Infrastructuur

Laatste update:

Leaseplan lanceert platform voor goedkoop en groen laden

Foto: Leaseplan.

Leasemaatschappij Leaseplan is founding partner van het platform Leaseplan Energy, dat is ontwikkeld door start-up PowerD.

Autoleasemaatschappij Leaseplan heeft een meerderheidsbelang genomen in de Amsterdamse start-up PowerD, een leverancier van laadoplossingen voor elektrische voertuigen. Via dit aandeelhouderschap wil Leaseplan een “actieve marktspeler worden op het terrein van slim laden”, zo meldt het vandaag in een persbericht. Vanaf 15 juni 2020 wordt, onder de naam Leaseplan Energy, het gebruikersplatform geïntroduceerd waarmee leaserijders van elektrische auto’s hun auto kunnen laden met groene stroom op het moment dat die het best beschikbaar en het goedkoopst is.

Met Leaseplan Energy gaat de leasemaatschappij voor het eerst rechtstreeks de concurrentie aan met gevestigde energieleveranciers en -retailers. De ambitie is om nog voor eind 2020 drieduizend Nederlandse EV-leaserijders binnen de eigen vloot op het platform aan te sluiten. Daarna wordt het platform uitgerold in de belangrijkste Europese landen waar het bedrijf actief is.

Emissievrije vloot

“We hebben vorig jaar de vloot van onze eigen medewerkers geëlektrificeerd”, vertelt Leaseplan Nederland-directeur Erik Henstra aan Fleet&Mobility. “Om ons doel van een volledig emissievrije vloot in 2030 te realiseren, moeten we verder gaan dan waar de klant om vraagt: we moeten er echt op gaan sturen dat ze kiezen voor een EV. We zien dat daar nog wel wat drempels zijn en willen die zoveel mogelijk slechten. Eén van die drempels is dat slechts 15 procent van de stroom nu groen wordt opgewekt. Met het platform dat we met PowerD hebben opgezet, zorgen we ervoor dat de stroom die thuis voor het laden worden gebruikt, volledig groen is.”

Volgens Oscar Westerhof, oprichter van PowerD, komt die garantie deels via het slim laden van de auto, door op die momenten de batterij van de EV op te laden wanneer er meer duurzame stroom beschikbaar is en door het kopen van garanties van oorsprong voor in Nederland opgewekte stroom. Voor klanten die bang zijn de controle over het laadproces te verliezen, voorziet de app in een boost-knop. “Als je deze indrukt, wordt direct geladen. We zien in de pilotfase dat die knop eigenlijk niet wordt gebruikt”, zegt Henstra.

Marktdekking

Leaseplan Energy richt zich in eerste instantie op het thuisladen; de volgende stap is laden op kantoor. Met de app ook laden langs de snelweg zou een logische vervolgstap kunnen zijn, beaamt Henstra. “Het zou mooi zijn dat ook bij openbare laadpalen onder onze condities – groen en een vast tarief – kan worden geladen. Dat gaan we gelijk de wildgroei van tarieven tegen. Uiteindelijk willen we onze EV-klanten zoveel mogelijk zorgen uit handen nemen. Het platform waarmee we dit kunnen doen, staat nu en kan worden uitgebreid.” Via het platform kan ook de verrekening van de stroom plaatsvinden, zodat de berijder niet eerst zelf hoeft te betalen en vervolgens deze kosten moet declareren.

Ook kan het platform worden uitgebreid met de mogelijkheid om de auto stroom terug te laten leveren. “We kruipen steeds meer naar de energieleveranciers toe. Er zullen ook steeds meer samenwerkingsverbanden gaan ontstaan tussen de eigenaren van EV-vloten zoals wij en bijvoorbeeld energieleveranciers”, denkt Henstra.

Het concurrentieveld voor laadoplossingen wordt met de komst van PowerD uitgebreid, want anderzijds bewegen partijen als Vandebron en Newmotion vanuit hun positie van laadpaalbeheerder – en soms ook leverancier van stroom – ook in de richting van software om slim laden mogelijk te maken. Om de marktdekking van PowerD te vergroten en de penetratie te versnellen, is het platform als white label beschikbaar, dus niet alleen voor Leaseplan.

