VNA-directeur Renate Hemerik over autoleasing in een veranderende markt
Leasing en verhuur

Laatste update:

Interview | Renate Hemerik (VNA): ‘Private lease ideaal om particulieren in EV te krijgen’

Foto: VNA

De mijlpaal van 1 miljoen leaseauto’s is eind 2018 bereikt en daar is VNA-directeur Renate Hemerik maar wat trots op. En de groei zet de komende jaren volgens haar absoluut door. “We leven in een economie waarin mensen ontzorgd willen worden: geen grote investeringen vooraf en geen risico’s.” De zaken gaan goed, maar tijd om achterover te leunen is er niet.

Zowel bij zakelijke als private lease is het aantal leaseauto’s in de vloot vorig jaar gegroeid. In het private leasesegment was die groei het grootst: +45,6 procent ten opzichte van 2017. Van de 1 miljoen leaseauto’s in het autoleasepark zijn er inmiddels 150 duizend auto’s (15%) met een private leasecontract. Tegenwoordig draagt vier op de vijf nieuwe ingezette private leaseauto’s het Keurmerk Private Lease. In het zakelijke segment is zowel groei gerealiseerd aan de kant van de personenauto’s als de bedrijfsauto’s.

Gemak

“Bedrijven en consumenten hebben vandaag dag andere vraagstukken rond mobiliteit, dat blijkt ook uit de cijfers”, zegt Hemerik. “Mensen willen een auto gebruiken, maar dan zonder de rompslomp dat het bezit ervan met zich meebrengt. Ze willen gemak in plaats van zorgen. Dat zijn belangrijke triggers om te kiezen voor een leaseauto. Bij private lease zien we dat niet meer alleen kleine auto’s worden geleaset, maar voor steeds grotere types wordt gekozen. Ook de looptijden van de contracten nemen toe.”Bekijk het volledige rapport in de Automotive Kennisbank.

De groei van het aantal leaseregistraties, maar ook van het rijdende leasepark, blijft volgens Hemerik absoluut nog doorzetten. De WLTP, die in september en oktober voor een lichte daling in de registraties zorgde, remt die groei niet. “Het is een bumpy road, maar we moeten nu eenmaal met de WLTP uit de voeten. Het sentiment rond de WLTP is wel gestabiliseerd. Bovendien heb ik veel vertrouwen in het product lease, ook met de markt- en maatschappelijke ontwikkelingen die nu spelen. We gaan namelijk steeds meer naar een deeleconomie toe.” Zij vindt het daarom belangrijk dat leaseauto’s deelbaar worden. “Dan heb ik het niet per se over de hard- en software die daarvoor nodig is. In de leasecontracten zouden geen blokkades meer moeten zitten om te delen. Natuurlijk is het anders bij zakelijke lease, omdat de werkgever de rekening betaalt. Toch zou daar ook een mouw aan te passen moeten zijn.”

Kortzichtig

Daarnaast worden de ontwikkelingen op de EV-markt door de leasebranche, maar ook de fleet- en mobiliteitsmanagers op de voet gevolgd. “Het hangt ervan af of een bedrijf duurzaamheidsambities heeft, pas dan is er meestal interesse in EV-rijden”, aldus Hemerik. “Uiteindelijk bepaalt de klant natuurlijk wat er besteld wordt. Overheden, maar ook steeds meer bedrijven zetten vol in op duurzaam rijden, waardoor ook het aantal EV’s nog steeds stijgt.

Wij vinden het wat kortzichtig dat de politiek alle zakelijke subsidies wil stoppen. 

Het overgrote deel van de EV’s is door de zakelijke markt ingezet en het gros daarvan is een leaseauto. De zakelijke markt heeft in Nederland de basis gelegd voor elektrisch rijden, inclusief de laadinfrastructuur. We zijn een van Europa’s koplopers als het gaat om elektrisch rijden. Het is jammer dat de politiek alle zakelijke subsidies wil gaan stoppen. Ik snap wel dat het belangrijk is dat de particulier elektrisch rijden gaat omarmen, maar ze vergeten wat er allemaal al bereikt is dankzij de zakelijke markt. Wij vinden het wat kortzichtig om dat nu zonder meer een halt toe te roepen.”

