Infrastructuur

Laatste update:

Nederland Europees koploper laadpalen

Foto: Shutterstock

Onderzoek van Acea ziet bottleneck in EV-transitie.

Met ruim 90 duizend laadpalen is ons land koploper in Europa, gevolgd door Duitsland met 60 duizend laadpalen. Bijna een derde van alle (semi)publieke laadpunten voor elektrische voertuigen in de EU staat in Nederland. Dit meldt Automotive op basis van een berekening van Acea, de Europese belangenvereniging voor de auto-industrie.

Acea meldde al eerder dat infrastructuur een bottleneck is voor de uitrol van de EV-transitie.

In totaal telt de EU 307 duizend laadpalen; daarvan is de helft geconcentreerd in Nederland en Duitsland, zo constateert Acea. Volgens een eerdere studie van Acea zouden er tegen 2030 zo’n 6,8 miljoen laadpalen nodig zijn in de EU. Na Nederland en Duitsland met de meeste laadpalen volgen Frankrijk, Zweden en Italië. “Terwijl sommige landen voorop lopen, blijft de meerderheid achter”, aldus Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van Acea.

Naar verwachting zullen in 2030 een kleine 2 miljoen elektrische personenauto’s in Nederland rondrijden, zo meldt Rai Vereniging in een reactie op het onderzoek van Acea. Om op dat moment aan de elektriciteitsvraag te kunnen voldoen, zijn volgens berekeningen van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur zo’n 1,7 miljoen laadpunten nodig. Om de doelen voor 2030 te behalen, moeten er vanaf nu in totaal 500 laadpunten (inclusief thuislaadpunten) per dag bijkomen.

Nederland Europees koploper laadpalen | Fleet&Mobility

Nederland Europees koploper laadpalen

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Met ruim 90 duizend laadpalen is ons land koploper in Europa, gevolgd door Duitsland met 60 duizend laadpalen. Bijna een derde van alle (semi)publieke laadpunten voor elektrische voertuigen in de EU staat in Nederland. Dit meldt Automotive op basis van een berekening van Acea, de Europese belangenvereniging voor de auto-industrie.

Acea meldde al eerder dat infrastructuur een bottleneck is voor de uitrol van de EV-transitie.

In totaal telt de EU 307 duizend laadpalen; daarvan is de helft geconcentreerd in Nederland en Duitsland, zo constateert Acea. Volgens een eerdere studie van Acea zouden er tegen 2030 zo’n 6,8 miljoen laadpalen nodig zijn in de EU. Na Nederland en Duitsland met de meeste laadpalen volgen Frankrijk, Zweden en Italië. “Terwijl sommige landen voorop lopen, blijft de meerderheid achter”, aldus Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van Acea.

Naar verwachting zullen in 2030 een kleine 2 miljoen elektrische personenauto’s in Nederland rondrijden, zo meldt Rai Vereniging in een reactie op het onderzoek van Acea. Om op dat moment aan de elektriciteitsvraag te kunnen voldoen, zijn volgens berekeningen van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur zo’n 1,7 miljoen laadpunten nodig. Om de doelen voor 2030 te behalen, moeten er vanaf nu in totaal 500 laadpunten (inclusief thuislaadpunten) per dag bijkomen.