Infrastructuur

Laatste update:

EU: Om de 60 km een laadpaal langs de snelweg

De EU verwacht rond 2030 meer laadpalen langs de wegen. (Foto: Shutterstock)

De Europese Unie heeft een deal bereikt over een voorstel waarin staat dat het aantal laadpalen langs de Europese snelwegen omhoog moet. Eind 2027 moeten langs alle Europese snelwegen om de 60 kilometer openbare laadstations beschikbaar zijn.

Daarnaast moeten nieuwe en gerenoveerde laadpalen worden klaargemaakt voor smart charging en moet betalen aan de paal toegankelijker en transparanter worden, bijvoorbeeld met bankpas, creditcard of laadpasje waarbij de prijs duidelijker wordt weergegeven. Het voorstel maakt deel uit van het ‘Fit-For-55’- pakket en bevat allerlei maatregelen voor de uitrol van Europese infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation, AFIR) voor zowel wegvervoer als scheep- en luchtvaart. Ook biedt de deal handvatten voor veilig laden, zoals met een noodknop bij de laadpaal die direct in contact staat met de lokale hulpdiensten.

Hiermee wordt invulling gegeven aan de Green Deal en de Europese Klimaatwet. Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD), medeonderhandelaar op dit dossier, is blij met het resultaat. “Door in te zetten op schone brandstoffen en bijbehorende infrastructuur, stimuleren we deze ontwikkeling in Europa. Deze deal betekent een mijlpaal voor meer laadpalen langs de Europese snelwegen.”

Verkoopverbod brandstofauto’s

Ondertussen zijn de EU  en Duitsland het eens geworden over het voorgenomen verkoopverbod op brandstofmotoren. Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht onder voorwaarde dat ze uitsluitend opCO2-neutrale, synthetische brandstof kunnen rijden.

EU: Om de 60 km een laadpaal langs de snelweg | Fleet&Mobility

EU: Om de 60 km een laadpaal langs de snelweg

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De EU verwacht rond 2030 meer laadpalen langs de wegen. (Foto: Shutterstock)

Daarnaast moeten nieuwe en gerenoveerde laadpalen worden klaargemaakt voor smart charging en moet betalen aan de paal toegankelijker en transparanter worden, bijvoorbeeld met bankpas, creditcard of laadpasje waarbij de prijs duidelijker wordt weergegeven. Het voorstel maakt deel uit van het ‘Fit-For-55’- pakket en bevat allerlei maatregelen voor de uitrol van Europese infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation, AFIR) voor zowel wegvervoer als scheep- en luchtvaart. Ook biedt de deal handvatten voor veilig laden, zoals met een noodknop bij de laadpaal die direct in contact staat met de lokale hulpdiensten.

Hiermee wordt invulling gegeven aan de Green Deal en de Europese Klimaatwet. Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD), medeonderhandelaar op dit dossier, is blij met het resultaat. “Door in te zetten op schone brandstoffen en bijbehorende infrastructuur, stimuleren we deze ontwikkeling in Europa. Deze deal betekent een mijlpaal voor meer laadpalen langs de Europese snelwegen.”

Verkoopverbod brandstofauto’s

Ondertussen zijn de EU  en Duitsland het eens geworden over het voorgenomen verkoopverbod op brandstofmotoren. Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht onder voorwaarde dat ze uitsluitend opCO2-neutrale, synthetische brandstof kunnen rijden.