Onrendabele kop

De volgende stap is ook de particulier in een EV te krijgen. De beste manier is dan private lease, meent Hemerik. “Consumenten hoeven dan geen grote investering vooraf te doen, ze lopen geen risico’s en ze worden begeleid met alles dat komt kijken bij het rijden van een EV. Consumenten willen niet het risico lopen dat de restwaarde van de auto lager uitvalt dan verwacht. Ook de levensduur van de accu is een zorgenpunt. Dat nemen leasemaatschappijen uit handen. Zo lang het prijsverschil tussen een elektrische en een conventionele auto zo groot blijft, stapt de consument niet over op elektrisch rijden. De onrendabele kop moet eraf. Daar wordt wel enorm hard aan gewerkt in het Klimaatakkoord. Een ander breekpunt is dat er weinig aanbod is van kleinere EV’s. En als die modellen er al zijn of komen, is het de vraag hoeveel daarvan aan Nederland worden geleverd. In Europa is er veel onderlinge concurrentie tussen landen om EV’s te krijgen.”

Mobiliteitsabonnement

EV’s zijn bovendien een gouden toekomst beloofd als deelauto. Ook in de verschuiving van traditionele lease naar mobiliteit spelen leasemaatschappijen volgens Hemerik een belangrijke rol. “De traditionele contracten waarbij een werknemer of een particulier de berijder is van een auto, veranderen wellicht van vorm. Het kan zijn dat in de toekomst iemand mobiliteit afneem in de vorm van een abonnement. Of dat het contract met een persoon niet direct gekoppeld is aan één auto.” Bedrijven kijken tegenwoordig kritisch wie vandaag de dag een leaseauto krijgt toegewezen. “Het onderwerp is verbreed: het is niet meer of iemand wel of geen auto krijgt, maar wat voor mobiliteit bij iemand past.

Er zijn veel factoren van belang, waaronder de functie, werkzaamheden,  woon-werkafstand, de mobiliteitsbehoefte. Het is goed dat verder wordt gekeken dan alleen de auto. Toch zijn deelauto’s en het OV ook niet voor iedereen weggelegd. Er zijn verschillende groepen reizigers/gebruikers die hun mobiliteit verschillend indelen.”

Veiligheid

Het is aan de leasemaatschappijen om te blijven meebewegen met de wensen van klanten en plannen van de overheid. “Dat is uitdagend, maar wel heel leuk. Daarnaast moeten we ook de verkeersveiligheid niet uit het oog verliezen”, meent Hemerik. Het aantal jaarlijkse verkeersslachtoffers neemt fors toe en leasemaatschappijen kunnen volgens haar een belangrijke rol spelen om die groei een halt toe te roepen. “Mensen zijn vaak afgeleid in het verkeer, zowel in de auto als op de fiets of andere modaliteiten. Vaak door hun smartphone of het entertainmentsysteem in de auto. Die technologische ontwikkelingen kunnen we niet tegenhouden, maar ons gedrag kunnen we wel aanpassen.

Werkgevers moeten niet van hun personeel verwachten dat ze continu bereikbaar zijn via app of mail. Dat kan echt niet, we moeten daarbij echt komen tot een nieuwe sociale norm. Verkeersveiligheid verdient een plek in het mobiliteitsbeleid en wij moeten helpen dat gesprek op tafel te krijgen in de boardrooms. Het is gelukt met CO2-reductie en in maatschappelijk opzicht ook met het alcoholgedrag in het verkeer. Dan moet het smartphonegebruik ook te stoppen zijn achter het stuur.” Zij wijst ook op de inzet en het gebruik van ADAS-systemen die de verkeersveiligheid vergroten. “We kunnen fleetowners beter informeren, bijvoorbeeld welke systemen daadwerkelijk noodhulp bieden en de veiligheid van hun medewerkers kan vergroten.”

