‘Autonoom rijden maakt einde aan autobezit particulieren’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Rethink X, een Brits-Amerikaanse denktank die zich toelegt op vraagstukken rond disruptie, in het rapport Rethinking Transportation.

Die omslag wordt gedreven door economische motieven, aldus de onderzoekers: zelfrijdende auto’s op afroep zijn goedkoper en veiliger dan autobezit. Het gemiddelde Amerikaanse gezin zou per jaar 5.600 dollar besparen op vervoerskosten.

Op die manier zou er razendsnel een einde komen aan particulier autobezit: zelfrijdende deelauto’s worden minstens tien keer intensiever gebruikt dan auto’s in eigendom van particulieren. Het aantal personenauto’s in de VS, nu 247 miljoen, zou daardoor richting 2030 afnemen tot circa 44 miljoen. De productie van gemotoriseerde voertuigen krimpt met 70 procent. Dat betekent volgens Rethink X ’totale disruptie’ voor de hele keten, van fabrikanten en toeleveranciers tot verzekeraars, dealers en garages. Het rapport spreekt van “nagenoeg complete verwoesting”.

Ook de olie-industrie krijgt flinke klappen: in 2020 zou de Amerikaanse olieproductie pieken, en daarna afnemen tot ver beneden de huidige ‘business as usual’-scenario’s. Het gevolg: de sector wordt weggevaagd, grote investeringen gaan in rook op en infrastructuurprojecten zoals pijplijnen worden overbodig.

‘Autonoom rijden maakt einde aan autobezit particulieren’ | Fleet&Mobility

‘Autonoom rijden maakt einde aan autobezit particulieren’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Rethink X, een Brits-Amerikaanse denktank die zich toelegt op vraagstukken rond disruptie, in het rapport Rethinking Transportation.

Die omslag wordt gedreven door economische motieven, aldus de onderzoekers: zelfrijdende auto’s op afroep zijn goedkoper en veiliger dan autobezit. Het gemiddelde Amerikaanse gezin zou per jaar 5.600 dollar besparen op vervoerskosten.

Op die manier zou er razendsnel een einde komen aan particulier autobezit: zelfrijdende deelauto’s worden minstens tien keer intensiever gebruikt dan auto’s in eigendom van particulieren. Het aantal personenauto’s in de VS, nu 247 miljoen, zou daardoor richting 2030 afnemen tot circa 44 miljoen. De productie van gemotoriseerde voertuigen krimpt met 70 procent. Dat betekent volgens Rethink X ’totale disruptie’ voor de hele keten, van fabrikanten en toeleveranciers tot verzekeraars, dealers en garages. Het rapport spreekt van “nagenoeg complete verwoesting”.

Ook de olie-industrie krijgt flinke klappen: in 2020 zou de Amerikaanse olieproductie pieken, en daarna afnemen tot ver beneden de huidige ‘business as usual’-scenario’s. Het gevolg: de sector wordt weggevaagd, grote investeringen gaan in rook op en infrastructuurprojecten zoals pijplijnen worden overbodig.