Leaseplan lanceert platform voor goedkoop en groen laden | Fleet&Mobility

Leaseplan lanceert platform voor goedkoop en groen laden

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Leaseplan.

Autoleasemaatschappij Leaseplan heeft een meerderheidsbelang genomen in de Amsterdamse start-up PowerD, een leverancier van laadoplossingen voor elektrische voertuigen. Via dit aandeelhouderschap wil Leaseplan een “actieve marktspeler worden op het terrein van slim laden”, zo meldt het vandaag in een persbericht. Vanaf 15 juni 2020 wordt, onder de naam Leaseplan Energy, het gebruikersplatform geïntroduceerd waarmee leaserijders van elektrische auto’s hun auto kunnen laden met groene stroom op het moment dat die het best beschikbaar en het goedkoopst is.

Met Leaseplan Energy gaat de leasemaatschappij voor het eerst rechtstreeks de concurrentie aan met gevestigde energieleveranciers en -retailers. De ambitie is om nog voor eind 2020 drieduizend Nederlandse EV-leaserijders binnen de eigen vloot op het platform aan te sluiten. Daarna wordt het platform uitgerold in de belangrijkste Europese landen waar het bedrijf actief is.

Emissievrije vloot

“We hebben vorig jaar de vloot van onze eigen medewerkers geëlektrificeerd”, vertelt Leaseplan Nederland-directeur Erik Henstra aan Fleet&Mobility. “Om ons doel van een volledig emissievrije vloot in 2030 te realiseren, moeten we verder gaan dan waar de klant om vraagt: we moeten er echt op gaan sturen dat ze kiezen voor een EV. We zien dat daar nog wel wat drempels zijn en willen die zoveel mogelijk slechten. Eén van die drempels is dat slechts 15 procent van de stroom nu groen wordt opgewekt. Met het platform dat we met PowerD hebben opgezet, zorgen we ervoor dat de stroom die thuis voor het laden worden gebruikt, volledig groen is.”

Volgens Oscar Westerhof, oprichter van PowerD, komt die garantie deels via het slim laden van de auto, door op die momenten de batterij van de EV op te laden wanneer er meer duurzame stroom beschikbaar is en door het kopen van garanties van oorsprong voor in Nederland opgewekte stroom. Voor klanten die bang zijn de controle over het laadproces te verliezen, voorziet de app in een boost-knop. “Als je deze indrukt, wordt direct geladen. We zien in de pilotfase dat die knop eigenlijk niet wordt gebruikt”, zegt Henstra.

Marktdekking

Leaseplan Energy richt zich in eerste instantie op het thuisladen; de volgende stap is laden op kantoor. Met de app ook laden langs de snelweg zou een logische vervolgstap kunnen zijn, beaamt Henstra. “Het zou mooi zijn dat ook bij openbare laadpalen onder onze condities – groen en een vast tarief – kan worden geladen. Dat gaan we gelijk de wildgroei van tarieven tegen. Uiteindelijk willen we onze EV-klanten zoveel mogelijk zorgen uit handen nemen. Het platform waarmee we dit kunnen doen, staat nu en kan worden uitgebreid.” Via het platform kan ook de verrekening van de stroom plaatsvinden, zodat de berijder niet eerst zelf hoeft te betalen en vervolgens deze kosten moet declareren.

Ook kan het platform worden uitgebreid met de mogelijkheid om de auto stroom terug te laten leveren. “We kruipen steeds meer naar de energieleveranciers toe. Er zullen ook steeds meer samenwerkingsverbanden gaan ontstaan tussen de eigenaren van EV-vloten zoals wij en bijvoorbeeld energieleveranciers”, denkt Henstra.

Het concurrentieveld voor laadoplossingen wordt met de komst van PowerD uitgebreid, want anderzijds bewegen partijen als Vandebron en Newmotion vanuit hun positie van laadpaalbeheerder – en soms ook leverancier van stroom – ook in de richting van software om slim laden mogelijk te maken. Om de marktdekking van PowerD te vergroten en de penetratie te versnellen, is het platform als white label beschikbaar, dus niet alleen voor Leaseplan.