Duitse miljoenen voor 25 Fastned-stations

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Fastned.

Eerder dit jaar maakte Fastned bekend dat het 14 locaties in Duitsland had verworven. Kyra Hartlief, woordvoerder van Fastned, zegt tegen Fleet&Mobility dat het bedrijf deze 14 locaties heeft opgevoerd voor het subsidieprogramma. “Destijds zaten er nog enkele locaties in de pijplijn. Die zorgen voor nog betere dekking door heel Duitsland”. Daarmee komt de teller op 25 Fastned-stations in Duitsland.

Groen

De Duitse overheid wil tot 2020 een dekkend netwerk van 15 duizend laadpunten aanleggen. Daarvoor heeft het ministerie van Verkeer begin dit jaar een subsidieprogramma gelanceerd: bedrijven kunnen per station tot 40 procent van hun investering gesubsidieerd krijgen. Voorwaarde is dat het station energie levert uit hernieuwbare bron.

“Wij werkten altijd al met groene energie”, aldus Hartlief. “Onze stations zijn uitgerust met een dak van zonnepanelen, goed voor twee tot drie laadbeurten. Dat is in de toekomst niet genoeg, op meerdere Nederlandse stations schiet dat al een tijdje te kort. In Nederland wordt onze energie geleverd door Greenchoice, vanaf een windpark in Zeewolde. In Duitsland gaan we het op zo’n zelfde manier regelen.”

Tweede ronde

Door de aanleg van laadstations te subsidiëren hoopt Duitsland een drempel weg te nemen voor de acceptatie van elektrisch rijden. Tot nu toe lopen de Duitsers nog niet echt warm voor EV’s, bleek onder meer uit de tweede Automotive Disruption Radar van het (Duitse) onderzoeksinstituut Roland Berger.

Tijdens de overhandiging van de subsidie aan Fastned zei staatssecretaris Rainer Bomba van Verkeer dat er een tweede subsidieronde komt. Hartlief: “Wij gaan zeker proberen om daarvan te profiteren.” Om aanspraak te maken op de subsidie moet de locatie al geregeld zijn. Hoeveel Duitse locaties er nog aan zitten te komen kan Hartlief niet zeggen.

Michiel Langezaal, ceo van Fastned, zegt blij te zijn met de subsidie, omdat deze het break-even point dichterbij brengt. “Dat maakt het voor investeerders aantrekkelijk om te blijven investeren in deze groene infrastructuur. Duitsland staat centraal in onze ambitie voor de bouw van een Europees snellaadnetwerk.”

Duitse miljoenen voor 25 Fastned-stations | Fleet&Mobility

Duitse miljoenen voor 25 Fastned-stations

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Fastned.

Eerder dit jaar maakte Fastned bekend dat het 14 locaties in Duitsland had verworven. Kyra Hartlief, woordvoerder van Fastned, zegt tegen Fleet&Mobility dat het bedrijf deze 14 locaties heeft opgevoerd voor het subsidieprogramma. “Destijds zaten er nog enkele locaties in de pijplijn. Die zorgen voor nog betere dekking door heel Duitsland”. Daarmee komt de teller op 25 Fastned-stations in Duitsland.

Groen

De Duitse overheid wil tot 2020 een dekkend netwerk van 15 duizend laadpunten aanleggen. Daarvoor heeft het ministerie van Verkeer begin dit jaar een subsidieprogramma gelanceerd: bedrijven kunnen per station tot 40 procent van hun investering gesubsidieerd krijgen. Voorwaarde is dat het station energie levert uit hernieuwbare bron.

“Wij werkten altijd al met groene energie”, aldus Hartlief. “Onze stations zijn uitgerust met een dak van zonnepanelen, goed voor twee tot drie laadbeurten. Dat is in de toekomst niet genoeg, op meerdere Nederlandse stations schiet dat al een tijdje te kort. In Nederland wordt onze energie geleverd door Greenchoice, vanaf een windpark in Zeewolde. In Duitsland gaan we het op zo’n zelfde manier regelen.”

Tweede ronde

Door de aanleg van laadstations te subsidiëren hoopt Duitsland een drempel weg te nemen voor de acceptatie van elektrisch rijden. Tot nu toe lopen de Duitsers nog niet echt warm voor EV’s, bleek onder meer uit de tweede Automotive Disruption Radar van het (Duitse) onderzoeksinstituut Roland Berger.

Tijdens de overhandiging van de subsidie aan Fastned zei staatssecretaris Rainer Bomba van Verkeer dat er een tweede subsidieronde komt. Hartlief: “Wij gaan zeker proberen om daarvan te profiteren.” Om aanspraak te maken op de subsidie moet de locatie al geregeld zijn. Hoeveel Duitse locaties er nog aan zitten te komen kan Hartlief niet zeggen.

Michiel Langezaal, ceo van Fastned, zegt blij te zijn met de subsidie, omdat deze het break-even point dichterbij brengt. “Dat maakt het voor investeerders aantrekkelijk om te blijven investeren in deze groene infrastructuur. Duitsland staat centraal in onze ambitie voor de bouw van een Europees snellaadnetwerk.”