Infrastructuur

Laatste update:

Shell opent snellaadpunten met Allego

Shell heeft een samenwerking gesloten met laadpaalleverancier Allego voor het aanleggen van snellaadstations op Nederlandse en Britse locaties.

Dat meldt Allego.

Medio mei maakte de oliemaatschappij bekend dat het ten minste tien tankstations in de Randstad wil uitrusten met snelladers. Nu blijkt de keuze voor de levering daarvan gevallen op Allego, een dochter van netwerkbedrijf Alliander. Eind 2016 lekte uit dat Shell stroom wil gaan verkopen in het Verenigd Koninkrijk.

Aandacht

Tegen Fleet&Mobility zegt Harold Langenberg, hoofd strategie en communicatie van Allego: “Tot nu toe hebben wij 220 operationele snelladers in Nederland, België en Duitsland. Die staan bijvoorbeeld opgesteld bij supermarktketens, retailers en hotels. De samenwerking met Shell luidt een nieuwe vorm in: onze snelladers worden opgenomen in het Shell-concept, als onderdeel van het servicepakket. Dat past in de tendens van het afgelopen jaar waarin veel serieuze aandacht wordt geschonken aan elektrische mobiliteit.”

Niveau

Langenberg verwijst naar het rapport van ING van vorige week, dat een doorbraak van elektrisch rijden afhankelijk is van voldoende beschikbare laadinfrastructuur. “We bewegen van een nichemarkt naar een massamarkt. Bedrijven als Shell begrijpen heel goed dat het aanbieden van de juiste infrastructuur op het juiste moment waarde toevoegt. Deze samenwerking gaat helpen om de consument uiteindelijk voor elektrisch rijden te laten kiezen: als je om je heen ziet dat er laadinfrastructuur op niveau beschikbaar is, dan is dat een zorg minder in de overweging.”

Open protocollen

Volgens Langenberg delen Allego en Shell de ambitie om zo veel mogelijk barrières weg te nemen voor elektrisch rijden en te laten zien dat het een volwaardig alternatief is voor conventionele brandstoffen. “Onze visie is dat laadinfrastructuur een open karakter en open protocollen moet hebben, zodat elke elektrische rijder er met elk pasje terecht kan.”

Shell geeft geen inhoudelijk commentaar op waarom de keuze op Allego gevallen is. Wel zegt het bedrijf dit jaar in totaal zo’n twintig pompen in de omgeving van Londen, Derby en de Randstad te willen neerzetten. Een van deze laadfaciliteiten komt op het onlangs geopende Shell-station Peulwijk-Oost aan de A4.

Allego werd in december 2016 door de rechter tot de orde geroepen omdat het bedrijf zich zou hebben voorgedaan als energieleverancier. En dat mag niet als dochter van de publieke netwerkbeheerder. Wel mag het laadpalen aanleggen en onderhouden en laadtransacties afwikkelen. De energie voor Nederlandse Allego-laadpalen wordt geleverd door Vandebron.

Shell opent snellaadpunten met Allego | Fleet&Mobility

Shell opent snellaadpunten met Allego

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Allego.

Medio mei maakte de oliemaatschappij bekend dat het ten minste tien tankstations in de Randstad wil uitrusten met snelladers. Nu blijkt de keuze voor de levering daarvan gevallen op Allego, een dochter van netwerkbedrijf Alliander. Eind 2016 lekte uit dat Shell stroom wil gaan verkopen in het Verenigd Koninkrijk.

Aandacht

Tegen Fleet&Mobility zegt Harold Langenberg, hoofd strategie en communicatie van Allego: “Tot nu toe hebben wij 220 operationele snelladers in Nederland, België en Duitsland. Die staan bijvoorbeeld opgesteld bij supermarktketens, retailers en hotels. De samenwerking met Shell luidt een nieuwe vorm in: onze snelladers worden opgenomen in het Shell-concept, als onderdeel van het servicepakket. Dat past in de tendens van het afgelopen jaar waarin veel serieuze aandacht wordt geschonken aan elektrische mobiliteit.”

Niveau

Langenberg verwijst naar het rapport van ING van vorige week, dat een doorbraak van elektrisch rijden afhankelijk is van voldoende beschikbare laadinfrastructuur. “We bewegen van een nichemarkt naar een massamarkt. Bedrijven als Shell begrijpen heel goed dat het aanbieden van de juiste infrastructuur op het juiste moment waarde toevoegt. Deze samenwerking gaat helpen om de consument uiteindelijk voor elektrisch rijden te laten kiezen: als je om je heen ziet dat er laadinfrastructuur op niveau beschikbaar is, dan is dat een zorg minder in de overweging.”

Open protocollen

Volgens Langenberg delen Allego en Shell de ambitie om zo veel mogelijk barrières weg te nemen voor elektrisch rijden en te laten zien dat het een volwaardig alternatief is voor conventionele brandstoffen. “Onze visie is dat laadinfrastructuur een open karakter en open protocollen moet hebben, zodat elke elektrische rijder er met elk pasje terecht kan.”

Shell geeft geen inhoudelijk commentaar op waarom de keuze op Allego gevallen is. Wel zegt het bedrijf dit jaar in totaal zo’n twintig pompen in de omgeving van Londen, Derby en de Randstad te willen neerzetten. Een van deze laadfaciliteiten komt op het onlangs geopende Shell-station Peulwijk-Oost aan de A4.

Allego werd in december 2016 door de rechter tot de orde geroepen omdat het bedrijf zich zou hebben voorgedaan als energieleverancier. En dat mag niet als dochter van de publieke netwerkbeheerder. Wel mag het laadpalen aanleggen en onderhouden en laadtransacties afwikkelen. De energie voor Nederlandse Allego-laadpalen wordt geleverd door Vandebron.