Amsterdam installeert slimme laadpalen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Flexpower laadpalen in de hoofdstad. (Foto: Vattenfall)

Om de groeiende laadbehoefte van het toenemende aantal EV’s, beter te kunnen verdelen, heeft Amsterdam vanaf vandaag 456 laadpalen omgedoopt tot Flexpower-palen. Deze palen zijn dusdanig afgesteld dat ze in daluren en bij zonnig weer meer vermogen aan de laadpaal afgeven en in piektijden iets minder. Dat meldt Vattenfall in een persbericht. Voor de Flexpower-palen werkt de gemeente Amsterdam samen met netbeheerder Liander, energiebedrijf Vattenfall en kennis- en innovatiecentrum Elaadnl.

Om dit te realiseren is de capaciteit van de Flexpower-laadpalen met 40 procent verhoogd. Zo kunnen deze laadpalen 3×35 ampere afgeven, zodat de elektriciteit volgens Vattenfall, slimmer te verdelen is over de aangesloten auto’s. 

Het afgelopen jaar zijn voor dit project al 52 laadpalen als proef neergezet in de wijken Zuid, West, Nieuw West en Centrum. Uit onderzoek van de Amsterdamse Hogeschool bleek dat 70 procent van de elektrische auto’s sneller stroom opladen dan bij een reguliere laadpaal. Amsterdam telt in totaal 900 laadplekken.       

Amsterdam installeert slimme laadpalen | Fleet&Mobility

Amsterdam installeert slimme laadpalen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Flexpower laadpalen in de hoofdstad. (Foto: Vattenfall)

Om de groeiende laadbehoefte van het toenemende aantal EV’s, beter te kunnen verdelen, heeft Amsterdam vanaf vandaag 456 laadpalen omgedoopt tot Flexpower-palen. Deze palen zijn dusdanig afgesteld dat ze in daluren en bij zonnig weer meer vermogen aan de laadpaal afgeven en in piektijden iets minder. Dat meldt Vattenfall in een persbericht. Voor de Flexpower-palen werkt de gemeente Amsterdam samen met netbeheerder Liander, energiebedrijf Vattenfall en kennis- en innovatiecentrum Elaadnl.

Om dit te realiseren is de capaciteit van de Flexpower-laadpalen met 40 procent verhoogd. Zo kunnen deze laadpalen 3×35 ampere afgeven, zodat de elektriciteit volgens Vattenfall, slimmer te verdelen is over de aangesloten auto’s. 

Het afgelopen jaar zijn voor dit project al 52 laadpalen als proef neergezet in de wijken Zuid, West, Nieuw West en Centrum. Uit onderzoek van de Amsterdamse Hogeschool bleek dat 70 procent van de elektrische auto’s sneller stroom opladen dan bij een reguliere laadpaal. Amsterdam telt in totaal 900 laadplekken.