Infrastructuur

Laatste update:

Energiebedrijf Eon stapt in ratrace om laadpalen

Foto: Eon

Het Duitse energiebedrijf Eon heeft aangekondigd tot en met 2020 4 duizend extra snelladers te plaatsen op strategische punten in Europa. Eon beschikt op dit moment al over 6 duizend laadstations in Europa.

Dit meldt Eon.

Het bedrijf wil op veel verschillende plaatsen snelladers realiseren: winkelcentra, buurthuizen, parkeerplaatsen en wegrestaurants/tankstations langs de snelweg. Langs de Duitse Noord-Zuidassen komt een netwerk van laadstations, dat het mogelijk maakt om het land volledig elektrisch te doorkruisen, zonder extreem lange wachttijden aan de ‘pomp’. De laders van Eon zouden met een maximaal vermogen van 350 kW vergelijkbaar zijn met de turbochargers van Tesla. Na een half uur laden kan daarmee zo’n 250 kilometer worden gereden.

Eon heeft voor het Duitse netwerk een overeenkomst gesloten met snelwegketen Tank und Rast.

Concurrentie

De bekendmaking van Eon komt tactisch gezien op een schitterend moment, constateren diverse media, waaronder het Franse Autotitre.com. Vorige week presenteerden Duitse autofabrikanten ‘Ionity’, de naam van hun gezamenlijke plannen om tot 2020 langs de Europese snelwegen 400 laadstations aan te leggen. Ook daarbij werden de vestigingen van Tank und Rast genoemd als mogelijke vestigingslocaties. Die plannen lijken nu wel heel bescheiden in vergelijking met de doelstellingen van 4 duizend exemplaren van Eon.

Ook het Nederlandse Fastned doet mee aan de race om elektrische laadstations langs de Europese snelwegen. Shell werkt aan een eigen netwerk. Het aantal mensen dat elektrisch laadt langs de snelweg is overigens nog steeds zeer beperkt, zo ontvangt een Fastned-station in Nederland per dag gemiddeld drie auto’s. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Maarten
Energiebedrijf Eon stapt in ratrace om laadpalen | Fleet&Mobility

Energiebedrijf Eon stapt in ratrace om laadpalen

Maarten Maarten
• Laatste update:
Foto: Eon

Dit meldt Eon.

Het bedrijf wil op veel verschillende plaatsen snelladers realiseren: winkelcentra, buurthuizen, parkeerplaatsen en wegrestaurants/tankstations langs de snelweg. Langs de Duitse Noord-Zuidassen komt een netwerk van laadstations, dat het mogelijk maakt om het land volledig elektrisch te doorkruisen, zonder extreem lange wachttijden aan de ‘pomp’. De laders van Eon zouden met een maximaal vermogen van 350 kW vergelijkbaar zijn met de turbochargers van Tesla. Na een half uur laden kan daarmee zo’n 250 kilometer worden gereden.

Eon heeft voor het Duitse netwerk een overeenkomst gesloten met snelwegketen Tank und Rast.

Concurrentie

De bekendmaking van Eon komt tactisch gezien op een schitterend moment, constateren diverse media, waaronder het Franse Autotitre.com. Vorige week presenteerden Duitse autofabrikanten ‘Ionity’, de naam van hun gezamenlijke plannen om tot 2020 langs de Europese snelwegen 400 laadstations aan te leggen. Ook daarbij werden de vestigingen van Tank und Rast genoemd als mogelijke vestigingslocaties. Die plannen lijken nu wel heel bescheiden in vergelijking met de doelstellingen van 4 duizend exemplaren van Eon.

Ook het Nederlandse Fastned doet mee aan de race om elektrische laadstations langs de Europese snelwegen. Shell werkt aan een eigen netwerk. Het aantal mensen dat elektrisch laadt langs de snelweg is overigens nog steeds zeer beperkt, zo ontvangt een Fastned-station in Nederland per dag gemiddeld drie auto’s.