Break-out sessies: Van leaseauto naar multimobiliteit

Fleet Mobility Live: Drie experts over mobiliteitsmanagement in de praktijk

Redactie Redactie
• Laatste update:
Coen Krol wil het overstappen op EV-rijden voor werknemers zo interessant mogelijk maken. (Foto: Heliview)

Dit artikel verscheen afgelopen week in de eventspecial van Fleet Mobility Live, dat op dinsdag 29 mei wordt gehouden in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

Drie belangrijke factoren in het veranderende mobiliteitslandschap zijn de overgang naar elektrisch vervoer, de keuze voor meerdere vormen van vervoer en het veranderen van het gedrag van werknemers. Coen Krol, mobility- en environmental lead bij ­Accenture, Arjen Juurlink, compensation & benefits-specialist bij FrieslandCampina, en René Laheij, manager facilities bij Enexis, delen op het evenement Fleet Mobility Live hun ervaringen.

Coen Krol (Accenture) over elektrisch rijden:

Maak overstappen voor werknemers zo interessant mogelijk

“Bij Accenture is het sinds 2011 mogelijk om te kiezen voor een elektrische leaseauto. Voor ons was de betaalbaarheid voor zowel werkgever als werknemer een belangrijk criterium. We hebben daarom berekend wat een leaseauto de organisatie kost, rekening houdend met de brandstofkosten. Dat hebben we afgezet tegen de kosten van een elektrische auto. Daaruit bleek dat die kosten elkaar niet veel ontlopen.”

“Vervolgens hebben we onze bevindingen gecommuniceerd naar onze medewerkers. We wilden het overstappen op EV-rijden zo interessant mogelijk maken. We hebben per medewerker berekend wat het kostenverschil is tussen hun huidige auto en een Tesla. Wat levert het je onder de streep op? Ook hebben we afkoopvoorstellen opgesteld waarmee leaserijders meteen op elektrisch konden overstappen. We hadden inzichtelijk gemaakt wanneer ze de kosten van de afkoop hadden terugverdiend door een EV te rijden.” 

“Het EV-beleid heeft zijn vruchten afgeworpen: er hebben aardig wat mensen een ­elektrische auto besteld. Om twijfelende werknemers te stimuleren, hebben we ze in de gelegenheid gesteld om op proef een EV te rijden. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om elektrisch rijden te combineren met het openbaar vervoer. Elke leaserijder krijgt bij Accenture een persoonlijk intakegesprek: hoeveel kilometers rijd je, welke trajecten rijd je vaak? Heb je thuis de mogelijkheid om een laadpaal te laten plaatsen, dan betalen wij de kosten.”

“Er wordt nu vooral nog in het hogere ­segment voor elektrisch rijden gekozen. We hebben al wel ingetekend op de Tesla 3: daarvan krijgen we de eerste 300 in Europa. Ik verwacht dat met de komst van meer auto’s in het middensegment elektrisch rijden echt gaat doorbreken in de leasemarkt.”

De break-out­sessie met Coen Krol op Feet Mobility Live is om 11.00 uur.

Arjen Juurlink (FrieslandCampina) over multimobiliteit:

Meer verantwoordelijkheid stimuleert duurzamer en veiliger reizen

juurlink“Bij FrieslandCampina staan inzetbaarheid en eigen verantwoordelijkheid centraal in het arbeidsvoorwaardenbeleid. We hebben een nieuwe integrale mobiliteitsregeling die bij medewerkers voor een gedragsverandering moet zorgen. Ons beleid is gebaseerd op duurzaamheid, veiligheid, eigen verantwoordelijkheid nemen en kostenbeheersing. Wij willen groener en veiliger reizen en rijden, maar ook een marktconforme mobiliteits­regeling bieden.”

“De nieuwe regeling is begin vorig jaar in werking getreden voor onze leaserijders. Zij kunnen een incentive verdienen als ze groener en veiliger reizen en rijden. Iedereen krijgt een individueel mobiliteitsbudget. De hoogte daarvan wordt bepaald door de leaseklasse en het totale aantal kilometers dat ze rijden. Van FrieslandCampina krijgen werknemers een budget om 12 duizend privékilometers per jaar te rijden. ­Rijden ze minder, dan houden ze budget over. Meer kilometers rijden mag ook. De kosten van deze meerkilometers gaan ten laste van het mobiliteitsbudget. Dit kan ­gefinancierd worden door budget over te houden door groener reizen en rijden. Het kan er ook toe leiden dat werknemers budget tekort komen. Dan moeten ze bijbetalen.”

“Werknemers ‘verdienen’ geld door onder meer een kleinere leaseauto te kiezen, meer met het ov te reizen, goedkoper te tanken en zuiniger te rijden. Ook thuiswerken en carpoolen leveren bonuspunten op. Met ons nieuwe beleid hebben we  structureel kunnen besparen op onze uitgaven voor leaseauto’s, zonder dat onze medewerkers een minder interessante leaseregeling hebben. Door meer verantwoordelijkheid en vertrouwen bij onze werknemers neer te leggen en ze ruimte te geven om keuzes te maken in hun eigen mobiliteitsgedrag motiveren en stimuleren we hen om duurzamer en veiliger te reizen.”

