Pilot: Auto-accu als energieopslag voor kantoorpand

Maarten Maarten
• Laatste update:
De accu van de Mitsubishi Outlander PHEV is geschikt is voor zowel laden als ontladen. Foto: Mitsubishi

Dit meldt Mitsubishi.

In de pilot is een V2X-lader (vehicle-to-everything) van Hitachi gekoppeld aan het kantoorgebouw van Engie in Zaandam. Deze lader is de eerste die niet alleen een elektrische auto kan opladen, maar ook ontladen om energie te leveren aan een gebouw. Bovendien biedt het laadstation de flexibiliteit om verschillende energiebronnen zoals zonnepanelen en stationaire opslagbatterijen aan elkaar te koppelen voor een duurzame energievoorziening.

Auto als energiebuffer

Het laadstation bij Engie is gekoppeld aan de energievoorziening van het pand, die mede wordt verzorgd door zonnepanelen. Als meer zonne-energie wordt opwekt dan nodig, wordt de overbodige stroom opgeslagen in de accu van de elektrische auto. Als het gebouw meer stroom nodig heeft dan op dat moment wordt geleverd, wordt de energie weer uit de accu van de auto gehaald. De auto fungeert dan als energiebuffer en noodstroomvoorziening.

De samenwerkende partijen leveren ieder hun eigen expertise. Mitsubishi levert een Outlander PHEV, die geschikt is voor bidirectioneel laden (opladen en ontladen). Hitachi levert de V2X-lader en Engie creëert een ‘smart building’ door de batterij van de Outlander PHEV via de V2X-lader te koppelen aan de verschillende energiebronnen van het gebouw.

Klimaatneutraal

In de volgende fase van het project wordt onderzocht hoe elektrisch aangedreven voertuigen, hernieuwbare energiebronnen en slimme energiemanagementsystemen optimaal kunnen samenwerken om gebouwen volledig energieneutraal te maken.

Het idee van elektrische auto’s die als buffer voor de energievoorziening van woningen of kantoren dienen is niet uniek en komt in steeds meer nieuwbouwplannen naar voren.