Minister zet streep door Amsterdams tolplan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De gemeente wil de druk op de binnenstad van Amsterdam verminderen. (Foto: Shutterstock)

De minister meldde gisteren dat ze niet meewerkt aan het plan van Amsterdam om tol te heffen.

De VVD-minister gaat daarmee in tegen het plan van de Amsterdamse VVD-wethouder Pieter Litjens om naar Londens voorbeeld een tolheffing voor het centrum in te voeren. Zo zou de stad worden ontlast. De VVD wil geen lappendeken aan individuele maatregelen die door steden getroffen worden. Bovendien lijkt dit te veel op rekeningrijden, zegt Van Nieuwenhuizen. “Het regeerakkoord is helder: er komt geen vorm van rekeningrijden.” 

In Amsterdam is dit jaar al een milieuzone van start gegaan voor vervuilende tweewielers.

Onderzoek

De ANWB reageerde gisteren gepikeerd op de plannen van Litjens. Maar volgens de bond wordt de soep niet zo heet gegeten: er zouden slechts mogelijke opties geopperd zijn door het college van B&W. Uit onderzoek van Tomtom blijkt dat veertig tot zestig procent van het verkeer in het centrum daar niet moet zijn. Door allerlei maatregelen zou dit verkeer uit het centrum gehouden moeten worden. Daarbij wordt gedacht aan het opknippen van straten, invoeren van eenrichtingsverkeer en het onaantrekkelijk maken van routes, meldt het Parool op basis van de onderzoeksresultaten. Door de drukte rijden automobilisten door wijken heen om toch in het centrum te komen, waardoor er extra overlast ontstaat.

In de hoofdstad zijn de coalitiebesprekingen nog gaande. 

 

Minister zet streep door Amsterdams tolplan | Fleet&Mobility

Minister zet streep door Amsterdams tolplan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De gemeente wil de druk op de binnenstad van Amsterdam verminderen. (Foto: Shutterstock)

De minister meldde gisteren dat ze niet meewerkt aan het plan van Amsterdam om tol te heffen.

De VVD-minister gaat daarmee in tegen het plan van de Amsterdamse VVD-wethouder Pieter Litjens om naar Londens voorbeeld een tolheffing voor het centrum in te voeren. Zo zou de stad worden ontlast. De VVD wil geen lappendeken aan individuele maatregelen die door steden getroffen worden. Bovendien lijkt dit te veel op rekeningrijden, zegt Van Nieuwenhuizen. “Het regeerakkoord is helder: er komt geen vorm van rekeningrijden.” 

In Amsterdam is dit jaar al een milieuzone van start gegaan voor vervuilende tweewielers.

Onderzoek

De ANWB reageerde gisteren gepikeerd op de plannen van Litjens. Maar volgens de bond wordt de soep niet zo heet gegeten: er zouden slechts mogelijke opties geopperd zijn door het college van B&W. Uit onderzoek van Tomtom blijkt dat veertig tot zestig procent van het verkeer in het centrum daar niet moet zijn. Door allerlei maatregelen zou dit verkeer uit het centrum gehouden moeten worden. Daarbij wordt gedacht aan het opknippen van straten, invoeren van eenrichtingsverkeer en het onaantrekkelijk maken van routes, meldt het Parool op basis van de onderzoeksresultaten. Door de drukte rijden automobilisten door wijken heen om toch in het centrum te komen, waardoor er extra overlast ontstaat.

In de hoofdstad zijn de coalitiebesprekingen nog gaande.