Automotive stuwt cijfers Tomtom op

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het Amsterdamse satnav bedrijf draaide over heel 2022 een omzet van 536,3 miljoen euro. (Foto: Tomtom)

“Ik ben tevreden met de vooruitgang die we in 2022 hebben gemaakt. Die wordt gedreven door de introductie van het nieuwe Tomtom Maps Platform en een record 2,4 miljard euro aan achterstanden bij Automotive. De uitrol van het platform en verbeterde kaarten zullen klanten in 2023 een bredere geografische dekking, meer details en snellere updates bieden. Dat zal een verdere groei van onze location technology omzet ondersteunen”, aldus Goddijn in het jaarbericht.

Samenwerkingen

Goddijn meldt verder dat de recent aangekondigde samenwerking met Amazon Web Services, Meta en Microsoft ‘zal helpen om een set van wereldwijde standaarden voor kaarten vast te stellen waarvan klanten op ons Maps Platform kunnen profiteren.’ Samen richtte ze de Overture Maps Foundation op die een open standaard voor interoperationele kaartendata moet vestigen.

Verder sloot het bedrijf ook een nieuwe overeenkomst met Stellantis voor de levering van kaarten, navigatiesoftware en connected services voor het ‘next-generation digital cockpit platform’ van Stellantis.

Jaaromzet van 536,3 miljoen

Tomtom draaide over heel 2022 een omzet van 536,3 miljoen euro, dat is 6 procent meer dan in het voorafgaande jaar. Location Technology leverde 436,4 miljoen van die omzet op, de consumentenmarkt (satnav kastjes e.d.)  99,9 miljoen. De operationele kosten namen echter met 9 procent toe naar 547,3 miljoen waardoor het nettoverlies uiteindelijk opliep van 94,7 naar 102,7 miljoen euro. In het laatste kwartaal daalde dat verlies echter wel van 38,8 miljoen in 2021 naar 8,8 miljoen afgelopen jaar. De cijfers werden op de beurs met een flinke koerswinst gewaardeerd.

Automotive stuwt cijfers Tomtom op | Fleet&Mobility

Automotive stuwt cijfers Tomtom op

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het Amsterdamse satnav bedrijf draaide over heel 2022 een omzet van 536,3 miljoen euro. (Foto: Tomtom)

“Ik ben tevreden met de vooruitgang die we in 2022 hebben gemaakt. Die wordt gedreven door de introductie van het nieuwe Tomtom Maps Platform en een record 2,4 miljard euro aan achterstanden bij Automotive. De uitrol van het platform en verbeterde kaarten zullen klanten in 2023 een bredere geografische dekking, meer details en snellere updates bieden. Dat zal een verdere groei van onze location technology omzet ondersteunen”, aldus Goddijn in het jaarbericht.

Samenwerkingen

Goddijn meldt verder dat de recent aangekondigde samenwerking met Amazon Web Services, Meta en Microsoft ‘zal helpen om een set van wereldwijde standaarden voor kaarten vast te stellen waarvan klanten op ons Maps Platform kunnen profiteren.’ Samen richtte ze de Overture Maps Foundation op die een open standaard voor interoperationele kaartendata moet vestigen.

Verder sloot het bedrijf ook een nieuwe overeenkomst met Stellantis voor de levering van kaarten, navigatiesoftware en connected services voor het ‘next-generation digital cockpit platform’ van Stellantis.

Jaaromzet van 536,3 miljoen

Tomtom draaide over heel 2022 een omzet van 536,3 miljoen euro, dat is 6 procent meer dan in het voorafgaande jaar. Location Technology leverde 436,4 miljoen van die omzet op, de consumentenmarkt (satnav kastjes e.d.)  99,9 miljoen. De operationele kosten namen echter met 9 procent toe naar 547,3 miljoen waardoor het nettoverlies uiteindelijk opliep van 94,7 naar 102,7 miljoen euro. In het laatste kwartaal daalde dat verlies echter wel van 38,8 miljoen in 2021 naar 8,8 miljoen afgelopen jaar. De cijfers werden op de beurs met een flinke koerswinst gewaardeerd.