De break-outsessie met Arjen Juurlink op Fleet Mobility Live is om 14.00 uur.

René Laheij (Enexis) over gedragsverandering:

Het gaat om het doorbreken van routines

“Er wordt veel gesproken over verduurzaming, maar je moet je ambitie wel omzetten in actie. Gedragsverandering is dan ook een belangrijke pijler onder het laheijmobiliteitsbeleid van Enexis Groep. Naast gedrag werken we aan de pijler ‘regelingen’, door bijvoorbeeld in onze nieuwe leaseregeling in te zetten op het verleiden en stimuleren van werknemers om duurzamer reisgedrag te laten zien. Dat doen we bijvoorbeeld door de eigen bijdrage te koppelen aan de CO2-uitstoot van een auto. Met de pijler ‘voorzieningen’ hebben we gewerkt aan de faciliteiten die helpen om het gemakkelijker te maken om met de fiets naar het werk te gaan, zoals goede stallingen en laadfaciliteiten voor e-bikes.” 

“Vorig jaar hebben we de eerste drie autoloze dinsdagen georganiseerd. Die stimuleren medewerkers om te ervaren wat het is om anders te reizen en geven ons inzicht in eventuele barrières, zodat we die weg kunnen nemen. Vooraf vinden werknemers het soms gedoe, maar na een paar keer blijkt het ­reizen met het openbaar vervoer toch mee te vallen. Elke werknemer heeft een eigen dashboard dat inzicht geeft in zijn CO2-uitstoot. Je kunt dus direct zien hoe je reisgedrag je uitstoot beïnvloedt en aan welke knoppen je kunt draaien.”

“Enexis Groep wil werknemers aansporen faciliteiten te delen en na te denken of een bepalde reis echt nodig is. We proberen ­routines te doorbreken. We merken nu al dat ons beleid effect heeft. Het stimuleren van ander gedrag heeft de CO2-uitstoot in korte tijd al met zo’n 7 procent gereduceerd. Over het eerste kwartaal van dit jaar zien we dat de helft van de bestelde leaseauto’s al volledig elektrisch is. Als het zo doorgaat, halen we onze doelstelling om in 2020 de CO2-
uitstoot te hebben gehalveerd, ruimschoots binnen de tijd.”

 De break-outsessie met René Laheij op Fleet Mobility Live is om 14.00 uur.

Fleet Mobility Live: Drie experts over mobiliteitsmanagement in de praktijk | Fleet&Mobility
Break-out sessies: Van leaseauto naar multimobiliteit

Fleet Mobility Live: Drie experts over mobiliteitsmanagement in de praktijk

Redactie Redactie
• Laatste update:
Coen Krol wil het overstappen op EV-rijden voor werknemers zo interessant mogelijk maken. (Foto: Heliview)

Dit artikel verscheen afgelopen week in de eventspecial van Fleet Mobility Live, dat op dinsdag 29 mei wordt gehouden in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

Drie belangrijke factoren in het veranderende mobiliteitslandschap zijn de overgang naar elektrisch vervoer, de keuze voor meerdere vormen van vervoer en het veranderen van het gedrag van werknemers. Coen Krol, mobility- en environmental lead bij ­Accenture, Arjen Juurlink, compensation & benefits-specialist bij FrieslandCampina, en René Laheij, manager facilities bij Enexis, delen op het evenement Fleet Mobility Live hun ervaringen.

Coen Krol (Accenture) over elektrisch rijden:

Maak overstappen voor werknemers zo interessant mogelijk

“Bij Accenture is het sinds 2011 mogelijk om te kiezen voor een elektrische leaseauto. Voor ons was de betaalbaarheid voor zowel werkgever als werknemer een belangrijk criterium. We hebben daarom berekend wat een leaseauto de organisatie kost, rekening houdend met de brandstofkosten. Dat hebben we afgezet tegen de kosten van een elektrische auto. Daaruit bleek dat die kosten elkaar niet veel ontlopen.”

“Vervolgens hebben we onze bevindingen gecommuniceerd naar onze medewerkers. We wilden het overstappen op EV-rijden zo interessant mogelijk maken. We hebben per medewerker berekend wat het kostenverschil is tussen hun huidige auto en een Tesla. Wat levert het je onder de streep op? Ook hebben we afkoopvoorstellen opgesteld waarmee leaserijders meteen op elektrisch konden overstappen. We hadden inzichtelijk gemaakt wanneer ze de kosten van de afkoop hadden terugverdiend door een EV te rijden.” 

“Het EV-beleid heeft zijn vruchten afgeworpen: er hebben aardig wat mensen een ­elektrische auto besteld. Om twijfelende werknemers te stimuleren, hebben we ze in de gelegenheid gesteld om op proef een EV te rijden. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om elektrisch rijden te combineren met het openbaar vervoer. Elke leaserijder krijgt bij Accenture een persoonlijk intakegesprek: hoeveel kilometers rijd je, welke trajecten rijd je vaak? Heb je thuis de mogelijkheid om een laadpaal te laten plaatsen, dan betalen wij de kosten.”

