidelijk, zegt Gunning: van het namens de klant zorgen voor een lage tco van een dieselauto, naar een digitaal-georiënteerde leverancier van alle auto gerelateerde diensten. “Wij worden een digitale integrator. Wij gaan alle services, auto, onderhoud, verkoop, financiering, digitaal integreren. Voor zowel onze zakelijke als particuliere klanten en van nieuwe auto’s tot en met occasions.”

Van MaaS naar CaaS

Opvallend is daarbij dat andere vervoersvormen, zoals het OV, niet in de strategie worden genoemd. “De belangrijkste wijziging onder mijn leiding is misschien wel dat we het modewoord MaaS hebben ingeruild voor CaaS. Ik vind dat je als onderneming zo dicht mogelijk bij je kern moet blijven. Mobility as a Service is een mooie term, die zegt dat allerlei verschillende vormen van vervoer aan elkaar worden geknoopt. Maar ten eerste: de meeste markten zijn nog niet zover. En ten tweede ligt onze expertise bij die auto. Voor je het weet hebben we fietsen en tramabonnementen, daar zijn andere bedrijven beter in. Uber is mobility as a service. Wij leveren dan liever de auto’s om Uber te faciliteren. Als dat MaaS voet aan de grond krijgt, dan moeten wij de partner voor die auto zijn. Wij houden vast aan de auto als middelpunt.”

Om meer revenuen uit de auto te halen, werd het werkveld uitgebreid tot de occasionmarkt. Carnext.com, waar inmiddels jaarlijks 50 duizend ex-leaseauto’s online dan wel via de delivery stores rechtstreeks aan consumenten worden verkocht, zorgt voor een betere grip op de remarketing van de leaseauto’s. En in geval van occasionlease ook voor een langere leasetermijn en klantcontact. “De markt van car as a service is volgens Roland Berger ongeveer 68 miljard euro groot, de used car market 65 miljard euro. En beide groeien”, aldus Gunning.

Beurs van de beurs

Leaseplan bereidde het afgelopen jaar een beursgang voor, die in oktober afketste. “Die beursgang was niet mijn belangrijkste taak”, zegt Gunning. “Mijn hoofdopdracht is: breng de onderneming naar de volgende fase van ontwikkeling. Als de aandeelhouders – een consortium van investeerders – zien dat het bedrijf vervolgens meer waard wordt, dan weet je dat ze een deel willen cashen. Maar als de beurs onderuit gaat en je niet krijgt wat je voor je aandelen wil hebben, dan is het logisch dat je je terugtrekt. Ik was er zelf zeer relaxed onder. Ik ben hier om het bedrijf te runnen. Het is belangrijker voor de aandeelhouders dan voor ons. Ik heb wel onderschat wat het heeft betekend voor onze mensen. Die waren trots dat een Nederlands bedrijf na 50 jaar een beursgang zou maken. Dat voelt als volwassen worden. Die trots was dus wel even gekrenkt. Op dat vlak had ik me misschien empathischer moeten opstellen. Maar goed, al vrij snel daarna kwam de Kerstvakantie en daarna was het weer business a usual.” Het afketsen van de beursgang is voor Gunning zelf geen reden om te stoppen. “Zoals gezegd, het is niet de kern van ons bedrijf. Ik mag dan wel 68 zijn, ik heb nog niet over stoppen nagedacht.”

Geen commentaar

Toch leek het resultaat van Carnext in 2018 onder druk te staan, mede door de restwaardeverliezen in Turkije en Duitsland. “Het is incorrect om de inkomstendaling op remarketing toe te schrijven aan Carnext”, zegt Gunning. “Carnext verdient uiteindelijk aan de marge op een auto. Aan de auto’s die we rechtstreeks aan consumenten verkopen houden we meer marge over doordat we de tussenhandel eruit halen. Het enige dat je dus kan stellen is dat wanneer de restwaarde van bepaalde auto’s onder druk staat, deze marges in absolute zin lager worden.” Het bedrijf geeft geen cijfers over de aan Carnext toegeschreven kosten voor bijvoorbeeld het personeel.

Gunning wil niet ingaan op het artikel in het Financieel Dagblad, dat meldde dat Carnext wellicht wordt verkocht. Een reden daarvoor zou kunnen zijn dat de investeerders, na het mislopen van een beursgang (waarbij de waarde werd geschat op 7,5 miljard euro), toch een deel willen cashen. Een andere reden zou kunnen zijn dat het platform als zelfstandig bedrijf aan kracht wint, omdat ook andere leasemaatschappijen er dan gebruik van kunnen maken. “Wij hebben in dat betreffende artikel geen commentaar gegeven, dat zal ik nu ook niet doen.” (Een week na dit interview werd bekend dat Leaseplan Carnext verzelfstandigt, red.)

Megatrends

Gunning ziet een aantal megatrends die de strategie van Leaseplan ten goede komen. Zoals de elektrificering en het veranderende consumentengedrag. “Abonnementen worden steeds gewoner, kijk naar Netflix en Spotify. Private lease lift daar ook op mee. Op langere termijn zal dit ook voor occasions betekenen dat ze vaker worden geleaset dan gekocht. Hetzelfde geldt voor nieuwe auto’s: elektrificering stuwt het subscription model op, omdat er onzekerheid is over de restwaarde van de auto, de levensduur van de accu en de snelle technologische ontwikkeling. De verhouding tussen autoverkoop en leasing zal daarmee ook verder verschuiven, al durf ik nu niet te zeggen hoe die verhouding er over vijf jaar uitziet. Wel is de transitie naar elektrificering dan volledig ingezet.”

Hoewel Gunning dus wel beweging ziet op de markt van privélease, groeide dit domein bij Leaseplan Corporate ongeveer even snel als de totale vloot, waardoor het percentage in 2018 net als in 2017 op 3 procent ligt. “De kernfocus ligt op corporate bedrijven en MKB, en in mindere mate op de private lease”, zegt Gunning. “We bieden wel gestandaardiseerde producten en diensten aan particulieren aan, zowel in business-to-consumer als business-to-employee, via onze bestaande distributiekanalen om het kostenefficiënt te houden.” De vraag naar private lease is per land ook zeer verschillend; daarom wordt het domein private lease op landenniveau ingevuld (in Nederland is 10 procent van het totale wagenpark private lease).

Klimaatactivisten

Voor de strategie van Leaseplan maakt het volgens de ceo weinig tot niets uit welke aandrijflijnen er in de komende jaren leidend worden. Dat het bedrijf zijn eigen personeelsvloot in 2021 volledig elektrisch wil hebben, en de netto uitstoot van de volledige vloot van 1,8 miljoen auto’s in 2030 tot nul wil reduceren, heeft vooral te maken met duurzaamheid, stelt hij. “Toen ik hier kwam deden we veel aan goede doelen, maar als je ziet dat de transport goed is voor 20 procent van alle CO2-uitstoot, dan denk ik dat je het meeste voor de maatschappij doet door die terug te dringen. Ik snap ook wel dat wij dat niet voor de hele wereld kunnen doen, maar we doen ons deel. Onze medewerkers moeten klimaatactivisten worden en onze klanten ervan overtuigen hun vloot te elektrificeren.”