Snelle elektrische fiets moet files voorkomen

Maarten Maarten
• Laatste update:
Foto: BAM

De snelle elektrische fiets is het middel om de verkeersaders in drukke gebieden nu en in de nabije toekomst geopend te houden, stelt een consortium van BAM Infra, Royal Haskoning/DHV, BYCS, Mijksenaar en Gazelle. Het consortium heeft een concept ontwikkeld om de bereikbaarheid door inzet van de fiets ook op termijn te waarborgen. Kern van het concept is dat meer medewerkers, zakelijk verkeer en reizigers gebruik gaan maken van de speedbike. Dat is de snellere elektrische fiets.

Schiphol als testcase

Om de ideeen concreet te maken heeft het consortium de plannen uitgewerkt voor het gebied rond Schiphol, één van de drukste regio’s ter wereld. Het mobiliteitsconcept ‘Ruim baan voor de speedbike’ richt zich op het gebruik van de e-bike in de regio Hoofddorp-Amsterdam. Door de snelfietsroute wordt het voor de zestigduizend medewerkers aantrekkelijker om met de elektrische fiets naar Schiphol te reizen. Mensen die op maximaal 25 kilometer wonen, kunnen de luchthaven gemakkelijk op deze fietsen bereiken. Medewerkers die op grotere afstand wonen, reizen met het openbaar vervoer en nemen voor het laatste stuk een elektrische deelfiets. Aantrekkelijke fietsprogramma’s en werkgeversprogramma’s met leasemogelijkheden moeten het fietsgebruik stimuleren.

Ook voor reizigers

Ook reizigers die op Schiphol landen stappen op de fiets, als het aan de Nederlandse bedrijven ligt. Voor zakelijke passagiers komt er een fietsverbinding tussen het vliegveld en de Zuidas. Deze afstand is 13 kilometer en dus geschikt voor een e-bike of speedbike. Voor toeristen is er Fly+Bike. Zij reserveren bij het boeken van hun vliegticket direct een fiets en gebruiken die om in Amsterdam te komen. Dit draagt bij aan de beleving ‘Nederland fietsland’ en een betere spreiding van de toeristenstroom.

Het mobiliteitsconcept, inclusief de voorbereidingen op het gebruik van deelfietsen, leasefietsen en Fly+Bike, zou 5,3 miljoen euro kosten. De ruggengraat van het plan, de snelfietsroute, bestaat voor 80 procent uit bestaande paden. Bij het deel dat nog ontbreekt gaat het vooral om de aanleg van infrastructuur, verbetering van de veiligheid en het plaatsing van wegwijzers.

Ook in Eindhoven? 

Bert Ooms, woordvoerder van BAM Infra, hoopt dat zowel de bedrijven op Schiphol als de betrokken gemeenten zich achter het plan scharen. “Wellicht past het ook in de plannen van het nieuwe Amsterdamse college?” Hij ziet op diverse plaatsen in Nederland ruimte voor soortgelijke concepten. “Waarom niet tussen de TU Eindhoven en de High Tech Campus in Eindhoven? Dit concept neemt veel verkeersdrukte weg en draagt actief bij aan de gezondheid van mensen.” Lees ook de column van Hans Blink over alternatieve mobiliteit.

Snelle elektrische fiets moet files voorkomen | Fleet&Mobility

Snelle elektrische fiets moet files voorkomen

Maarten Maarten
• Laatste update:
Foto: BAM

De snelle elektrische fiets is het middel om de verkeersaders in drukke gebieden nu en in de nabije toekomst geopend te houden, stelt een consortium van BAM Infra, Royal Haskoning/DHV, BYCS, Mijksenaar en Gazelle. Het consortium heeft een concept ontwikkeld om de bereikbaarheid door inzet van de fiets ook op termijn te waarborgen. Kern van het concept is dat meer medewerkers, zakelijk verkeer en reizigers gebruik gaan maken van de speedbike. Dat is de snellere elektrische fiets.

Schiphol als testcase

Om de ideeen concreet te maken heeft het consortium de plannen uitgewerkt voor het gebied rond Schiphol, één van de drukste regio’s ter wereld. Het mobiliteitsconcept ‘Ruim baan voor de speedbike’ richt zich op het gebruik van de e-bike in de regio Hoofddorp-Amsterdam. Door de snelfietsroute wordt het voor de zestigduizend medewerkers aantrekkelijker om met de elektrische fiets naar Schiphol te reizen. Mensen die op maximaal 25 kilometer wonen, kunnen de luchthaven gemakkelijk op deze fietsen bereiken. Medewerkers die op grotere afstand wonen, reizen met het openbaar vervoer en nemen voor het laatste stuk een elektrische deelfiets. Aantrekkelijke fietsprogramma’s en werkgeversprogramma’s met leasemogelijkheden moeten het fietsgebruik stimuleren.

Ook voor reizigers

Ook reizigers die op Schiphol landen stappen op de fiets, als het aan de Nederlandse bedrijven ligt. Voor zakelijke passagiers komt er een fietsverbinding tussen het vliegveld en de Zuidas. Deze afstand is 13 kilometer en dus geschikt voor een e-bike of speedbike. Voor toeristen is er Fly+Bike. Zij reserveren bij het boeken van hun vliegticket direct een fiets en gebruiken die om in Amsterdam te komen. Dit draagt bij aan de beleving ‘Nederland fietsland’ en een betere spreiding van de toeristenstroom.

Het mobiliteitsconcept, inclusief de voorbereidingen op het gebruik van deelfietsen, leasefietsen en Fly+Bike, zou 5,3 miljoen euro kosten. De ruggengraat van het plan, de snelfietsroute, bestaat voor 80 procent uit bestaande paden. Bij het deel dat nog ontbreekt gaat het vooral om de aanleg van infrastructuur, verbetering van de veiligheid en het plaatsing van wegwijzers.

Ook in Eindhoven? 

Bert Ooms, woordvoerder van BAM Infra, hoopt dat zowel de bedrijven op Schiphol als de betrokken gemeenten zich achter het plan scharen. “Wellicht past het ook in de plannen van het nieuwe Amsterdamse college?” Hij ziet op diverse plaatsen in Nederland ruimte voor soortgelijke concepten. “Waarom niet tussen de TU Eindhoven en de High Tech Campus in Eindhoven? Dit concept neemt veel verkeersdrukte weg en draagt actief bij aan de gezondheid van mensen.” Lees ook de column van Hans Blink over alternatieve mobiliteit.