Laadpaalexploitant Ionity lanceert “enorm hoog” tarief per kWh

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ionity vraagt nu ook euro's per kilowattuur. (Foto: Ionity)

Bij de laadpalen van exploitant Ionity moet vanaf 31 januari worden betaald per kilowattuur in plaats van een vast tarief van 8 euro per laadsessie. Dat maakt het bedrijf, een joint venture tussen BMW, Mercedes-Benz, Ford, Hyundai en Volkswagen Group, vandaag bekend.

Het laadtarief is 79 cent per kWh. Voor de zogenoemde Connected Mobility Service providers (MSP’s), waaronder de merken van de jointventurepartners en andere zakelijke klanten, geldt een niet nader genoemd kortingstarief. Ionity heeft momenteel een netwerk van 200 laadstations in Europa, met 860 laadstations. De exploitant wil dit jaar zijn netwerk verder uitbreiden in 24 Europese landen. De stations hebben een maximale laadkracht van 350 kW.

Omhoog gaan

De 79 cent per kWh is aan de dure kant: concurrent Allego biedt in Nederland een laadtarief van 69 cent/kWh (incl btw), de Fastned-snelladers rekenen 59 cent. Tesla-rijders betalen 28 cent per kilowattuur bij de superchargers. “De ad hoc prijs ligt inderdaad enorm hoog”, vertelt woordvoerder Paul Entwhistle van Ionity. “Mensen hoeven niet per se bij een Ionity-laadpaal te tanken, ze kunnen er ook voor kiezen om thuis te laden. Snelladen is een luxe. En wij bieden die in 20 landen, met een uitgebreide service in verschillende talen. Dat is ook wat waard.” Daarnaast betalen de MSP’s dus minder: bij Audi Charging Service bijvoorbeeld 33 ct/kWh en bij Mercedes me Charge 39 cent. Het hoge tarief is dus ook strategisch: op deze manier zullen elektrisch rijders sneller kiezen voor een abonnement bij de MSP’s dan bij een andere leverancier.”

Ook opvallend is zijn reactie op de opmerking dat het ad hoc tarief omgerekend per kilometer hoger ligt dan de prijs van diesel (namelijk zo’n 14 cent per kilometer voor stroom ten opzichte van 10 cent voor diesel): “Ik denk dat ook van andere laadaanbieders de prijzen nog omhoog gaan, om een goed Europees netwerk van snelladers te kunnen faciliteren zoals wij dat doen. En de prijzen van brandstof zullen verder omhoog moeten: dieselrijders moeten uiteindelijk gaan betalen voor de schade die ze aanrichten aan het milieu.”

Er vindt momenteel ook een discussie plaats over het gebrek aan transparantie van de prijzen aan de paal.

Laadpaalexploitant Ionity lanceert “enorm hoog” tarief per kWh | Fleet&Mobility

Laadpaalexploitant Ionity lanceert “enorm hoog” tarief per kWh

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ionity vraagt nu ook euro's per kilowattuur. (Foto: Ionity)

Bij de laadpalen van exploitant Ionity moet vanaf 31 januari worden betaald per kilowattuur in plaats van een vast tarief van 8 euro per laadsessie. Dat maakt het bedrijf, een joint venture tussen BMW, Mercedes-Benz, Ford, Hyundai en Volkswagen Group, vandaag bekend.

Het laadtarief is 79 cent per kWh. Voor de zogenoemde Connected Mobility Service providers (MSP’s), waaronder de merken van de jointventurepartners en andere zakelijke klanten, geldt een niet nader genoemd kortingstarief. Ionity heeft momenteel een netwerk van 200 laadstations in Europa, met 860 laadstations. De exploitant wil dit jaar zijn netwerk verder uitbreiden in 24 Europese landen. De stations hebben een maximale laadkracht van 350 kW.

Omhoog gaan

De 79 cent per kWh is aan de dure kant: concurrent Allego biedt in Nederland een laadtarief van 69 cent/kWh (incl btw), de Fastned-snelladers rekenen 59 cent. Tesla-rijders betalen 28 cent per kilowattuur bij de superchargers. “De ad hoc prijs ligt inderdaad enorm hoog”, vertelt woordvoerder Paul Entwhistle van Ionity. “Mensen hoeven niet per se bij een Ionity-laadpaal te tanken, ze kunnen er ook voor kiezen om thuis te laden. Snelladen is een luxe. En wij bieden die in 20 landen, met een uitgebreide service in verschillende talen. Dat is ook wat waard.” Daarnaast betalen de MSP’s dus minder: bij Audi Charging Service bijvoorbeeld 33 ct/kWh en bij Mercedes me Charge 39 cent. Het hoge tarief is dus ook strategisch: op deze manier zullen elektrisch rijders sneller kiezen voor een abonnement bij de MSP’s dan bij een andere leverancier.”

Ook opvallend is zijn reactie op de opmerking dat het ad hoc tarief omgerekend per kilometer hoger ligt dan de prijs van diesel (namelijk zo’n 14 cent per kilometer voor stroom ten opzichte van 10 cent voor diesel): “Ik denk dat ook van andere laadaanbieders de prijzen nog omhoog gaan, om een goed Europees netwerk van snelladers te kunnen faciliteren zoals wij dat doen. En de prijzen van brandstof zullen verder omhoog moeten: dieselrijders moeten uiteindelijk gaan betalen voor de schade die ze aanrichten aan het milieu.”

Er vindt momenteel ook een discussie plaats over het gebrek aan transparantie van de prijzen aan de paal.