Infrastructuur

Laatste update:

Ecotap wint mega laadpaaltender

Er wordt een vaste laadprijs van 15 cent per kWh gevraagd. (Foto: Ecotap)

De provincie Gelderland en de provincie Overijssel hadden samen een tender uitgezet voor 4.500 nieuwe laadpunten (2.250 palen) die verspreid over 43 gemeenten in de provincies geplaatst worden.

Dat melden Ecotap en de provincies.

Ecotap heeft een megatender gewonnen voor de aanleg van laadpunten. De fabrikant van EV-laadsystemen gaat in samenwerking met Allego na de zomer van 2018 van start met aanleg, beheer en onderhoud van de openbare laadpalen in de deelnemende gemeenten. “In dit project is Ecotap de hoofdaannemer, maar werken we nauw samen met onze partner Allego (dat sinds vorige week ook een samenwerking met Leaseplan is aangegaan, red), die de specialist is als het gaat om openbaar laden”, legt Kees van Bergen, ceo Ecotap, uit. De netbeheerders zijn Enexis Groep en Alliander.

Ecotap is onder andere de laadleverancier van het platform Onzeauto, waar je EV’s kunt leasen en delen.

Slim laden

Omdat de aanleg van zoveel laadpunten ook impact heeft op de belasting van het elektriciteitsnetwerk, wordt er zo slim mogelijk geladen. Zo zal er zoveel mogelijk duurzaam geproduceerde wind- en zonne-energie gebruikt worden, afkomstig van lokale energie coöperaties. Ook wordt tussen bepaalde tijden, als de vraag traditioneel het grootst is, de laadsnelheid verlaagd. EV-rijders kunnen deze verlaging wel uitschakelen als zij op dat moment een hogere snelheid nodig hebben.

Gedeputeerde Annemieke Traag (Energie, Milieu, Europa) van de provincie Overijssel: “De beschikbaarheid van voldoende laadpunten in de openbare ruimte is bepalend voor autobezitters om over te stappen naar elektrische auto’s. Daarom hebben wij dit initiatief genomen, waarbij we de zorg van gemeenten wegnemen.”

15 cent per kWh

Door de grote omvang van het aantal laadpunten kan een vaste prijs van 15 cent per kWh gevraagd worden, volgens de provincie Gelderland de laagste prijs van Nederland. De e-rijder betaalt zo per gereden kilometer een derde van de kosten voor fossiele brandstoffen.Het verschil in kosten tussen het rijden van een EV of een diesel wordt in hoog tempo kleiner.

Beide provincies ondersteunen met deze aanbesteding gemeenten bij de aanleg van laadpalen voor e-rijders. In totaal gaat het om 2.250 laadpalen met 4.500 laadpunten. EV-rijders, die geen eigen oprit hebben en een openbare laadpaal willen aanvragen, kunnen zich al melden via de website van Openbaar Laden. Onderdeel van de aanbesteding is dat Ecotap in samenwerking met Allego in de deelnemende gemeenten 3 jaar lang het exclusieve recht krijgt om laadpalen in de openbare ruimte te plaatsen en deze te exploiteren.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Ecotap wint mega laadpaaltender | Fleet&Mobility

Ecotap wint mega laadpaaltender

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Er wordt een vaste laadprijs van 15 cent per kWh gevraagd. (Foto: Ecotap)

Dat melden Ecotap en de provincies.

Ecotap heeft een megatender gewonnen voor de aanleg van laadpunten. De fabrikant van EV-laadsystemen gaat in samenwerking met Allego na de zomer van 2018 van start met aanleg, beheer en onderhoud van de openbare laadpalen in de deelnemende gemeenten. “In dit project is Ecotap de hoofdaannemer, maar werken we nauw samen met onze partner Allego (dat sinds vorige week ook een samenwerking met Leaseplan is aangegaan, red), die de specialist is als het gaat om openbaar laden”, legt Kees van Bergen, ceo Ecotap, uit. De netbeheerders zijn Enexis Groep en Alliander.

Ecotap is onder andere de laadleverancier van het platform Onzeauto, waar je EV’s kunt leasen en delen.

Slim laden

Omdat de aanleg van zoveel laadpunten ook impact heeft op de belasting van het elektriciteitsnetwerk, wordt er zo slim mogelijk geladen. Zo zal er zoveel mogelijk duurzaam geproduceerde wind- en zonne-energie gebruikt worden, afkomstig van lokale energie coöperaties. Ook wordt tussen bepaalde tijden, als de vraag traditioneel het grootst is, de laadsnelheid verlaagd. EV-rijders kunnen deze verlaging wel uitschakelen als zij op dat moment een hogere snelheid nodig hebben.

Gedeputeerde Annemieke Traag (Energie, Milieu, Europa) van de provincie Overijssel: “De beschikbaarheid van voldoende laadpunten in de openbare ruimte is bepalend voor autobezitters om over te stappen naar elektrische auto’s. Daarom hebben wij dit initiatief genomen, waarbij we de zorg van gemeenten wegnemen.”

15 cent per kWh

Door de grote omvang van het aantal laadpunten kan een vaste prijs van 15 cent per kWh gevraagd worden, volgens de provincie Gelderland de laagste prijs van Nederland. De e-rijder betaalt zo per gereden kilometer een derde van de kosten voor fossiele brandstoffen.Het verschil in kosten tussen het rijden van een EV of een diesel wordt in hoog tempo kleiner.

Beide provincies ondersteunen met deze aanbesteding gemeenten bij de aanleg van laadpalen voor e-rijders. In totaal gaat het om 2.250 laadpalen met 4.500 laadpunten. EV-rijders, die geen eigen oprit hebben en een openbare laadpaal willen aanvragen, kunnen zich al melden via de website van Openbaar Laden. Onderdeel van de aanbesteding is dat Ecotap in samenwerking met Allego in de deelnemende gemeenten 3 jaar lang het exclusieve recht krijgt om laadpalen in de openbare ruimte te plaatsen en deze te exploiteren.