BMW: veiligheid en innovatie gaan hand in hand

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

“Als premiummerk heeft BMW natuurlijk tot taak om de veiligste auto te bouwen die er bestaat”, zegt Werner Huber. Naast zijn functie bij BMW is hij integrale voertuigveiligheid hoogleraar aan de technische hogeschool van Ingolstadt, Beieren. In zijn vakgebied draait het om het creëren van een naadloos samenspel tussen verschillende technologische disciplines: sensortechniek voor het waarnemen van de omgeving, kunstmatige intelligentie voor het verwerken van de gegevens, algoritmen voor interpretatie daarvan om zo veel mogelijk situaties te kunnen analyseren en evalueren, en bediening van het mechaniek. “Zodra een technologie beschikbaar is, dienen wij die direct in te bouwen. Dat verwachten klanten van ons.”

Prof. dr. Werner Huber levert een bijdrage aan de openingstalkshow van het Fleetmanagement Event van 23 mei. Meer informatie en aanmelden op fleetmanagement.nl.

Onschadelijk

Gevraagd naar de huidige stand der techniek noemt Huber naar de rijbaanassistent die helpt bij het voorkomen van zijwaartse botsingen: als een auto op een naastgelegen baan uitwijkt, zal de BMW remmen en uitwijken binnen de eigen baan – “als twee magneten die elkaar afstoten”, aldus Huber. Ook heeft BMW een bedieningsassistent waarmee de auto autonoom door de file rijdt en een parkeerassistent waarmee de bestuurder met behulp van de display key de auto in en uit een krappe garage of parkeerplaats manoeuvreert terwijl hij ernaast staat. Uiteraard schakelt Remote Control Parking zelf de motor in en uit. 

Zolang mensen deelnemen aan het verkeer, zullen er ongelukken zijn.

Huber kan niets specifieks loslaten over projecten waar BMW nu aan werkt. “Uiteindelijk gaat het erom dat de assistentfuncties steeds meer gevaarlijke situaties vroegtijdig herkennen en onschadelijk maken. En wanneer een ongeluk niet meer te vermijden is, zullen de systemen zo veel mogelijk energie uit het voertuig halen, zodat het optimaal is voorbereid op de dreigende crash.”

Krachtig

BMW is er echter niet op uit om de mens zo snel mogelijk het stuur uit handen te nemen. “Mensen maken fouten”, zegt Huber. “Zolang mensen deelnemen aan het verkeer, zullen er ongelukken zijn. Wij proberen de kans daarop te minimaliseren. Daarbij blijft de bestuurder degene die de beslissingen neemt en handelingen uitvoert; de systemen dienen om zijn competentie daartoe te verhogen, door hem alle informatie te bieden die hij nodig heeft om beslissingen te nemen. Daarnaast streven wij ernaar het voertuig zo krachtig mogelijk te maken, zodat het alle situaties de baas kan. Pas wanneer de mens over de grenzen van zijn mogelijkheden is, dan grijpt het voertuig in.”

Meedenken

Dat neemt niet weg dat BMW wel toewerkt naar autonome voertuigen. De fabrikant verwacht over vijf à tien jaar volledig autonome auto’s te kunnen aanbieden. In de manuele bedieningsmodus zullen die de bestuurder anders ondersteunen dan nu nog mogelijk is, zegt Huber. “De normatieve modellen voor het beoordelen van situaties zijn dan zo ver ontwikkeld dat ze voortdurend meedenken met de bestuurder. De auto geeft aan hoe hij zou rijden in elke gegeven situatie en waarschuwt voor zaken die met het oog nog onzichtbaar zijn. De auto zal kunnen signaleren en ingrijpen.” Voor het zover is, zijn behoorlijk wat technische verbeteringen nodig, aldus Huber, maar: “De innovaties op het gebied van autonoom rijden komen de veiligheid fundamenteel ten goede.”

Prof. dr. Werner Huber levert een bijdrage aan de openingstalkshow van het Fleetmanagement Event van 23 mei. Meer informatie en aanmelden op fleetmanagement.nl.

