‘Nederlandse auto- en mobiliteitsmarkt rijp voor disruptie’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat concludeert onderzoeksbureau Roland Berger in zijn analyse met de titel Automotive Disruption Radar, waarin het bureau kijkt naar status van en ontwikkelingen in de auto- en mobiliteitsmarkt in Nederland, Japan, Singapore, China, Zuid-Korea, Duitsland, India, het Verenigd Koninkrijk, de VS en Frankrijk. Deze analyse moet vanaf nu elk kwartaal uitkomen.

“De wereldwijde auto- en mobiliteitsindustrie staat aan de vooravond van een radicale transformatie door digitalisering, autonoom en elektrisch rijden en auto- en ritdelen”, aldus het persbericht. “Bijna de helft (46%) van de consumenten wereldwijd koopt geen eigen auto meer als de zelfrijdende auto op afroep (robo-taxi) er is. Bovendien ziet bijna 4 op de 10 (37%) consumenten een elektrisch voertuig als aantrekkelijk alternatief.” Onlangs stelde Dalia Research eveneens vast dat de belangstelling voor EV’s rond de veertig procent ligt; in dat onderzoek werden inwoners van 53 landen bevraagd.

Alternatief

Nieuwe businessmodellen hebben de houding van de Nederlandse consument ten opzichte van mobiliteitsconcepten de afgelopen jaren in positieve zin veranderd, aldus Rene Seyger, partner bij Roland Berger-kantoor Amsterdam. “In Nederland zie je dat de opkomst van Car2go, Greenwheels, Snappcar (autodelen) en Abel (ritdelen) inspringen op de early adopters. Zodra auto’s op afroep beschikbaar zijn als kostenefficiënt alternatief voor eigen-autobezit, zul je zien dat deze trend zich in Nederland alleen maar gaat versnellen.”

Actief

Volgens Seyger laat de analyse zien dat de automarkt het einde van een tijdperk nadert, gedreven door nieuw consumentengedrag en nieuwe consumentenverwachtingen. “OEM’s en leveranciers moeten actief aan de slag met deze veranderingen om hun concurrentiepositie te behouden. Het innoveren van de infrastructuur wordt misschien wel de grootste uitdaging ooit voor spelers in deze markt.”

Onlangs concludeerde KPMG nog dat 70 procent van de Nederlandse leveranciers, importeurs, dealers en leasemaatschappijen op geen enkele manier aan de slag is met data van connected cars.

Het rapport is beschikbaar in de kennisbank van Fleet&Mobility.

‘Nederlandse auto- en mobiliteitsmarkt rijp voor disruptie’ | Fleet&Mobility

‘Nederlandse auto- en mobiliteitsmarkt rijp voor disruptie’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat concludeert onderzoeksbureau Roland Berger in zijn analyse met de titel Automotive Disruption Radar, waarin het bureau kijkt naar status van en ontwikkelingen in de auto- en mobiliteitsmarkt in Nederland, Japan, Singapore, China, Zuid-Korea, Duitsland, India, het Verenigd Koninkrijk, de VS en Frankrijk. Deze analyse moet vanaf nu elk kwartaal uitkomen.

“De wereldwijde auto- en mobiliteitsindustrie staat aan de vooravond van een radicale transformatie door digitalisering, autonoom en elektrisch rijden en auto- en ritdelen”, aldus het persbericht. “Bijna de helft (46%) van de consumenten wereldwijd koopt geen eigen auto meer als de zelfrijdende auto op afroep (robo-taxi) er is. Bovendien ziet bijna 4 op de 10 (37%) consumenten een elektrisch voertuig als aantrekkelijk alternatief.” Onlangs stelde Dalia Research eveneens vast dat de belangstelling voor EV’s rond de veertig procent ligt; in dat onderzoek werden inwoners van 53 landen bevraagd.

Alternatief

Nieuwe businessmodellen hebben de houding van de Nederlandse consument ten opzichte van mobiliteitsconcepten de afgelopen jaren in positieve zin veranderd, aldus Rene Seyger, partner bij Roland Berger-kantoor Amsterdam. “In Nederland zie je dat de opkomst van Car2go, Greenwheels, Snappcar (autodelen) en Abel (ritdelen) inspringen op de early adopters. Zodra auto’s op afroep beschikbaar zijn als kostenefficiënt alternatief voor eigen-autobezit, zul je zien dat deze trend zich in Nederland alleen maar gaat versnellen.”

Actief

Volgens Seyger laat de analyse zien dat de automarkt het einde van een tijdperk nadert, gedreven door nieuw consumentengedrag en nieuwe consumentenverwachtingen. “OEM’s en leveranciers moeten actief aan de slag met deze veranderingen om hun concurrentiepositie te behouden. Het innoveren van de infrastructuur wordt misschien wel de grootste uitdaging ooit voor spelers in deze markt.”

Onlangs concludeerde KPMG nog dat 70 procent van de Nederlandse leveranciers, importeurs, dealers en leasemaatschappijen op geen enkele manier aan de slag is met data van connected cars.

Het rapport is beschikbaar in de kennisbank van Fleet&Mobility.