Akkoord: In 2035 alleen nog nieuwverkoop emissieloze auto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Fabrikantenvereniging Acea noemt het akkoord 'extreem'. (Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Europa (de lidstaten) hebben een akkoord bereikt over de verkoopstop van auto’s met brandstofmotor. Vanaf 2035 mogen in de EU uitsluitend nog nieuwe auto’s en bestellers verkocht worden die geen emissies uitstoten. Dit schrijft Automotive Management op basis van berichtgeving van de EU.

De nieuwe wetgeving is onderdeel van het Fit for 55-plan dat vorig jaar werd gepresenteerd. In het oorspronkelijke plan van de Commissie werd de verkoopstop van auto’s met verbrandingsmotor al voorzien. Er was vanuit de branche veel kritiek op het plan. Maar inmiddels hebben bijna al grote autofabrikanten al aangekondigd voor 2035 in Europa te stoppen met de verkoop van verbrandingsmotoren.

Fabrikantenvereniging Acea noemt het akkoord ‘extreem’. Volgens Acea zijn fabrikanten klaar voor de transitie. Maar de vereniging herhaalt zijn eerdere betoog dat de EU en de lidstaten meer moeten investeren in laadinfrastructuur. Ook wil Acea dat de EU de toegang tot de noodzakelijke ruwe materialen borgt. “Fabrikanten en politiek moeten samen ervoor zorgen dat de overgang soepel verloopt en dat de gevolgen voor de werkgelegenheid worden gelimiteerd”, zegt Acea-directeur Sigrid de Vries. Zij was vorig jaar erg kritisch op het Fit for 55-plan.

De fabrikanten lijken in een ander dossier, dat van de nieuwe Euro7-norm, wel hun zin te krijgen. Uit een uitgelekt conceptwetsvoorstel blijkt dat het grootste deel van de zwaardere emissie-eisen is geschrapt.

Lees hier meer over op Automotive management.

Akkoord: In 2035 alleen nog nieuwverkoop emissieloze auto’s | Fleet&Mobility

Akkoord: In 2035 alleen nog nieuwverkoop emissieloze auto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Fabrikantenvereniging Acea noemt het akkoord 'extreem'. (Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Europa (de lidstaten) hebben een akkoord bereikt over de verkoopstop van auto’s met brandstofmotor. Vanaf 2035 mogen in de EU uitsluitend nog nieuwe auto’s en bestellers verkocht worden die geen emissies uitstoten. Dit schrijft Automotive Management op basis van berichtgeving van de EU.

De nieuwe wetgeving is onderdeel van het Fit for 55-plan dat vorig jaar werd gepresenteerd. In het oorspronkelijke plan van de Commissie werd de verkoopstop van auto’s met verbrandingsmotor al voorzien. Er was vanuit de branche veel kritiek op het plan. Maar inmiddels hebben bijna al grote autofabrikanten al aangekondigd voor 2035 in Europa te stoppen met de verkoop van verbrandingsmotoren.

Fabrikantenvereniging Acea noemt het akkoord ‘extreem’. Volgens Acea zijn fabrikanten klaar voor de transitie. Maar de vereniging herhaalt zijn eerdere betoog dat de EU en de lidstaten meer moeten investeren in laadinfrastructuur. Ook wil Acea dat de EU de toegang tot de noodzakelijke ruwe materialen borgt. “Fabrikanten en politiek moeten samen ervoor zorgen dat de overgang soepel verloopt en dat de gevolgen voor de werkgelegenheid worden gelimiteerd”, zegt Acea-directeur Sigrid de Vries. Zij was vorig jaar erg kritisch op het Fit for 55-plan.

De fabrikanten lijken in een ander dossier, dat van de nieuwe Euro7-norm, wel hun zin te krijgen. Uit een uitgelekt conceptwetsvoorstel blijkt dat het grootste deel van de zwaardere emissie-eisen is geschrapt.

Lees hier meer over op Automotive management.