BMW: veiligheid en innovatie gaan hand in hand | Fleet&Mobility

BMW: veiligheid en innovatie gaan hand in hand

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

“Als premiummerk heeft BMW natuurlijk tot taak om de veiligste auto te bouwen die er bestaat”, zegt Werner Huber. Naast zijn functie bij BMW is hij integrale voertuigveiligheid hoogleraar aan de technische hogeschool van Ingolstadt, Beieren. In zijn vakgebied draait het om het creëren van een naadloos samenspel tussen verschillende technologische disciplines: sensortechniek voor het waarnemen van de omgeving, kunstmatige intelligentie voor het verwerken van de gegevens, algoritmen voor interpretatie daarvan om zo veel mogelijk situaties te kunnen analyseren en evalueren, en bediening van het mechaniek. “Zodra een technologie beschikbaar is, dienen wij die direct in te bouwen. Dat verwachten klanten van ons.”

Prof. dr. Werner Huber levert een bijdrage aan de openingstalkshow van het Fleetmanagement Event van 23 mei. Meer informatie en aanmelden op fleetmanagement.nl.

Onschadelijk

Gevraagd naar de huidige stand der techniek noemt Huber naar de rijbaanassistent die helpt bij het voorkomen van zijwaartse botsingen: als een auto op een naastgelegen baan uitwijkt, zal de BMW remmen en uitwijken binnen de eigen baan – “als twee magneten die elkaar afstoten”, aldus Huber. Ook heeft BMW een bedieningsassistent waarmee de auto autonoom door de file rijdt en een parkeerassistent waarmee de bestuurder met behulp van de display key de auto in en uit een krappe garage of parkeerplaats manoeuvreert terwijl hij ernaast staat. Uiteraard schakelt Remote Control Parking zelf de motor in en uit. 

Zolang mensen deelnemen aan het verkeer, zullen er ongelukken zijn.

Huber kan niets specifieks loslaten over projecten waar BMW nu aan werkt. “Uiteindelijk gaat het erom dat de assistentfuncties steeds meer gevaarlijke situaties vroegtijdig herkennen en onschadelijk maken. En wanneer een ongeluk niet meer te vermijden is, zullen de systemen zo veel mogelijk energie uit het voertuig halen, zodat het optimaal is voorbereid op de dreigende crash.”

Krachtig

BMW is er echter niet op uit om de mens zo snel mogelijk het stuur uit handen te nemen. “Mensen maken fouten”, zegt Huber. “Zolang mensen deelnemen aan het verkeer, zullen er ongelukken zijn. Wij proberen de kans daarop te minimaliseren. Daarbij blijft de bestuurder degene die de beslissingen neemt en handelingen uitvoert; de systemen dienen om zijn competentie daartoe te verhogen, door hem alle informatie te bieden die hij nodig heeft om beslissingen te nemen. Daarnaast streven wij ernaar het voertuig zo krachtig mogelijk te maken, zodat het alle situaties de baas kan. Pas wanneer de mens over de grenzen van zijn mogelijkheden is, dan grijpt het voertuig in.”

Meedenken

Dat neemt niet weg dat BMW wel toewerkt naar autonome voertuigen. De fabrikant verwacht over vijf à tien jaar volledig autonome auto’s te kunnen aanbieden. In de manuele bedieningsmodus zullen die de bestuurder anders ondersteunen dan nu nog mogelijk is, zegt Huber. “De normatieve modellen voor het beoordelen van situaties zijn dan zo ver ontwikkeld dat ze voortdurend meedenken met de bestuurder. De auto geeft aan hoe hij zou rijden in elke gegeven situatie en waarschuwt voor zaken die met het oog nog onzichtbaar zijn. De auto zal kunnen signaleren en ingrijpen.” Voor het zover is, zijn behoorlijk wat technische verbeteringen nodig, aldus Huber, maar: “De innovaties op het gebied van autonoom rijden komen de veiligheid fundamenteel ten goede.”

Prof. dr. Werner Huber levert een bijdrage aan de openingstalkshow van het Fleetmanagement Event van 23 mei. Meer informatie en aanmelden op fleetmanagement.nl.