Amersfoort overweegt deelauto’s tegen parkeerdruk

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt het AD.

De deelauto’s zouden de behoefte aan parkeerplekken drukken en zo het probleem oplossen. In de gemeenteraad vindt dit plan echter weinig weerklank. Het effect van deelauto’s op parkeerproblematiek zou onbewezen zijn, de gemeente zou te makkelijk over de planningsfout heenstappen, deelauto’s zouden geen oplossing zijn voor het probleem. De SP-fractie zegt een alternatief plan voor te bereiden.

In het Hogekwartier in Amersfoort worden 820 woningen gebouwd, waarvan 400 huurwoningen (36% sociale huur). In de nieuwe wijk waren parkeergarages gepland, maar die bleken te duur: de kosten zouden niet kunnen worden doorberekend aan de bewoners. Door het schrappen van de garages ontstaat een tekort aan parkeerplaatsen ten opzichte van de norm van 1,5 parkeerplaats per woning.

Volgens directeur Koos Koolstra van woningbouwcorporatie De Alliantie, die de wijk ontwikkelt, is die norm ook veel te hoog: voor sociale huurwoningen is de behoefte ruim lager dan één plek per woning, zo hield hij de gemeenteraad voor.

Amersfoort overweegt deelauto’s tegen parkeerdruk | Fleet&Mobility

Amersfoort overweegt deelauto’s tegen parkeerdruk

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt het AD.

De deelauto’s zouden de behoefte aan parkeerplekken drukken en zo het probleem oplossen. In de gemeenteraad vindt dit plan echter weinig weerklank. Het effect van deelauto’s op parkeerproblematiek zou onbewezen zijn, de gemeente zou te makkelijk over de planningsfout heenstappen, deelauto’s zouden geen oplossing zijn voor het probleem. De SP-fractie zegt een alternatief plan voor te bereiden.

In het Hogekwartier in Amersfoort worden 820 woningen gebouwd, waarvan 400 huurwoningen (36% sociale huur). In de nieuwe wijk waren parkeergarages gepland, maar die bleken te duur: de kosten zouden niet kunnen worden doorberekend aan de bewoners. Door het schrappen van de garages ontstaat een tekort aan parkeerplaatsen ten opzichte van de norm van 1,5 parkeerplaats per woning.

Volgens directeur Koos Koolstra van woningbouwcorporatie De Alliantie, die de wijk ontwikkelt, is die norm ook veel te hoog: voor sociale huurwoningen is de behoefte ruim lager dan één plek per woning, zo hield hij de gemeenteraad voor.