“Er wordt nu vooral nog in het hogere ­segment voor elektrisch rijden gekozen. We hebben al wel ingetekend op de Tesla 3: daarvan krijgen we de eerste 300 in Europa. Ik verwacht dat met de komst van meer auto’s in het middensegment elektrisch rijden echt gaat doorbreken in de leasemarkt.”

De break-out­sessie met Coen Krol op Feet Mobility Live is om 11.00 uur.

Arjen Juurlink (FrieslandCampina) over multimobiliteit:

Meer verantwoordelijkheid stimuleert duurzamer en veiliger reizen

juurlink“Bij FrieslandCampina staan inzetbaarheid en eigen verantwoordelijkheid centraal in het arbeidsvoorwaardenbeleid. We hebben een nieuwe integrale mobiliteitsregeling die bij medewerkers voor een gedragsverandering moet zorgen. Ons beleid is gebaseerd op duurzaamheid, veiligheid, eigen verantwoordelijkheid nemen en kostenbeheersing. Wij willen groener en veiliger reizen en rijden, maar ook een marktconforme mobiliteits­regeling bieden.”

“De nieuwe regeling is begin vorig jaar in werking getreden voor onze leaserijders. Zij kunnen een incentive verdienen als ze groener en veiliger reizen en rijden. Iedereen krijgt een individueel mobiliteitsbudget. De hoogte daarvan wordt bepaald door de leaseklasse en het totale aantal kilometers dat ze rijden. Van FrieslandCampina krijgen werknemers een budget om 12 duizend privékilometers per jaar te rijden. ­Rijden ze minder, dan houden ze budget over. Meer kilometers rijden mag ook. De kosten van deze meerkilometers gaan ten laste van het mobiliteitsbudget. Dit kan ­gefinancierd worden door budget over te houden door groener reizen en rijden. Het kan er ook toe leiden dat werknemers budget tekort komen. Dan moeten ze bijbetalen.”

“Werknemers ‘verdienen’ geld door onder meer een kleinere leaseauto te kiezen, meer met het ov te reizen, goedkoper te tanken en zuiniger te rijden. Ook thuiswerken en carpoolen leveren bonuspunten op. Met ons nieuwe beleid hebben we  structureel kunnen besparen op onze uitgaven voor leaseauto’s, zonder dat onze medewerkers een minder interessante leaseregeling hebben. Door meer verantwoordelijkheid en vertrouwen bij onze werknemers neer te leggen en ze ruimte te geven om keuzes te maken in hun eigen mobiliteitsgedrag motiveren en stimuleren we hen om duurzamer en veiliger te reizen.”

De break-outsessie met Arjen Juurlink op Fleet Mobility Live is om 14.00 uur.

René Laheij (Enexis) over gedragsverandering:

Het gaat om het doorbreken van routines

“Er wordt veel gesproken over verduurzaming, maar je moet je ambitie wel omzetten in actie. Gedragsverandering is dan ook een belangrijke pijler onder het laheijmobiliteitsbeleid van Enexis Groep. Naast gedrag werken we aan de pijler ‘regelingen’, door bijvoorbeeld in onze nieuwe leaseregeling in te zetten op het verleiden en stimuleren van werknemers om duurzamer reisgedrag te laten zien. Dat doen we bijvoorbeeld door de eigen bijdrage te koppelen aan de CO2-uitstoot van een auto. Met de pijler ‘voorzieningen’ hebben we gewerkt aan de faciliteiten die helpen om het gemakkelijker te maken om met de fiets naar het werk te gaan, zoals goede stallingen en laadfaciliteiten voor e-bikes.” 

“Vorig jaar hebben we de eerste drie autoloze dinsdagen georganiseerd. Die stimuleren medewerkers om te ervaren wat het is om anders te reizen en geven ons inzicht in eventuele barrières, zodat we die weg kunnen nemen. Vooraf vinden werknemers het soms gedoe, maar na een paar keer blijkt het ­reizen met het openbaar vervoer toch mee te vallen. Elke werknemer heeft een eigen dashboard dat inzicht geeft in zijn CO2-uitstoot. Je kunt dus direct zien hoe je reisgedrag je uitstoot beïnvloedt en aan welke knoppen je kunt draaien.”

“Enexis Groep wil werknemers aansporen faciliteiten te delen en na te denken of een bepalde reis echt nodig is. We proberen ­routines te doorbreken. We merken nu al dat ons beleid effect heeft. Het stimuleren van ander gedrag heeft de CO2-uitstoot in korte tijd al met zo’n 7 procent gereduceerd. Over het eerste kwartaal van dit jaar zien we dat de helft van de bestelde leaseauto’s al volledig elektrisch is. Als het zo doorgaat, halen we onze doelstelling om in 2020 de CO2-
uitstoot te hebben gehalveerd, ruimschoots binnen de tijd.”

 De break-outsessie met René Laheij op Fleet Mobility Live is om 14.00 uur.