Noot Personenvervoer opent laadplein voor regiotaxi’s in Amersfoort

Maarten Maarten
• Laatste update:
De regiotaxi's van Noot rond Amersfoort worden elektrisch (foto: Noot)

Noot Personenvervoer heeft deze maand in Amersfoort een laadplein met veertig laadpunten, waaronder een snellader, in gebruik genomen. Deze laden alle elektrische voertuigen van Noot die rijden voor Regiotaxi Eemland-Heuvelrug. Het is volgens Noot het eerste regiotaxibedrijf in Nederland dat volledig met elektrische personenauto’s rijdt. De overgang naar elektrisch rijden levert een besparing op van drie miljoen dieselkilometers per jaar.

De regiotaxi’s van Noot worden geladen via slimme software, waarbij de taxi’s vooral ’s nachts worden geladen. Overdag wordt vooral gebruik gemaakt van de snellader. Overdag kunnen ook andere bedrijvengebruik maken van de faciliteiten.

Elektrisch laden vraagt een andere kijk op het inroosteren van voertuigen en chauffeurs.

Erik Willems, bij Noot eindverantwoordelijk voor het vraagafhankelijke taxivervoer, vertelt dat het roosteren nu anders verloopt. “Op dit moment kost het laden nog wel veel tijd, soms wel een paar uur. Dat vraagt een andere kijk op het inroosteren van de voertuigen en de chauffeurs. Daardoor is er bijvoorbeeld meer tijd nodig tussen de wisselingen van chauffeurs op eenzelfde voertuig.”

Noot Personenvervoer beschikt over een wagenpark van ruim 1.200 voertuigen.

Noot Personenvervoer opent laadplein voor regiotaxi’s in Amersfoort | Fleet&Mobility

Noot Personenvervoer opent laadplein voor regiotaxi’s in Amersfoort

Maarten Maarten
• Laatste update:
De regiotaxi's van Noot rond Amersfoort worden elektrisch (foto: Noot)

Noot Personenvervoer heeft deze maand in Amersfoort een laadplein met veertig laadpunten, waaronder een snellader, in gebruik genomen. Deze laden alle elektrische voertuigen van Noot die rijden voor Regiotaxi Eemland-Heuvelrug. Het is volgens Noot het eerste regiotaxibedrijf in Nederland dat volledig met elektrische personenauto’s rijdt. De overgang naar elektrisch rijden levert een besparing op van drie miljoen dieselkilometers per jaar.

De regiotaxi’s van Noot worden geladen via slimme software, waarbij de taxi’s vooral ’s nachts worden geladen. Overdag wordt vooral gebruik gemaakt van de snellader. Overdag kunnen ook andere bedrijvengebruik maken van de faciliteiten.

Elektrisch laden vraagt een andere kijk op het inroosteren van voertuigen en chauffeurs.

Erik Willems, bij Noot eindverantwoordelijk voor het vraagafhankelijke taxivervoer, vertelt dat het roosteren nu anders verloopt. “Op dit moment kost het laden nog wel veel tijd, soms wel een paar uur. Dat vraagt een andere kijk op het inroosteren van de voertuigen en de chauffeurs. Daardoor is er bijvoorbeeld meer tijd nodig tussen de wisselingen van chauffeurs op eenzelfde voertuig.”

Noot Personenvervoer beschikt over een wagenpark van ruim 1.200 voertuigen.