Athlon-deelauto op Science Park Amsterdam

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Tot op heden bood Athlon Car2use alleen aan voor gebruik binnen één bedrijf, als aanvulling op autoleaseregelingen en om meer medewerkers toegang te geven tot automobiliteit. Dezelfde techniek voor reserveren en openen van auto’s zet Athlon nu in voor deelautoconcepten voor meerdere bedrijven op bijvoorbeeld een bedrijventerrein. Ook andere deelautoconcepten kijken naar die doelgroep.

“Het verschil zit in de facturatie”, zegt Andres de Leeuw, manager mobility & rental solutions bij Athlon. “In deze vorm rekenen wij direct met de gebruiker af.” Die betaalt 13 cent per kilometer inclusief brandstof, plus een uurtarief op weekdagen overdag, een nachttarief van 10 euro tussen 19:00 en 7:00 uur of een weekendtarief van 30 euro per dag.

Car2go

Volgens De Leeuw is het Science Park een geschikte locatie voor een deelautoconcept als Car2use. “De ligging vlakbij het openbaar vervoer is ideaal. Bovendien kost parkeren geld en is er weinig plek.” Mensen kunnen dus goed met het openbaar vervoer naar hun werk komen; voor afspraken buiten de deur kunnen deelauto’s worden ingezet. “Buiten de poort staan vaak ook auto’s van Car2go”, zegt De Leeuw. Dat concept is net als Athlon onderdeel van Daimler. “Die zijn bedoeld voor gebruik in Amsterdam. Met onze auto kunnen gebruikers ook naar Groningen of Maastricht”.

Athlon begint met één Car2use-auto op het Science Park. Die heeft een eigen parkeerplaats, dus berijders lopen niet tegen parkeerproblemen aan. “We gaan eerst kijken hoe groot de interesse is onder de bedrijven”, zegt De Leeuw. “Op de eerste dag hebben zich meteen vijf bedrijven aangemeld. Het is lastig te beoordelen in hoeverre de auto ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden, maar als hij de hele dag weg is, gaan we opschalen.”

Duurzaamheidswinst

Athlon zegt in gesprek te zijn met andere bedrijventerreinen en bedrijfsverzamelgebouwen in het land. “Bedrijventerreinen zijn altijd op zoek naar flexibele oplossingen, zeker als daar ook duurzaamheidswinst mee geboekt kan worden.” Dat wil niet zeggen dat elk bedrijventerrein geschikt is voor een deelautoconcept, vervolgt De Leeuw: “Als iedereen met de auto naar het werk komt omdat er geen goed OV in de buurt is, en als er geen parkeerproblemen zijn, dan is een deelauto niet interessant.”

Athlon-deelauto op Science Park Amsterdam | Fleet&Mobility

Athlon-deelauto op Science Park Amsterdam

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Tot op heden bood Athlon Car2use alleen aan voor gebruik binnen één bedrijf, als aanvulling op autoleaseregelingen en om meer medewerkers toegang te geven tot automobiliteit. Dezelfde techniek voor reserveren en openen van auto’s zet Athlon nu in voor deelautoconcepten voor meerdere bedrijven op bijvoorbeeld een bedrijventerrein. Ook andere deelautoconcepten kijken naar die doelgroep.

“Het verschil zit in de facturatie”, zegt Andres de Leeuw, manager mobility & rental solutions bij Athlon. “In deze vorm rekenen wij direct met de gebruiker af.” Die betaalt 13 cent per kilometer inclusief brandstof, plus een uurtarief op weekdagen overdag, een nachttarief van 10 euro tussen 19:00 en 7:00 uur of een weekendtarief van 30 euro per dag.

Car2go

Volgens De Leeuw is het Science Park een geschikte locatie voor een deelautoconcept als Car2use. “De ligging vlakbij het openbaar vervoer is ideaal. Bovendien kost parkeren geld en is er weinig plek.” Mensen kunnen dus goed met het openbaar vervoer naar hun werk komen; voor afspraken buiten de deur kunnen deelauto’s worden ingezet. “Buiten de poort staan vaak ook auto’s van Car2go”, zegt De Leeuw. Dat concept is net als Athlon onderdeel van Daimler. “Die zijn bedoeld voor gebruik in Amsterdam. Met onze auto kunnen gebruikers ook naar Groningen of Maastricht”.

Athlon begint met één Car2use-auto op het Science Park. Die heeft een eigen parkeerplaats, dus berijders lopen niet tegen parkeerproblemen aan. “We gaan eerst kijken hoe groot de interesse is onder de bedrijven”, zegt De Leeuw. “Op de eerste dag hebben zich meteen vijf bedrijven aangemeld. Het is lastig te beoordelen in hoeverre de auto ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden, maar als hij de hele dag weg is, gaan we opschalen.”

Duurzaamheidswinst

Athlon zegt in gesprek te zijn met andere bedrijventerreinen en bedrijfsverzamelgebouwen in het land. “Bedrijventerreinen zijn altijd op zoek naar flexibele oplossingen, zeker als daar ook duurzaamheidswinst mee geboekt kan worden.” Dat wil niet zeggen dat elk bedrijventerrein geschikt is voor een deelautoconcept, vervolgt De Leeuw: “Als iedereen met de auto naar het werk komt omdat er geen goed OV in de buurt is, en als er geen parkeerproblemen zijn, dan is een deelauto niet interessant.”