schermafbeelding 2019 05 10 om 13.30.29

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Interview | Renate Hemerik (VNA): ‘Private lease ideaal om particulieren in EV te krijgen’ | Fleet&Mobility
VNA-directeur Renate Hemerik over autoleasing in een veranderende markt

Interview | Renate Hemerik (VNA): ‘Private lease ideaal om particulieren in EV te krijgen’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Foto: VNA

Zowel bij zakelijke als private lease is het aantal leaseauto’s in de vloot vorig jaar gegroeid. In het private leasesegment was die groei het grootst: +45,6 procent ten opzichte van 2017. Van de 1 miljoen leaseauto’s in het autoleasepark zijn er inmiddels 150 duizend auto’s (15%) met een private leasecontract. Tegenwoordig draagt vier op de vijf nieuwe ingezette private leaseauto’s het Keurmerk Private Lease. In het zakelijke segment is zowel groei gerealiseerd aan de kant van de personenauto’s als de bedrijfsauto’s.

Gemak

“Bedrijven en consumenten hebben vandaag dag andere vraagstukken rond mobiliteit, dat blijkt ook uit de cijfers”, zegt Hemerik. “Mensen willen een auto gebruiken, maar dan zonder de rompslomp dat het bezit ervan met zich meebrengt. Ze willen gemak in plaats van zorgen. Dat zijn belangrijke triggers om te kiezen voor een leaseauto. Bij private lease zien we dat niet meer alleen kleine auto’s worden geleaset, maar voor steeds grotere types wordt gekozen. Ook de looptijden van de contracten nemen toe.”Bekijk het volledige rapport in de Automotive Kennisbank.

De groei van het aantal leaseregistraties, maar ook van het rijdende leasepark, blijft volgens Hemerik absoluut nog doorzetten. De WLTP, die in september en oktober voor een lichte daling in de registraties zorgde, remt die groei niet. “Het is een bumpy road, maar we moeten nu eenmaal met de WLTP uit de voeten. Het sentiment rond de WLTP is wel gestabiliseerd. Bovendien heb ik veel vertrouwen in het product lease, ook met de markt- en maatschappelijke ontwikkelingen die nu spelen. We gaan namelijk steeds meer naar een deeleconomie toe.” Zij vindt het daarom belangrijk dat leaseauto’s deelbaar worden. “Dan heb ik het niet per se over de hard- en software die daarvoor nodig is. In de leasecontracten zouden geen blokkades meer moeten zitten om te delen. Natuurlijk is het anders bij zakelijke lease, omdat de werkgever de rekening betaalt. Toch zou daar ook een mouw aan te passen moeten zijn.”

Kortzichtig

Daarnaast worden de ontwikkelingen op de EV-markt door de leasebranche, maar ook de fleet- en mobiliteitsmanagers op de voet gevolgd. “Het hangt ervan af of een bedrijf duurzaamheidsambities heeft, pas dan is er meestal interesse in EV-rijden”, aldus Hemerik. “Uiteindelijk bepaalt de klant natuurlijk wat er besteld wordt. Overheden, maar ook steeds meer bedrijven zetten vol in op duurzaam rijden, waardoor ook het aantal EV’s nog steeds stijgt.

Wij vinden het wat kortzichtig dat de politiek alle zakelijke subsidies wil stoppen. 

Het overgrote deel van de EV’s is door de zakelijke markt ingezet en het gros daarvan is een leaseauto. De zakelijke markt heeft in Nederland de basis gelegd voor elektrisch rijden, inclusief de laadinfrastructuur. We zijn een van Europa’s koplopers als het gaat om elektrisch rijden. Het is jammer dat de politiek alle zakelijke subsidies wil gaan stoppen. Ik snap wel dat het belangrijk is dat de particulier elektrisch rijden gaat omarmen, maar ze vergeten wat er allemaal al bereikt is dankzij de zakelijke markt. Wij vinden het wat kortzichtig om dat nu zonder meer een halt toe te roepen.”

