Infrastructuur

Laatste update:

‘Wachttijd plaatsing openbare laadpaal loopt op tot 9 maanden’

Voor de aanvraag van een openbare laadpaal moet je geduld hebben, zo blijkt uit onderzoek van Vattenfall. (Foto: Shutterstock)

De wachttijd voor de realisatie van een openbare laadpaal varieert van 12 weken tot 9 maanden.

Er zijn grote verschillen in de aanvraagperiode van een publieke laadpaal voor elektrische auto’s per gemeente. Zo is de gemiddelde wachttijd 18 weken, maar kan dit in de gemeenten Bergen (Noord-Holland), Castricum, Uitgeest, Heiloo en Gooise Meren oplopen tot 9 maanden. Dit blijkt uit onderzoek van energieleverancier Vattenfall.


Bron: Vattenfall.nl

282 van de 355 gemeenten (79 procent) bieden hun inwoners de mogelijkheid om via de gemeentelijke website een openbare laadpaal aan te vragen. Deze openbare laadpalen zijn bedoeld voor mensen die hun elektrische auto niet op hun privé terrein kunnen opladen. Ten minste 70 procent van alle auto’s zou momenteel geparkeerd worden op de openbare weg. Dat er behoefte aan meer openbare laadpalen is, blijkt uit het feit dat Pitpoint 20 duizend openbare laadpalen gaat plaatsen in de regio Amsterdam.


Bron: Vattenfall.nl

Pieter van Ommeren, directeur Vattenfall InCharge Nederland, ziet de de meerwaarde van een wijd verbreid laadnetwerk: “Kies je elektrisch, dan moet je kunnen laden. Zonder laadpalen in de buurt kiezen mensen minder snel voor een elektrische auto. Hoe meer laadpalen mensen zien, des te makkelijker wordt de overstap naar een elektrische auto. Dit zagen we de afgelopen jaren al bij mensen die vanwege een hybride auto een laadpaal aanvroegen. Deze mensen kozen bij hun volgende auto voor volledig elektrisch, omdát ze die zekerheid van een laadpaal in de buurt hadden.” Lees in dit interview met Thomas Björnsson welke stappen Vattenfall zelf maakt.


Bron: Vattenfall.nl

Gemeenten streven naar een gemiddelde “maximale loopafstand” naar een laadpaal van 261 meter. De loopafstand die gehanteerd wordt, verschilt van 150 meter in de gemeenten Veere, Landsmeer, Middelburg en Zutphen tot zelfs 500 meter in de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Bekijk hier het onderzoek van Vattenfall.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
‘Wachttijd plaatsing openbare laadpaal loopt op tot 9 maanden’ | Fleet&Mobility

‘Wachttijd plaatsing openbare laadpaal loopt op tot 9 maanden’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Voor de aanvraag van een openbare laadpaal moet je geduld hebben, zo blijkt uit onderzoek van Vattenfall.
Voor de aanvraag van een openbare laadpaal moet je geduld hebben, zo blijkt uit onderzoek van Vattenfall. (Foto: Shutterstock)

Er zijn grote verschillen in de aanvraagperiode van een publieke laadpaal voor elektrische auto’s per gemeente. Zo is de gemiddelde wachttijd 18 weken, maar kan dit in de gemeenten Bergen (Noord-Holland), Castricum, Uitgeest, Heiloo en Gooise Meren oplopen tot 9 maanden. Dit blijkt uit onderzoek van energieleverancier Vattenfall.


Bron: Vattenfall.nl

282 van de 355 gemeenten (79 procent) bieden hun inwoners de mogelijkheid om via de gemeentelijke website een openbare laadpaal aan te vragen. Deze openbare laadpalen zijn bedoeld voor mensen die hun elektrische auto niet op hun privé terrein kunnen opladen. Ten minste 70 procent van alle auto’s zou momenteel geparkeerd worden op de openbare weg. Dat er behoefte aan meer openbare laadpalen is, blijkt uit het feit dat Pitpoint 20 duizend openbare laadpalen gaat plaatsen in de regio Amsterdam.


Bron: Vattenfall.nl

Pieter van Ommeren, directeur Vattenfall InCharge Nederland, ziet de de meerwaarde van een wijd verbreid laadnetwerk: “Kies je elektrisch, dan moet je kunnen laden. Zonder laadpalen in de buurt kiezen mensen minder snel voor een elektrische auto. Hoe meer laadpalen mensen zien, des te makkelijker wordt de overstap naar een elektrische auto. Dit zagen we de afgelopen jaren al bij mensen die vanwege een hybride auto een laadpaal aanvroegen. Deze mensen kozen bij hun volgende auto voor volledig elektrisch, omdát ze die zekerheid van een laadpaal in de buurt hadden.” Lees in dit interview met Thomas Björnsson welke stappen Vattenfall zelf maakt.


Bron: Vattenfall.nl

Gemeenten streven naar een gemiddelde “maximale loopafstand” naar een laadpaal van 261 meter. De loopafstand die gehanteerd wordt, verschilt van 150 meter in de gemeenten Veere, Landsmeer, Middelburg en Zutphen tot zelfs 500 meter in de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Bekijk hier het onderzoek van Vattenfall.