Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Hoppa streeft naar duizend deelauto’s in Rotterdam

Deelautoplatform Hoppa rolt in september een laagdrempelig deelautoconcept uit in Rotterdam. Het doel is om eind volgend jaar duizend deelauto’s ter beschikking te hebben.

Dit meldt Hoppa.

Het bedrijf biedt een laagdrempelige formule, waarbij een smartphone met app voldoende is om te zien waar een deelauto geparkeerd staat. De auto kan vervolgens met de eigen smartphone geopend en gestart worden. Hoppa combineert het gemak van commerciële deelauto’s met de lage tarieven van peer-to-peer deelauto’s, stelt Niki Sie, mede-oprichter van Hoppa. “Hiermee willen wij millennials in steden aanspreken. Autobezit wordt minder relevant, maar de vrijheid die een auto biedt spreekt erg aan. Wij willen autodelen extreem simpel maken.”

Geen eigen auto’s

Het aanbod van auto’s wordt gerealiseerd door samenwerking met partners: Hoppa gaat zelf geen auto’s kopen. Vooral van de samenwerking met de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) verwacht Sie veel. “Die hebben ambities op het gebied van duurzame mobiliteit. Ze willen zelf een vloot van duizend Tesla’s op de markt brengen en we hopen dat een deel daarvan voor ons beschikbaar komt. Maar het is vooral belangrijk dat ze hun 400 duizend klanten wijzen op de mogelijkheid om mee te doen met Hoppa.” De startup is nog in overleg met diverse leasemaatschappijen. In ieder geval Mijndomein heeft al toegezegd mee te doen, meldt Sie.

Voertuigeigenaren die meedoen laten hun auto voorzien van een apparaat dat de auto zichtbaar maakt voor de app. Eigenaren bepalen zelf welke gebruikers toegang krijgen tot hun auto, wanneer die beschikbaar is en wat het kost. De opbrengsten gaan direct van de leasekosten af.

Met 1000 deelauto’s hebben gebruikers altijd de zekerheid dat er één in de buurt staat.

Op dit moment loopt er in Rotterdam een proef met vijf auto’s. Vanaf september gaat Hoppa echt van start. De doelstelling van duizend deelauto’s in Rotterdam zou eind 2018 behaald moeten worden. Dat aantal is nodig omdat gebruikers dan altijd de zekerheid hebben dat er één in de buurt staat, benadrukt Sie.

Na Rotterdam hoopt Hoppa op expansie naar andere Nederlandse steden. Er lopen al pilots in Utrecht en Amsterdam.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Maarten
Hoppa streeft naar duizend deelauto’s in Rotterdam | Fleet&Mobility

Hoppa streeft naar duizend deelauto’s in Rotterdam

Maarten Maarten
• Laatste update:

Dit meldt Hoppa.

Het bedrijf biedt een laagdrempelige formule, waarbij een smartphone met app voldoende is om te zien waar een deelauto geparkeerd staat. De auto kan vervolgens met de eigen smartphone geopend en gestart worden. Hoppa combineert het gemak van commerciële deelauto’s met de lage tarieven van peer-to-peer deelauto’s, stelt Niki Sie, mede-oprichter van Hoppa. “Hiermee willen wij millennials in steden aanspreken. Autobezit wordt minder relevant, maar de vrijheid die een auto biedt spreekt erg aan. Wij willen autodelen extreem simpel maken.”

Geen eigen auto’s

Het aanbod van auto’s wordt gerealiseerd door samenwerking met partners: Hoppa gaat zelf geen auto’s kopen. Vooral van de samenwerking met de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) verwacht Sie veel. “Die hebben ambities op het gebied van duurzame mobiliteit. Ze willen zelf een vloot van duizend Tesla’s op de markt brengen en we hopen dat een deel daarvan voor ons beschikbaar komt. Maar het is vooral belangrijk dat ze hun 400 duizend klanten wijzen op de mogelijkheid om mee te doen met Hoppa.” De startup is nog in overleg met diverse leasemaatschappijen. In ieder geval Mijndomein heeft al toegezegd mee te doen, meldt Sie.

Voertuigeigenaren die meedoen laten hun auto voorzien van een apparaat dat de auto zichtbaar maakt voor de app. Eigenaren bepalen zelf welke gebruikers toegang krijgen tot hun auto, wanneer die beschikbaar is en wat het kost. De opbrengsten gaan direct van de leasekosten af.

Met 1000 deelauto’s hebben gebruikers altijd de zekerheid dat er één in de buurt staat.

Op dit moment loopt er in Rotterdam een proef met vijf auto’s. Vanaf september gaat Hoppa echt van start. De doelstelling van duizend deelauto’s in Rotterdam zou eind 2018 behaald moeten worden. Dat aantal is nodig omdat gebruikers dan altijd de zekerheid hebben dat er één in de buurt staat, benadrukt Sie.

Na Rotterdam hoopt Hoppa op expansie naar andere Nederlandse steden. Er lopen al pilots in Utrecht en Amsterdam.