KPMG: autonome EV is panacee

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat heeft accountants- en adviesorganisatie KPMG becijferd.

In 2012 spiegelde KPMG ook al eens voor dat de zelfrijdende auto onoplosbaar geachte problemen gaat oplossen. Toen verwachtte het bedrijf dat de doorbraak van zelfrijdende auto’s rond 2025 zou plaatsvinden.

In het huidige bericht rekent KPMG aan een scenario waarin over 30 jaar overal in Nederland zelfrijdende elektrische auto’s rijden. Zo’n volledige invoering levert een aantal belangrijke voordelen op. “Met name op gebied van luchtkwaliteit is veel winst te behalen”, zegt Frits Klaver van KPMG Sustainability. Over een periode van 30 jaar vermindert de uitstoot van CO2 met 632 miljoen ton. “Zoveel uitstoot staat gelijk aan 60,8 miljard euro aan maatschappelijke kosten. Dat zijn kosten door klimaatverandering zoals veranderingen in landbouwproductiviteit en verzuring van de oceanen.”

Files

Ook files nemen af: volgens Klaver van 41 uur per jaar per Nederlander nu naar 26 uur in zelfrijdend vervoer-land. Gemeten over dertig jaar levert dat volgens KPMG een besparing van 16 miljard euro aan maatschappelijke kosten. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) voorziet in elk geval voor de komende jaren echter nog een toename van tijdverlies door files van zo’n 4 procent per jaar.

Verder zal er minder materiële en immateriële schade van ongevallen zijn: over 30 jaar zijn er jaarlijks 500 verkeersdoden minder te betreuren. En alsof dat niet al heugelijk genoeg is, zorgen al deze besparingen bij elkaar voor een meevaller van 173 miljard euro op.

Banen

Toch brengt de massale invoering van autonome voertuigen volgens Klaver en zijn werkgever niet alleen financiële en maatschappelijke voordelen. Zo zal de overheid niet langer profiteren van accijnzen op fossiele brandstoffen en snelheidsboetes, en zo 71 miljard euro mislopen. Ook gaan er banen verloren in met name de transportsector: 4 miljard euro kosten. Maar gelukkig: “Fors meer baten dan lasten dus die over een periode van dertig jaar gerealiseerd kunnen worden”, weet Frits Klaver.

Met die baten zou de overheid aanschafsubsidies kunnen uitdelen op autonome voertuigen, vindt KPMG. “Het is duidelijk dat het Nederlandse wagenpark niet in één keer zelfrijdend zal zijn en niet iedereen zal deze vorm van vervoer even snel omarmen”, aldus Klaver. “Bedrijfsleven en overheid kunnen hierin echter een belangrijke stimulerende rol spelen, zeker als de overheid in staat wordt gesteld om hierbij een belangrijke financiële prikkel te geven.”

Overigens verwachten bedrijven als Lyft en onderzoeksinstanties zoals het Amerikaanse Revel X dat de komst van zelfrijdende voertuigen grotendeels een einde maakt aan particulier autobezit. In plaats daarvan maken reizigers gebruik van vervoer op afroep, wat sommigen Transport-as-a-Service (TaaS) noemen.

KPMG: autonome EV is panacee | Fleet&Mobility

KPMG: autonome EV is panacee

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat heeft accountants- en adviesorganisatie KPMG becijferd.

In 2012 spiegelde KPMG ook al eens voor dat de zelfrijdende auto onoplosbaar geachte problemen gaat oplossen. Toen verwachtte het bedrijf dat de doorbraak van zelfrijdende auto’s rond 2025 zou plaatsvinden.

In het huidige bericht rekent KPMG aan een scenario waarin over 30 jaar overal in Nederland zelfrijdende elektrische auto’s rijden. Zo’n volledige invoering levert een aantal belangrijke voordelen op. “Met name op gebied van luchtkwaliteit is veel winst te behalen”, zegt Frits Klaver van KPMG Sustainability. Over een periode van 30 jaar vermindert de uitstoot van CO2 met 632 miljoen ton. “Zoveel uitstoot staat gelijk aan 60,8 miljard euro aan maatschappelijke kosten. Dat zijn kosten door klimaatverandering zoals veranderingen in landbouwproductiviteit en verzuring van de oceanen.”

Files

Ook files nemen af: volgens Klaver van 41 uur per jaar per Nederlander nu naar 26 uur in zelfrijdend vervoer-land. Gemeten over dertig jaar levert dat volgens KPMG een besparing van 16 miljard euro aan maatschappelijke kosten. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) voorziet in elk geval voor de komende jaren echter nog een toename van tijdverlies door files van zo’n 4 procent per jaar.

Verder zal er minder materiële en immateriële schade van ongevallen zijn: over 30 jaar zijn er jaarlijks 500 verkeersdoden minder te betreuren. En alsof dat niet al heugelijk genoeg is, zorgen al deze besparingen bij elkaar voor een meevaller van 173 miljard euro op.

Banen

Toch brengt de massale invoering van autonome voertuigen volgens Klaver en zijn werkgever niet alleen financiële en maatschappelijke voordelen. Zo zal de overheid niet langer profiteren van accijnzen op fossiele brandstoffen en snelheidsboetes, en zo 71 miljard euro mislopen. Ook gaan er banen verloren in met name de transportsector: 4 miljard euro kosten. Maar gelukkig: “Fors meer baten dan lasten dus die over een periode van dertig jaar gerealiseerd kunnen worden”, weet Frits Klaver.

Met die baten zou de overheid aanschafsubsidies kunnen uitdelen op autonome voertuigen, vindt KPMG. “Het is duidelijk dat het Nederlandse wagenpark niet in één keer zelfrijdend zal zijn en niet iedereen zal deze vorm van vervoer even snel omarmen”, aldus Klaver. “Bedrijfsleven en overheid kunnen hierin echter een belangrijke stimulerende rol spelen, zeker als de overheid in staat wordt gesteld om hierbij een belangrijke financiële prikkel te geven.”

Overigens verwachten bedrijven als Lyft en onderzoeksinstanties zoals het Amerikaanse Revel X dat de komst van zelfrijdende voertuigen grotendeels een einde maakt aan particulier autobezit. In plaats daarvan maken reizigers gebruik van vervoer op afroep, wat sommigen Transport-as-a-Service (TaaS) noemen.