Infrastructuur

Laatste update:

EVBox: Laadpaalvrees en prijs grootste obstakels voor elektrisch rijden

Uit onderzoek van EVBox blijkt dat de angst dat er een tekort aan laadpalen is, automobilisten weerhoudt om de overstap naar elektrisch rijden te maken. (Foto: Shutterstock)

De angst dat er een tekort aan laadpalen is en de aanschafprijs van een elektrische auto zijn de grootste obstakels bij de overstap naar een elektrisch rijden. Dat blijkt uit het marktonderzoek EVBox Mobility Monitor.

Liefst 41 procent van de Nederlandse respondenten heeft last van laadpaalvrees voor terwijl 54 procent de aanschafprijs van een elektrische auto of plug-in hybride te hoog vindt. Hierdoor maken deze respondenten niet de overstap naar elektrisch rijden. Dat blijkt uit het marktonderzoek, waar Fleet&Mobility inzage in heeft gekregen, dat verricht is door onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van de laadpaalspecialist.

Volgens Joke van der Eerden, directeur Benelux van EVBox, is de uitkomst geen teken aan de wand. “Het is vooral een perceptie, aangezien 89 procent van de Europese respondenten die elektrisch rijden aangeeft dat zij geen problemen met het laden ondervinden. Datzelfde geldt voor de prijzen van de modellen, omdat er inmiddels 418 verschillende elektrische auto’s op de markt zijn. Wat je wel uit het onderzoek op kunt maken is dat er nog steeds een stap te maken is als we elektrisch rijden willen bevorderen. Dat kunnen wij niet alleen en dus zoeken wij de samenwerking met lokale en nationale overheden, maar ook met autofabrikanten en fleetowners. Zo zijn wij in gesprek met importeurs zoals Pon, maar ook met FCA en PSA.”

Samenwerking

Ook binnen de laadpaalbranche zoekt het bedrijf de samenwerking op met behulp van ChargeUp Europe, waarin ook partijen zoals Chargepoint en Allego zijn betrokken, om de Europese (snel)laadinfrastructuur te verbeteren. “In Nederland zijn wij goed op weg”, vindt Van Eerden. “Zo ervaart 89 procent geen problemen met het laden, maar wanneer je over de grens kijkt dan moet vooral de (snel)laadinfrastructuur verbeterd worden.”

Een andere verbeterslag is de prijstransparantie, beaamt Van der Eerden. “Ik ben een voorstander van volledige prijstransparantie, omdat je daardoor ook de mindset positief beïnvloedt. Via branchevereniging Doet pleiten wij daarvoor om het zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.” Op de vraag waarom het lastig is om volledige prijstransparantie te geven, vult EVBox-woordvoerder Job Karstens aan dat dit een proces is waar de laadbranche nog aan werkt. “De EV industrie is pas 10 jaar echt bezig. In die tijd is al enorm veel gerealiseerd, maar wat betreft prijstransparantie moeten ook zeker nog de nodige stappen gemaakt worden”, aldus Karstens. Volgens het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur is er onvoldoende prijstransparantie bij laadpalen.

De toekomst van EVBox richt zich voornamelijk op het realiseren van snellaadstations. “Daar leggen wij de focus op. Momenteel zijn wij in gesprek met een aantal grote brandstofleveranciers, die ik nu nog niet kan prijsgeven. Ook werken we momenteel met gemeente Amsterdam aan het opzetten van laadpleinen, waarmee we grote veranderingen hopen te realiseren.” Wereldwijd heeft EVBox momenteel 150 duizend laadpunt, waarvan er 22.500 in Nederland staan.

Onderzoeksbureau Ipsos heeft voor de EVBox Mobility Monitor 3.600 respondenten bevraagd in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Hiervan rijden 3 duizend respondenten nog geen elektrische auto en 600 doen dat wel.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
EVBox: Laadpaalvrees en prijs grootste obstakels voor elektrisch rijden | Fleet&Mobility

EVBox: Laadpaalvrees en prijs grootste obstakels voor elektrisch rijden

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Uit onderzoek van EVBox blijkt dat de angst dat er een tekort aan laadpalen is, automobilisten weerhoudt om de overstap naar elektrisch rijden te maken. (Foto: Shutterstock)

Liefst 41 procent van de Nederlandse respondenten heeft last van laadpaalvrees voor terwijl 54 procent de aanschafprijs van een elektrische auto of plug-in hybride te hoog vindt. Hierdoor maken deze respondenten niet de overstap naar elektrisch rijden. Dat blijkt uit het marktonderzoek, waar Fleet&Mobility inzage in heeft gekregen, dat verricht is door onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van de laadpaalspecialist.

Volgens Joke van der Eerden, directeur Benelux van EVBox, is de uitkomst geen teken aan de wand. “Het is vooral een perceptie, aangezien 89 procent van de Europese respondenten die elektrisch rijden aangeeft dat zij geen problemen met het laden ondervinden. Datzelfde geldt voor de prijzen van de modellen, omdat er inmiddels 418 verschillende elektrische auto’s op de markt zijn. Wat je wel uit het onderzoek op kunt maken is dat er nog steeds een stap te maken is als we elektrisch rijden willen bevorderen. Dat kunnen wij niet alleen en dus zoeken wij de samenwerking met lokale en nationale overheden, maar ook met autofabrikanten en fleetowners. Zo zijn wij in gesprek met importeurs zoals Pon, maar ook met FCA en PSA.”

Samenwerking

Ook binnen de laadpaalbranche zoekt het bedrijf de samenwerking op met behulp van ChargeUp Europe, waarin ook partijen zoals Chargepoint en Allego zijn betrokken, om de Europese (snel)laadinfrastructuur te verbeteren. “In Nederland zijn wij goed op weg”, vindt Van Eerden. “Zo ervaart 89 procent geen problemen met het laden, maar wanneer je over de grens kijkt dan moet vooral de (snel)laadinfrastructuur verbeterd worden.”

Een andere verbeterslag is de prijstransparantie, beaamt Van der Eerden. “Ik ben een voorstander van volledige prijstransparantie, omdat je daardoor ook de mindset positief beïnvloedt. Via branchevereniging Doet pleiten wij daarvoor om het zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.” Op de vraag waarom het lastig is om volledige prijstransparantie te geven, vult EVBox-woordvoerder Job Karstens aan dat dit een proces is waar de laadbranche nog aan werkt. “De EV industrie is pas 10 jaar echt bezig. In die tijd is al enorm veel gerealiseerd, maar wat betreft prijstransparantie moeten ook zeker nog de nodige stappen gemaakt worden”, aldus Karstens. Volgens het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur is er onvoldoende prijstransparantie bij laadpalen.

De toekomst van EVBox richt zich voornamelijk op het realiseren van snellaadstations. “Daar leggen wij de focus op. Momenteel zijn wij in gesprek met een aantal grote brandstofleveranciers, die ik nu nog niet kan prijsgeven. Ook werken we momenteel met gemeente Amsterdam aan het opzetten van laadpleinen, waarmee we grote veranderingen hopen te realiseren.” Wereldwijd heeft EVBox momenteel 150 duizend laadpunt, waarvan er 22.500 in Nederland staan.

Onderzoeksbureau Ipsos heeft voor de EVBox Mobility Monitor 3.600 respondenten bevraagd in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Hiervan rijden 3 duizend respondenten nog geen elektrische auto en 600 doen dat wel.