Waterstofbussen moeten per dieplader naar het tankstation

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt RTV Noord.

De bussen zijn begin dit jaar aangeschaft als onderdeel van een samenwerking tussen Qbuzz,  OV-bureau Groningen Drenthe, gasleverancier Akzo Nobel en tankstationleverancier Pitpoint. Die twee laatste partijen bouwen een tankstation in Delfzijl, maar dat is nog niet af. Bij Pitpoint was niet direct iemand aanwezig die kon zeggen wanneer het tankstation geopend zal worden.

“Het hoort bij de proeffase waar we nu in zitten”, zei directeur Astrid Veldhuizen van QBuzz Groningen en Drenthe tegen RTL Z. “De bussen zijn nog niet in de dienstregeling opgenomen. We zijn ze aan het testen met onder meer de brandweer. Chauffeurs moeten er mee leren omgaan. En bij evenementen van de politiek laten we de bus zien.” Qbuzz werd onlangs overgenomen van NS door Busitalia.

Tijdelijk

Behalve het Helmondse waterstoftankstation telt Nederland slechts één ander openbaar vulpunt. Dat staat in Rhoon. Die situatie duurt echter niet lang, verzekert René Brons, directeur business development bij Holthausen. Het bedrijf uit Hoogezand bouwde eerder dit jaar een straatveegmachine om tot waterstofvoertuig voor de stad Groningen. Begin september installeert Holthausen een tijdelijke tankinstallatie voor waterstof in Groningen. Behalve de straatveger zullen ook de Qbuzz-bussen en een vuilniswagen op waterstof daar gaan tanken.

“Wij zijn nu nog bezig met het testen van die installatie”, aldus Brons. “Onderdeel van de tests is het vullen van de straatveger, die we ook nog aan het testen zijn”, zegt Brons. “De volumes die nodig zijn om een bus vol te tanken zijn echter te groot in deze fase.” De bussen van Qbuzz kunnen 40 kilo waterstof tanken. Vanaf september kunnen de bussen wel terecht bij het tijdelijke Groningse station van Holthausen.

Grootschalig

Holthausen ontwikkelt bovendien een waterstoftankstation op het industrieterrein Westpoort aan de rand van de stad. Daarnaast wil het bedrijf waterstoftankstations aanleggen in Emmen, Assen en Leeuwarden. Ook tankstation Green Planet in Pesse krijgt een waterstofpomp; ondernemer Edward Doorten werkt voorts aan twee vulpunten in Heerenveen en Meppel, meldt het Dagblad van het Noorden. Pitpoint zegt tegenover Fleet&Mobility dat degene die meer weet van de uitrol van waterstofstations van het bedrijf op vakantie is.

Dit voorjaar maakten Gasunie en New Energy Stock bekend dat zij in de Eemshaven grootschalig waterstof willen gaan maken. Daartoe zet Gasunie tienduizend zonnepanelen neer en zoekt het bovendien aansluiting bij het verdeelstation van hoogspanningsnetbeheerder Tennet. Daar wordt een hoogspanningskabel naartoe getrokken uit Denemarken, waar veel windenergie wordt opgewekt; overschotten uit Denemarken en van windparken ten noorden van de Waddeneilanden kunnen zo worden omgezet in waterstof. In september 2018 moet de installatie operationeel worden. Volgens de Gasunie kan die waterstof via het gasnetwerk worden verspreid door Nederland en Europa, wanneer van aardgas wordt afgestapt. De provincie Groningen omarmt het concept en zet in op een strategie om het noorden tot “centrum van de waterstofeconomie” te maken.

Waterstofbussen moeten per dieplader naar het tankstation | Fleet&Mobility

Waterstofbussen moeten per dieplader naar het tankstation

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt RTV Noord.

De bussen zijn begin dit jaar aangeschaft als onderdeel van een samenwerking tussen Qbuzz,  OV-bureau Groningen Drenthe, gasleverancier Akzo Nobel en tankstationleverancier Pitpoint. Die twee laatste partijen bouwen een tankstation in Delfzijl, maar dat is nog niet af. Bij Pitpoint was niet direct iemand aanwezig die kon zeggen wanneer het tankstation geopend zal worden.

“Het hoort bij de proeffase waar we nu in zitten”, zei directeur Astrid Veldhuizen van QBuzz Groningen en Drenthe tegen RTL Z. “De bussen zijn nog niet in de dienstregeling opgenomen. We zijn ze aan het testen met onder meer de brandweer. Chauffeurs moeten er mee leren omgaan. En bij evenementen van de politiek laten we de bus zien.” Qbuzz werd onlangs overgenomen van NS door Busitalia.

Tijdelijk

Behalve het Helmondse waterstoftankstation telt Nederland slechts één ander openbaar vulpunt. Dat staat in Rhoon. Die situatie duurt echter niet lang, verzekert René Brons, directeur business development bij Holthausen. Het bedrijf uit Hoogezand bouwde eerder dit jaar een straatveegmachine om tot waterstofvoertuig voor de stad Groningen. Begin september installeert Holthausen een tijdelijke tankinstallatie voor waterstof in Groningen. Behalve de straatveger zullen ook de Qbuzz-bussen en een vuilniswagen op waterstof daar gaan tanken.

“Wij zijn nu nog bezig met het testen van die installatie”, aldus Brons. “Onderdeel van de tests is het vullen van de straatveger, die we ook nog aan het testen zijn”, zegt Brons. “De volumes die nodig zijn om een bus vol te tanken zijn echter te groot in deze fase.” De bussen van Qbuzz kunnen 40 kilo waterstof tanken. Vanaf september kunnen de bussen wel terecht bij het tijdelijke Groningse station van Holthausen.

Grootschalig

Holthausen ontwikkelt bovendien een waterstoftankstation op het industrieterrein Westpoort aan de rand van de stad. Daarnaast wil het bedrijf waterstoftankstations aanleggen in Emmen, Assen en Leeuwarden. Ook tankstation Green Planet in Pesse krijgt een waterstofpomp; ondernemer Edward Doorten werkt voorts aan twee vulpunten in Heerenveen en Meppel, meldt het Dagblad van het Noorden. Pitpoint zegt tegenover Fleet&Mobility dat degene die meer weet van de uitrol van waterstofstations van het bedrijf op vakantie is.

Dit voorjaar maakten Gasunie en New Energy Stock bekend dat zij in de Eemshaven grootschalig waterstof willen gaan maken. Daartoe zet Gasunie tienduizend zonnepanelen neer en zoekt het bovendien aansluiting bij het verdeelstation van hoogspanningsnetbeheerder Tennet. Daar wordt een hoogspanningskabel naartoe getrokken uit Denemarken, waar veel windenergie wordt opgewekt; overschotten uit Denemarken en van windparken ten noorden van de Waddeneilanden kunnen zo worden omgezet in waterstof. In september 2018 moet de installatie operationeel worden. Volgens de Gasunie kan die waterstof via het gasnetwerk worden verspreid door Nederland en Europa, wanneer van aardgas wordt afgestapt. De provincie Groningen omarmt het concept en zet in op een strategie om het noorden tot “centrum van de waterstofeconomie” te maken.