Lyft gaat zelf ook autonome voertuigen ontwikkelen

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat schrijft Luc Vincent, vicepresident engineering van Lyft, op self-publishing platform Medium.

Tot nog toe zocht Lyft samenwerking met bedrijven die gespecialiseerd zijn in hard- en software om autonoom rijden mogelijk te maken. Het bedrijf sloot eerder samenwerkingsovereenkomsten met onder meer Nutonomy en Waymo. Die leveren autonome auto’s, die Lyft inzet om haar gebruikers mee te bedienen.

Nu komt daar dus verandering in. Volgens Luc Vincent werkt 10 procent van de engineers van Lyft inmiddels aan technologie voor zelfrijdende auto’s. Die activiteiten worden ondergebracht in een gloednieuw centrum in Palo Alto in Californië, genaamd Level 5 Engineering Center. Level 5 verwijst naar het hoogste niveau in de SAE-classificatie van autonoom rijden, het volledig geautomatiseerde voertuig waarin een stuurwiel optioneel is.

Ecosysteem

Volgens Vincent is de ontwikkeling van eigen zelfrijdende auto’s geen nevenactiviteit, maar core business. Het doel van het bedrijf is naar zijn zeggen om een einde te maken aan autobezit en een mobiliteitsrevolutie te ontketenen die ten goede komt aan het klimaat (minder uitstoot) en aan de gemeenschap (minder ongelukken, minder voertuigen op de weg). Vincent zegt dat zijn werkgever een ecosysteem wil creëren waarin verschillende soorten vervoer beschikbaar zijn: ritten in autonome voertuigen waar het kan en met een chauffeur waar dat nodig is, afhankelijk van de staat van de weg, de bereikbaarheid van het doel en de wensen van de passagier.

Datapool

Maar met het openen van een eigen divisie voor ontwikkeling van technologie komt geen einde aan de samenwerking met andere partners, benadrukt Vincent in zijn stuk: Lyft beschouwt zichzelf als open self-driving platform, een netwerk waarop autonome voertuigen van Lyft en van partners opereren om de klanten van Lyft te bedienen. De data die de zelfrijdende auto’s op de weg genereren en die Lyft verzamelt over vraag en aanbod van ritten, worden gedeeld binnen het netwerk, zodat alle partners die kunnen gebruiken om hun software te verbeteren. Zo profiteren alle partners van de samenwerking, aldus Lyft: zij krijgen ieder toegang tot de datapool van alle voertuigen op het netwerk, en kunnen dus veel sneller leren.

Uber, dat net als Lyft taxiritjes op afroep levert, werkt al langer aan eigen zelfrijdende auto’s. Dat programma wordt geplaagd door tegenslagen en een rechtszaak over diefstal van bedrijfsgeheimen. Lyft opereert tot nu toe uitsluitend in de Verenigde Staten.

Lyft gaat zelf ook autonome voertuigen ontwikkelen | Fleet&Mobility

Lyft gaat zelf ook autonome voertuigen ontwikkelen

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat schrijft Luc Vincent, vicepresident engineering van Lyft, op self-publishing platform Medium.

Tot nog toe zocht Lyft samenwerking met bedrijven die gespecialiseerd zijn in hard- en software om autonoom rijden mogelijk te maken. Het bedrijf sloot eerder samenwerkingsovereenkomsten met onder meer Nutonomy en Waymo. Die leveren autonome auto’s, die Lyft inzet om haar gebruikers mee te bedienen.

Nu komt daar dus verandering in. Volgens Luc Vincent werkt 10 procent van de engineers van Lyft inmiddels aan technologie voor zelfrijdende auto’s. Die activiteiten worden ondergebracht in een gloednieuw centrum in Palo Alto in Californië, genaamd Level 5 Engineering Center. Level 5 verwijst naar het hoogste niveau in de SAE-classificatie van autonoom rijden, het volledig geautomatiseerde voertuig waarin een stuurwiel optioneel is.

Ecosysteem

Volgens Vincent is de ontwikkeling van eigen zelfrijdende auto’s geen nevenactiviteit, maar core business. Het doel van het bedrijf is naar zijn zeggen om een einde te maken aan autobezit en een mobiliteitsrevolutie te ontketenen die ten goede komt aan het klimaat (minder uitstoot) en aan de gemeenschap (minder ongelukken, minder voertuigen op de weg). Vincent zegt dat zijn werkgever een ecosysteem wil creëren waarin verschillende soorten vervoer beschikbaar zijn: ritten in autonome voertuigen waar het kan en met een chauffeur waar dat nodig is, afhankelijk van de staat van de weg, de bereikbaarheid van het doel en de wensen van de passagier.

Datapool

Maar met het openen van een eigen divisie voor ontwikkeling van technologie komt geen einde aan de samenwerking met andere partners, benadrukt Vincent in zijn stuk: Lyft beschouwt zichzelf als open self-driving platform, een netwerk waarop autonome voertuigen van Lyft en van partners opereren om de klanten van Lyft te bedienen. De data die de zelfrijdende auto’s op de weg genereren en die Lyft verzamelt over vraag en aanbod van ritten, worden gedeeld binnen het netwerk, zodat alle partners die kunnen gebruiken om hun software te verbeteren. Zo profiteren alle partners van de samenwerking, aldus Lyft: zij krijgen ieder toegang tot de datapool van alle voertuigen op het netwerk, en kunnen dus veel sneller leren.

Uber, dat net als Lyft taxiritjes op afroep levert, werkt al langer aan eigen zelfrijdende auto’s. Dat programma wordt geplaagd door tegenslagen en een rechtszaak over diefstal van bedrijfsgeheimen. Lyft opereert tot nu toe uitsluitend in de Verenigde Staten.