Fleet Lounge: mijn autonome auto begrijpt me niet

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Van de Weijer: de autonome auto kan niet tegen het echte leven.

De Bestelauto Expo 2018 had met tweeduizend bezoekers – het dubbele van vorig jaar – ook van de organisator wel wat drukker gemogen. “De kwaliteit van de bezoekers was volgens de exposanten echter wel heel hoog, en dat is belangrijker”, aldus organisator Patrick van Tilburg. “Dit evenement is vorig jaar geïntroduceerd en dan is een verdubbeling na één jaar een prima start. Volgend jaar hopen we weer te groeien, maar die extra bezoekers moeten wel tot de doelgroep behoren; dat is het belangrijkste.”

Er was in ieder geval genoeg te zien. Zoals de traditionele bestelauto’s, van Berlingo tot en met de Toyota Proace, veilingplatforms, elektrische trailers en vooral veel connectivity. De overdadig aanwezig voorbeelden van elektrische autonome en connected mobility maakte de stap naar de Fleet Lounge een kleine. Ongeveer 100 fleetowners hoorden daar Gertjan Sybrandi van netwerkbeheerder Stedin, en mobiliteitsmanager van het Jaar, over de transitie naar elektrische mobiliteit bij zijn bedrijf. Van de 1.300 grijze en 600 gele bedrijfsauto’s, maar allereerst van de 200 personenleaseauto’s, moet een groot deel in hoog tempo geëlektrificeerd worden. Van die laatste categorie is 95 procent direct vervangbaar, gezien de kilometers die daar dagelijks mee worden gereden. Van de grote grijze bestelauto’s wordt dat lastiger, omdat die off grid ook vaak als energiebron worden gebruikt.

Intelligent

Sinds 1 januari laat het bedrijf geen brandstof personenauto’s meer toe, zodat eind 2020 het volledige personenautopark elektrisch moet zijn. “De toename van de actieradius bij nieuwe modellen maakt dat auto’s niet dagelijks geladen hoeven te worden. Dus we hoeven ook geen parkeerterreinen vol laadpalen”, schetste Sybrandi. “We zijn er mee begonnen en hebben er geen ingewikkelde businesscase van gemaakt. Het enige criterium: de elektrificatie mag de dagelijkse business niet frustreren.”

Een volgende stap in het vervoer van Stedin zou de autonome auto kunnen zijn, maar de volgende spreker Carlo van de Weijer schetste een weinig hoopvol toekomstbeeld. “Over 20 jaar is de robot intelligenter dan de mens, en kan de auto dus beter rijden. Maar een autonome auto kan niet tegen het echte leven. Daarin gebeurt namelijk veel te veel tussen de regels door. Een fietser in Amsterdam houdt zich niet aan de regels. Die steekt dwars een kruispunt over of rijdt door rood. Daar kan een autonome auto niet mee omgaan. En dan heb ik het alleen over Nederland; in Italië geldt in het noorden een verkeerslicht als een instructie, in Midden-Italië als een suggestie en in het zuiden als versiering. Je moet die auto dan dus telkens anders programmeren.”

Wel gelooft Van de Weijer dat die autonome auto de wereld veilig maakt. “Het is niet zo dat wij niet hoeven op te letten omdat de auto het voor ons doet, maar dat de auto ingrijpt als wij even niet opletten.” En op die manier komen de platooning trucks steeds dichterbij, maar zal de elektrische besteller in de stad voorlopig nog wel een chauffeur achter het stuur nodig hebben.