Onrendabele kop

De volgende stap is ook de particulier in een EV te krijgen. De beste manier is dan private lease, meent Hemerik. “Consumenten hoeven dan geen grote investering vooraf te doen, ze lopen geen risico’s en ze worden begeleid met alles dat komt kijken bij het rijden van een EV. Consumenten willen niet het risico lopen dat de restwaarde van de auto lager uitvalt dan verwacht. Ook de levensduur van de accu is een zorgenpunt. Dat nemen leasemaatschappijen uit handen. Zo lang het prijsverschil tussen een elektrische en een conventionele auto zo groot blijft, stapt de consument niet over op elektrisch rijden. De onrendabele kop moet eraf. Daar wordt wel enorm hard aan gewerkt in het Klimaatakkoord. Een ander breekpunt is dat er weinig aanbod is van kleinere EV’s. En als die modellen er al zijn of komen, is het de vraag hoeveel daarvan aan Nederland worden geleverd. In Europa is er veel onderlinge concurrentie tussen landen om EV’s te krijgen.”

Mobiliteitsabonnement

EV’s zijn bovendien een gouden toekomst beloofd als deelauto. Ook in de verschuiving van traditionele lease naar mobiliteit spelen leasemaatschappijen volgens Hemerik een belangrijke rol. “De traditionele contracten waarbij een werknemer of een particulier de berijder is van een auto, veranderen wellicht van vorm. Het kan zijn dat in de toekomst iemand mobiliteit afneem in de vorm van een abonnement. Of dat het contract met een persoon niet direct gekoppeld is aan één auto.” Bedrijven kijken tegenwoordig kritisch wie vandaag de dag een leaseauto krijgt toegewezen. “Het onderwerp is verbreed: het is niet meer of iemand wel of geen auto krijgt, maar wat voor mobiliteit bij iemand past.

Er zijn veel factoren van belang, waaronder de functie, werkzaamheden,  woon-werkafstand, de mobiliteitsbehoefte. Het is goed dat verder wordt gekeken dan alleen de auto. Toch zijn deelauto’s en het OV ook niet voor iedereen weggelegd. Er zijn verschillende groepen reizigers/gebruikers die hun mobiliteit verschillend indelen.”

Veiligheid

Het is aan de leasemaatschappijen om te blijven meebewegen met de wensen van klanten en plannen van de overheid. “Dat is uitdagend, maar wel heel leuk. Daarnaast moeten we ook de verkeersveiligheid niet uit het oog verliezen”, meent Hemerik. Het aantal jaarlijkse verkeersslachtoffers neemt fors toe en leasemaatschappijen kunnen volgens haar een belangrijke rol spelen om die groei een halt toe te roepen. “Mensen zijn vaak afgeleid in het verkeer, zowel in de auto als op de fiets of andere modaliteiten. Vaak door hun smartphone of het entertainmentsysteem in de auto. Die technologische ontwikkelingen kunnen we niet tegenhouden, maar ons gedrag kunnen we wel aanpassen.

Werkgevers moeten niet van hun personeel verwachten dat ze continu bereikbaar zijn via app of mail. Dat kan echt niet, we moeten daarbij echt komen tot een nieuwe sociale norm. Verkeersveiligheid verdient een plek in het mobiliteitsbeleid en wij moeten helpen dat gesprek op tafel te krijgen in de boardrooms. Het is gelukt met CO2-reductie en in maatschappelijk opzicht ook met het alcoholgedrag in het verkeer. Dan moet het smartphonegebruik ook te stoppen zijn achter het stuur.” Zij wijst ook op de inzet en het gebruik van ADAS-systemen die de verkeersveiligheid vergroten. “We kunnen fleetowners beter informeren, bijvoorbeeld welke systemen daadwerkelijk noodhulp bieden en de veiligheid van hun medewerkers kan vergroten.”

schermafbeelding 2019 05 10 om 13.30.29