KPMG: in 2040 is de helft van de auto’s een deelauto

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Hyundai is een van de voorlopers op het gebied van modern autodelen met hun Ionics in Amsterdam. (Foto: Hyundai)

Dat is te lezen in de Global Automotive Executive Survey 2018 van KPMG, een onderzoek onder 1.000 topmanagers in de autobranche en 2.500 consumenten.

Gedeelde auto’s, via MaaS-achtige constructies, zijn in 2040 goed voor een marktaandeel van bijna vijftig procent. Daarbij verdwijnt het verschil in personen- en goederenmobiliteit. Loek Kramer, partner bij KPMG: “Er ontstaat een nieuwe trend: mobi-listics. Nu zie je dat bij Uber, dat ook eten is gaan bezorgen. Maar dankzij autonome gedeelde voertuigen verdwijnt het verschil tussen beide. Een voertuig kan altijd benut worden en hoeft niet langer bijna de hele dag stil te staan.”Lees hier het artikel van Fleet&Mobility over de kansen van MaaS in ons land.

Premium deelervaring

Het grootste potentieel voor deelauto’s zit in het opschroeven van de bezettingsgraad. Van de ondervraagden wil 43 procent in 2025 geen auto meer bezitten. Voornamelijk vanwege de leefomgeving, waarbij het in stedelijke gebieden niet handig is om een auto te bezitten, maar wel om een auto te gebruiken. Vanwege de toenemende urbanisatie verwachten de respondenten dat het alleen maar onaantrekkelijker wordt om een auto te bezitten. Het delen raakt echter ook de emotie. Want een achtergebleven bierflesje in een premiumauto, haalt de premiumervaring naar beneden, aldus het rapport. Maar volgens KPMG hoeft een premiumervaring niet alleen gecreëerd te worden door het voertuig waar je in rijdt. Dat kan ook door bijvoorbeeld privéparkeerplekken aan het concept te verbinden, misschien zelfs privéstraten, en samenwerking met sterrenrestaurants of de betere supermarkten.

Verschillende typen aandrijving

Hoe die deelauto’s zijn aangedreven in 2040, heeft KPMG ook onderzocht: een kwart van de auto’s is tegen die tijd een EV, een kwart rijdt op waterstof, een kwart is een hybride en een kwart heeft een conventionele verbrandingsmotor. De verschillende typen aandrijvingen blijven naast elkaar bestaan, mede vanwege de hoge kosten voor de aanschaf van een elektrische auto en problemen met laden, zoals een beperkte laadpaalinfrastructuur.

Elektrificering

Nu zijn conventionele auto’s nog goed voor negentig procent marktaandeel, maar dat holt achteruit. Een van de gevolgen van deze elektrificering is dat in 2030 minder dan 5 procent van alle auto’s in West-Europa worden gebouwd (nu 16%). Een deel van de productie is verplaatst naar China, waar fabrikanten nu al veel meer investeren in batterijtechnologie. Logisch, want de Chinese overheid eist dat in 2020 al 12,5 procent van de verkochte auto’s elektrisch is, terwijl de Europese Commissie vooralsnog geen strenge eisen wil opleggen. “Europa en Europese autofabrikanten hebben een grote achterstand. Nu exporteren Chinese fabrikanten nog nauwelijks, maar dat moment gaat wel komen”, concludeert Kramer. Overigens denkt KPMG dat de totale verkoop tussen 2020 en 2040 stijgt van 101 miljoen naar 140 miljoen voertuigen. Daarbij blijft er plaats voor diesels, zeker in grotere modellen blijft de diesel rendabel.

Het onderzoek is hier te bekijken.

KPMG: in 2040 is de helft van de auto’s een deelauto | Fleet&Mobility

KPMG: in 2040 is de helft van de auto’s een deelauto

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Hyundai is een van de voorlopers op het gebied van modern autodelen met hun Ionics in Amsterdam. (Foto: Hyundai)

Dat is te lezen in de Global Automotive Executive Survey 2018 van KPMG, een onderzoek onder 1.000 topmanagers in de autobranche en 2.500 consumenten.

Gedeelde auto’s, via MaaS-achtige constructies, zijn in 2040 goed voor een marktaandeel van bijna vijftig procent. Daarbij verdwijnt het verschil in personen- en goederenmobiliteit. Loek Kramer, partner bij KPMG: “Er ontstaat een nieuwe trend: mobi-listics. Nu zie je dat bij Uber, dat ook eten is gaan bezorgen. Maar dankzij autonome gedeelde voertuigen verdwijnt het verschil tussen beide. Een voertuig kan altijd benut worden en hoeft niet langer bijna de hele dag stil te staan.”Lees hier het artikel van Fleet&Mobility over de kansen van MaaS in ons land.

Premium deelervaring

Het grootste potentieel voor deelauto’s zit in het opschroeven van de bezettingsgraad. Van de ondervraagden wil 43 procent in 2025 geen auto meer bezitten. Voornamelijk vanwege de leefomgeving, waarbij het in stedelijke gebieden niet handig is om een auto te bezitten, maar wel om een auto te gebruiken. Vanwege de toenemende urbanisatie verwachten de respondenten dat het alleen maar onaantrekkelijker wordt om een auto te bezitten. Het delen raakt echter ook de emotie. Want een achtergebleven bierflesje in een premiumauto, haalt de premiumervaring naar beneden, aldus het rapport. Maar volgens KPMG hoeft een premiumervaring niet alleen gecreëerd te worden door het voertuig waar je in rijdt. Dat kan ook door bijvoorbeeld privéparkeerplekken aan het concept te verbinden, misschien zelfs privéstraten, en samenwerking met sterrenrestaurants of de betere supermarkten.

Verschillende typen aandrijving

Hoe die deelauto’s zijn aangedreven in 2040, heeft KPMG ook onderzocht: een kwart van de auto’s is tegen die tijd een EV, een kwart rijdt op waterstof, een kwart is een hybride en een kwart heeft een conventionele verbrandingsmotor. De verschillende typen aandrijvingen blijven naast elkaar bestaan, mede vanwege de hoge kosten voor de aanschaf van een elektrische auto en problemen met laden, zoals een beperkte laadpaalinfrastructuur.

Elektrificering

Nu zijn conventionele auto’s nog goed voor negentig procent marktaandeel, maar dat holt achteruit. Een van de gevolgen van deze elektrificering is dat in 2030 minder dan 5 procent van alle auto’s in West-Europa worden gebouwd (nu 16%). Een deel van de productie is verplaatst naar China, waar fabrikanten nu al veel meer investeren in batterijtechnologie. Logisch, want de Chinese overheid eist dat in 2020 al 12,5 procent van de verkochte auto’s elektrisch is, terwijl de Europese Commissie vooralsnog geen strenge eisen wil opleggen. “Europa en Europese autofabrikanten hebben een grote achterstand. Nu exporteren Chinese fabrikanten nog nauwelijks, maar dat moment gaat wel komen”, concludeert Kramer. Overigens denkt KPMG dat de totale verkoop tussen 2020 en 2040 stijgt van 101 miljoen naar 140 miljoen voertuigen. Daarbij blijft er plaats voor diesels, zeker in grotere modellen blijft de diesel rendabel.

Het onderzoek is hier te bekijken.